To nierealne, by pasażerowie w przyszłym roku skorzystali z nowego dworca. Kolejny poślizg na budowie

Dworzec Metropolitalny łapie kolejny poślizg
Dworzec Metropolitalny łapie kolejny poślizg | fot. Dominik Wąsik

Wykonawca Dworca Metropolitalnego złożył wniosek o wydłużenie terminu prac do końca przyszłego roku. To nierealne, by pasażerowie w przyszłym roku skorzystali z nowego dworca autobusowego. Problemy ma również ZTM, który nie ma jeszcze projektu układu komunikacyjnego.

Na początku listopada pisaliśmy o problemach związanych z postępem prac na budowie Dworca Metropolitalnego w Lublinie. Choć główny wykonawca dworca nie złożył wtedy formalnego wniosku o zmianę terminu realizacji inwestycji, pewne było to, że nie uda mu się dotrzymać obowiązującego terminu – 28 lutego 2023 r. Ratusz otrzymywał od firmy sygnały o problemach w dostawie materiałów i niezbędnego sprzętu.

Zobacz także: Budowa przedłuży się o kolejne miesiące. Budimex nie wyrobi się do lutego

W międzyczasie wyszedł kolejny problem z inwestycją. Okazało się, że w projekcie nie uwzględniono miejsca na mechanizm schodów ruchomych, które mają prowadzić z podziemnego parkingu do głównego holu. Budimex nie chciał się podjąć wykonania prac ze względu na obawę przed ewentualnymi przyszłymi roszczeniami gwarancyjnymi, bo wymagana jest ingerencja w płytę fundamentową budynku. Dlatego miasto szuka wykonawcy dodatkowych prac.

Zobacz również: Bubel budowlany w nowym dworcu. Zaprojektowano ruchome schody, ale miejsca na ich mechanizm już nie

Budimex nie wyrobi się do lutego ani do wakacji

Dziś już wiemy, że obowiązującego terminu zakończenia budowy nie uda się dotrzymać. Budimex złożył wniosek i prosi o dodatkowe 10 miesięcy, czyli do końca przyszłego roku.

„Wykonawca złożył formalny wniosek o zmianę terminu realizacji inwestycji do 31 grudnia 2023 r.” – przyznaje Justyna Góźdź z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin. „We wniosku wskazał trudności w dostępności do materiałów i urządzeń, z uwagi na sytuację gospodarczą oraz wojną w Ukrainie” – dodaje.

Decyzje w ratuszu jeszcze nie zapadły, ale wszystko na to wskazuje, że miasto nie ma innej możliwości. – „Wniosek jest analizowany i weryfikowany” – stwierdza Justyna Góźdź. Nawet jak Budimex wyrobi się w nowym terminie, to z nowego dworca pasażerowie skorzystają najwcześniej w I/II kwartale 2024 r.

Obecny postęp prac na budowie kosztował miasto 134 mln zł. Przypomnijmy, że podpisana umowa opiewa na kwotę ponad 231 mln zł. Ta kwota nie uwzględnia dodatkowych prac, które zlecono Budimexowi w ramach realizowanych prac – ponad 19 mln zł.

ZTM nie ma jeszcze projektu nowego układu komunikacyjnego

Gdyby prace przy budowie szły zgodnie z założonym planem (zakończenie budowy 29 lipca 2022 r.), z nowego dworca odjeżdżałyby już autobusy. Ale czy na pewno? Nie tylko Budimex łapie poślizg. Zarząd Transportu Miejskiego, który odpowiada za przygotowanie nowej siatki komunikacyjnej obsługi Dworca Metropolitalnego, nie ma nawet jeszcze projektu nowego układu.

„Nowoczesny obiekt stanie się centralnym węzłem przesiadkowym, integrującym w jednym miejscu różne środki transportu zbiorowego” – czytamy na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie. Według harmonogramu opublikowanego na stronie ZTM-u powinniśmy już poznać ostateczną wersję nowej siatki połączeń.

„Cały czas jesteśmy w trakcie badań ankietowych i konsultacji z Radami Dzielnic. Powtarzamy też badania napełnień, które prowadziliśmy wiosną tego roku. Równocześnie trwa zbieranie danych wkładowych, istotnych dla budowy nowej siatki połączeń” – przekazuje Monika Białach z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

„Niebawem ruszamy z badaniem kierunków przemieszczania się i preferencji pasażerów tzw. więźba oraz jakości podróży, oraz wyłonieniem wykonawcy, który pomoże nam opracować nową koncepcję remarszrutyzacji na podstawie danych własnych i wniesionych przez nas, z uwzględnieniem konsultacji dzielnicowych. Po zakończeniu powyższych etapów nowa siatka połączeń zostanie poddana ponownie pod konsultacje” – informuje Białach.

ZTM w grudniu ma wyłonić wykonawcę, który będzie wspomagał w wariantowaniu koncepcji utworzenia nowej siatki połączeń. Te koncepcje mają być jeszcze konsultowane m.in. z gronem naukowców z lubelskich uczelni.

„Projekt nowej siatki połączeń będzie gotowy w pierwszym kwartale nowego roku” – zapewnia ZTM.

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Mnie już to bawi że powołują się na sytuację w Ukrainie… Nie ma się sprzętu to nie startuje się do przetargu … Takie pier…