UOKiK postawił zarzuty spółce Centrum Medyczne Telmed z Lublina. Grozi jej duża kara

Lekarz wystawiający ereceptę
Lekarz wystawiający ereceptę, zdjęcie ilustracyjne | fot. Adobe Stock

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił spółce Centrum Medyczne Telmed z Lublina zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotu.

Zarzuty UOKiK dla Centrum Medycznego Telmed z Lublina

Centrum Medyczne Telmed w Lublinie prowadzi konsultacje medyczne online za pośrednictwem stron: e-lekarz24h.pl oraz e-zwolnienia24h.pl. Konsumenci mogą tam zamówić elektroniczną receptę lub zwolnienie lekarskie. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafiły skargi, które stały się podstawą do prowadzenia działań przez prezesa UOKiK.

Zobacz także: E-recepta – co warto wiedzieć?

Nieuczciwa praktyka rynkowa

„Potrzebujesz recepty na testosteron? Dzięki naszej stronie internetowej uzyskasz ją już w zaledwie kilka minut” – w taki sposób Centrum Medyczne Telmed według UOKIK promuje swoje usługi, mimo że jednocześnie wyklucza ten lek w regulaminie witryny e-lekarz24h.pl jako jeden z niedozwolonych obok środków psychoaktywnych, nasennych czy o działaniu odurzającym.

„Co więcej, poprzez użycie fraz zawierających nazwy tych leków spółka pozycjonuje swoją stronę w wyszukiwarkach internetowych, sprawiając tym samym wrażenie, że je oferuje, co może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową. Na podstawie wyników wyszukiwania oraz haseł reklamowych konsumenci mogli decydować się na kontakt z firmą i złożenie zamówienia” – mówi Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK.

Podejrzane komentarze

Według UOKiK, Centrum Medyczne Telmed promuje swoją działalność również poprzez prezentowanie na głównych stronach prowadzonych przez siebie serwisów samych pozytywnych komentarzy. Przy czym spółka nie podaje czy i w jaki sposób sprawdza ich autentyczność, czy rzeczywiście pochodzą od osób, które daną usługę kupiły i z niej skorzystały.

„Recenzje publikowane w internecie mają wpływ na wybory konsumentów. Dlatego od 1 stycznia każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do opinii produktów i usług, musi podać, czy je weryfikuje. Jeśli tak, to powinien poinformować, w jaki sposób to robi, a także czy zamieszcza je wszystkie – również te negatywne. Wynika to z założeń dyrektywy Omnibus, która ma m.in. wyeliminować ryzyko braku autentyczności opinii i wprost zakazuje zamieszczanie ich fałszywych lub zniekształconych wersji” – informuje Małgorzata Cieloch.

Problem z odstąpieniem od umowy

Kolejnym zarzutem prezesa UOKiK wobec Centrum Medycznego Telmed jest stosowanie przez przedsiębiorcę niejasnych i mało precyzyjnych sformułowań dotyczących możliwości, sposobu i terminu odstąpienia od umowy oraz o okolicznościach, w których konsument takie prawo traci. Konsumenci dowiadują się, że od umowy nie można odstąpić „po wykonaniu usługi”, ale nigdzie nie jest doprecyzowane, który etap kontaktu spółka ma na myśli.

Ze skarg konsumentów, które otrzymał UOKiK, wynika, że w sytuacji, gdy nie otrzymali oni jeszcze żadnej diagnozy czy informacji od spółki, a chcieli odstąpić od umowy, nie było to możliwe. Ponadto firma nie udostępnia formularza odstąpienia od umowy oraz ogranicza sposób skorzystania z tego prawa wyłącznie do drogi e-mailowej.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.

Zobacz także: Obowiązki informacyjne w e-commerce – kolejne działania i zarzuty UOKiK

Źródło: UOKiK

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.