Już za kilka dni na ulice Lublina wyjedzie autobus wodorowy marki Solaris. To najnowszy nabytek lubelskiej komunikacji miejskiej. ZTM szacuje, że koszt przejechania 1 kilometra wyniesie około 5 złotych.
Wodorowy autobus wyjedzie na ulice Lublina
Już nie tylko niskoemisyjne i elektryczne, ale nawet wodorowy. Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie jest już w posiadaniu pierwszego autobusu wodorowego, który dołącza do floty lubelskiej komunikacji miejskiej. Przypomnijmy, że w sierpniu 2022 r. oferta Solarisa w ogłoszonym przetargu na dostawę autobusu wodorowego została wybrana za najkorzystniejszą. ZTM na zakup autobusu wydał 3,7 mln złotych.
Szczegóły: Umowa podpisana. W przyszłym roku na ulice Lublina wyjedzie pierwszy autobus wodorowy
Dostarczony autobus to 12-metrowy Solaris Urbino 12 hydrogen. Jest on klimatyzowany, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażony w automat do sprzedaży biletów oraz system do zliczania pasażerów. Pojazd na pokład będzie mógł zabrać 85 pasażerów. Zakres umowy obejmuje również zakup i dostawę ładowarki mobilnej wchodzącej w skład wyposażenia autobusu o mocy większej lub równej 20 kW przeznaczonej do ładowania baterii w autobusie wodorowym.
Solaris Urbino 12 Hydrogen dysponuje ogniwem paliwowym o mocy 70 kW oraz dwoma silnikami o maksymalnej mocy 125 kW (170 KM). W autobusie zamontowano 5 zbiorników o pojemności 312 litrów każdy. Powinno to pozwolić na zatankowanie ok. 32 kilogramów wodoru w ok. 10 minut. W praktyce pozwoli to na pokonanie minimum 350 kilometrów.
„Aktualnie autobus przeszedł odbiory, a po przygotowaniu do eksploatacji i zarejestrowaniu, zostanie skierowany do obsługi liniowej” – mówi Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie. ZTM na razie nie zdradza, na jakich liniach spotkamy nowy nabytek. Wiadomo, że na samym początku będzie on kierowany na różne linie i trasy, a tym samym testowany w różnych warunkach drogowych.
Zobacz także: Jest Polski, wodorowy i można go spotkać na ulicach Lublina. Rozpoczęły się testy autobusu zasilanego wodorem NesoBus
Przedstawiciele miejskiej spółki nie mają wątpliwości, że autobusy zasilane wodorem stanowią przyszłość transportu publicznego.
„Wraz z Zarządem Transportu Miejskiego w Lublinie i MPK Lublin idziemy w kierunku przekształcenia lubelskiego transportu publicznego w system jak najbardziej przyjazny środowisku. Wodór jako paliwo jest zupełnie obojętny dla środowiska, więc wprowadzenie pierwszego pojazdu wodorowego do »służby« w komunikacji miejskiej w Lublinie to duży krok w tym kierunku” – napisał na swoim Facebooku prezydent Lublina, Krzysztof Żuk.
5 zł za kilometr
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zawarł 21 lutego 2023 r. ze spółką PAK-PCE Stacje H2 umowę dotyczącą budowy sieci ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru. Jedna z takich stacji stanie na terenie zajezdni przy ul. Grygowej w Lublinie.
„Do czasu uzyskania dostępu do stancji tankowania wodorem, która będzie na terenie zajezdni przy ul. Grygowej, MPK zapewni zasilanie z mobilnego punktu dostaw tzw. trailera” – mówi Monika Fisz z ZTM Lublin.
ZTM szacuje, że przejechanie jednego kilometra będzie kosztować około 5 złotych.
Zdjęcia
A ciekawe kiedy zaczniecie płacić kierowcą tak jak się należy stawkę za taką gównianą pracę. Jeszcze trochę to autobusy będą stać bo nie będzie komu jeździć.
W przyszłości będą jeździć jeszcze rzadziej, niż te obecne. Od września mniej autobusów niż przed wakacjami, od października podwyżka cen biletów, a we Wszystkich Świętych znowu dwusetki odpłatne. Wspomnicie moje słowa.
Gdyby któryś urzędnik troszkę w inną stronę za każdym razem pokierował obiektyw, to wtedy zamiast nowiuśkich autobusów, będzie widać stare gruchoty bez klimy, ale tym miasto się nie pochwali 😂
Dajcie godziwe wynagrodzenie kierowcom a nie chwalicie się nowym nabytkiem.
Zabaweczka za 4,5 mln PLN dla panów M. i F. Niedługo sami będą nią jeździć bo nie będzie komu. Ciekawe dlaczego? Przecież (nie)Mało Płacimy Kierowcom…