Utrudnienia na skrzyżowaniach. Trwa budowa inteligentnego systemu zarządzania ruchem

fot. beta.lublin.eu

Do końca roku w Lublinie powstanie Inteligentny System Zarządzania Ruchem. Obejmie on ponad połowę miejskich skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, które zostaną przebudowane i połączone siecią światłowodową.

Zarządzanie ruchem jest tak samo ważnym elementem projektu, jak zakup nowego taboru czy rozbudowa sieci trakcyjnej. To między innymi tzw. zielona fala, której oczekują od nas kierowcy. Stawiamy przed wykonawcą spore wyzwanie, ponieważ do końca roku chcemy mieć gotowy, sprawnie działający system. – powiedział Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin

Budowa systemu została powierzona warszawskiej spółce Qumak S.A., która zaoferowała wykonanie prac za kwotę blisko 28 mln zł.

Podpisana umowa to kolejny etap budowania coraz silniejszej pozycji Qumaka w obszarze inteligentnych systemów transportowych. Jest to dla nas jeden z priorytetowych kierunków rozwoju – podkreśla Paweł Jaguś, prezes Qumak S.A.Wierzę, że doświadczenie wyniesione z wdrażanego przez nas obecnie największego w Polsce projektu z zakresu ITS – trójmiejskiego TRISTAR-a, daje gwarancję realizacji systemu w Lublinie na najwyższym poziomie.

System obejmie ponad 60 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, co stanowi przeszło połowę urządzeń tego typu znajdujących się w mieście. Ponad 20 z nich przejdzie kompleksową modernizację, w ramach której wymiana urządzeń sterujących będzie połączona z wymianą całego osprzętu, łącznie ze słupkami, masztami i wysięgnikami. Wszystkie objęte systemem sygnalizacje zostaną połączone ze sobą siecią światłowodową i skoordynowane. Mózgiem całego systemu będzie Centrum Sterowania Ruchem zlokalizowane razem z Miejskim Centrum Zarządzania Kryzysowego i Miejskim Centrum Monitoringu Wizyjnego w śródmieściu Lublina.

Inwestycja zakłada przede wszystkim stworzenie priorytetów dla pojazdów komunikacji miejskiej. System samodzielnie, lub zarządzający nim, będzie wykrywał opóźnione względem rozkładu pojazdy transportu publicznego i wydłużał dla nich długość światła zielonego na poszczególnych korytarzach komunikacyjnych. Będzie on także wykrywał zdarzenia drogowe i sugerował kierowcom trasy objazdowe.

Zarządzający ruchem otrzyma możliwość rozładowywania z zatorów drogowych konkretnych rejonów/dzielnic miasta. Skracając lub wydłużając długość świateł na skrzyżowaniach okalających dany rejon, będzie sterował natężeniem ruchu w poszczególnych obszarach. Ponadto, w różnych punktach miasta pojawią się tablice, za pomocą których będą kierowcom dostarczane informacje np. o czasie potrzebnym na pokonanie danego odcinka drogi, kolizjach, czy alternatywnych drogach dojazdu. W ramach systemu uruchomiona zostanie także strona internetowa z informacjami o aktualnych warunkach panujących na drogach w mieście.

Mamy świadomość, jak ważną inwestycją dla Lublina jest wdrożenie tego typu rozwiązania. Również dla nas jest to projekt o najwyższym priorytecie. Chciałabym jednocześnie podkreślić, że dołożymy wszelkich starań, żeby prowadzone prace były jak najmniej uciążliwe dla wszystkich uczestników ruchu – powiedziała Martyna Abendrot, prezes firmy Star ITS.

A tymczasem przejechanie kilkusetmetrowego fragmentu al. Kraśnickiej zajmuje ponad pół godziny. Pozostałe ulice Lublina wcale nie prezentują się lepiej. Gdzie ta zielona fala? W ratuszu tłumaczą, że podobne sytuacje będą się zdarzały, dopóki wszystkie sygnalizatory nie zostaną spięte w system zarządzania ruchem. Ma to nastąpić do końca tego roku.

WASZE KOMENTARZE

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.