Tak może wyglądać Teatr im. Juliusza Osterwy po przebudowie. Zieleń na dachu, ogród w miejscu parkingu

Zwycięski projekt przebudowy Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie
Zwycięski projekt przebudowy Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie | wizualizacja

W ogłoszonym konkursie na opracowanie koncepcji architektonicznej przebudowy budynku Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie wpłynęły trzy prace. Zwycięską koncepcję opracowało biuro projektowe z Lublina. Tak może wyglądać Teatr Osterwy po zakończonej modernizacji.

Teatr Osterwy czeka gruntowny remont

Budynek Teatru im. Juliusza Osterwy przy ul. Narutowicza powstał w 1886 roku. Dziś wymaga remontu. Projekt dotyczący modernizacji budynku polegać będzie na kompleksowym remoncie wszystkich pomieszczeń, nawiązując do pierwotnych założeń projektowych. Do użytku zostanie przywrócona nieużywana obecnie część teatru tzw. filharmonia.

„Po wykonaniu prac budowlanych Teatr powinien być jak bombonierka. Tam, gdzie jego część jest objęta ochroną konserwatorską, powinien być przywrócony do stanu największego możliwego glamouru z okresu otwarcia. W relacji do reszty kompleksu architektonicznego powinien jednocześnie funkcjonować jako wzięty w cudzysłów z szacunku dla tradycji, lecz doposażony nowoczesnymi i wymagalnymi funkcjonalnościami” – tłumaczy Redbad Klynstra-Komornicki, dyrektor Teatru Osterwy.

Przykładem ma być kontrast sceny teatralnej i widowni, czyli tego, co zabytkowe, z tym, co nowoczesne (w sensie możliwości scenicznych – red.). Tych kontrastów ma być więcej, bo wystrój wyremontowanego Teatru ma się opierać na przeciwstawieństwach: współczesne – klasyczne; indywidualne – wspólnotowe, zewnętrzne – wewnętrzne, przeszłość – przyszłość oraz codzienność – odświętność.

Najpierw koncepcja architektoniczna

Pierwszym krokiem w stronę zmian było ogłoszenie konkursu na koncepcję architektoniczną. Wpłynęły łącznie trzy projekty. O wyborze zdecydował Sąd Konkursowy, składający się z dziewięciu osób (m.in. architektów i pracowników Teatru). Zwycięską koncepcję architektoniczną zrealizuje Pracownia AMC z Lublina.

Twórcy zwycięskiej koncepcji zaproponowali dokończenie zabudowania terenu teatru od strony ulicy Kapucyńskiej, planowane jeszcze w XIX wieku przez jego architekta. W projekcie pojawia się też wiele zieleni.

„Planujemy wytyczenie gabarytu foyers sali filharmonii jako rezolutnie monumentalnej elewacji dopełnionej ogrodem w wirydarzu widokowo otwartym na ul. Kapucyńską i Krakowskie Przedmieście. Monumentalne drzewo o pięknej sylwecie wypełnia ten ogród – wirydarz otoczony wewnętrznymi kładkami – pomostami, które ze swych dwóch poziomów ponad parterem pozwalają na kontemplacyjną lub medytacyjną przechadzkę wśród korony drzewa z jednoczesnymi widokami na miasto” – piszą twórcy zwycięskiego projektu.

Dodają, że zgodnie z historyczną tradycją XIX-wiecznego Lublina, dokończona powinna zostać zabudowa pierzejowa ul. Peowiaków. Na terenie teatru od tamtej strony ma powstać wypełniony pomnikowymi drzewami ogród na wzór ogrodu klasztornego. Ma być też ogród z amfiteatrem na dachu.

„Wszystkie te piętra, w tym ogród dachowy mają widok na drzewa ogrodu Dziedzińca Kontemplacji i Medytacji, do którego z każdego piętra, w tym dachowego, aktorzy i pracownicy teatru mają swobodny dostęp we wszystkich porach roku poprzez pomosty spacerowe położone wśród koron drzew. W naturalny sposób tworzy się tutaj przestrzeń odpoczynku i refleksji” – tłumaczą.

Od strony ul. Peowiaków ochronę akustyczną ogrodu zapewniającą mu ciszę oraz niezbędną intymność stanowić ma szklana elewacja znajdująca się kilka metrów nad ziemią.

Członkowie komisji konkursowej podkreślają, że zwycięski projekt będzie wymagał pewnych modyfikacji na etapie prac projektowych, które właśnie ruszają. Konieczne będzie m.in. przemyślenie lokalizacji miejsc parkingowych oraz sposobów opracowania architektury wewnątrz dziedzińca od strony ul. Peowiaków, a także zaprojektowanie ergonomicznej drogi aktora na scenę.

Zakończenie prac projektowych planowane jest do końca 2024 roku. Roboty budowlane mają być prowadzone w latach 2025-2027.

Wizualizacja

Widok Teatru Osterwy od strony ul. Kapucyńskiej - wejście do filharmonii i teatru po etapie I
Widok Teatru Osterwy od strony ul. Kapucyńskiej – wejście do filharmonii i teatru po etapie IA | wizualizacja
Widok Teatru Osterwy od strony ul. Peowiaków - ogród Kontemplacji i Medytacji w dziedzińcu
Widok Teatru Osterwy od strony ul. Peowiaków – ogród Kontemplacji i Medytacji w dziedzińcu | wizualizacja
Widok Teatru Osterwy po etapie I i II rozbudowy - widok z ogrodu dachowego
Widok Teatru Osterwy po etapie I i II rozbudowy – widok z ogrodu dachowego | wizualizacja

Kolejne miejsca i nagrody

Komisja konkursowa zdecydowała, że drugie miejsce przypadnie projektowi przygotowanemu przez biuro JSK Architekci z Warszawy, a trzecie miejsce pracowni WXCA Group z Warszawy. Wszystkie projekty koncepcji architektonicznej, które wpłynęły na konkurs, oglądać można do końca stycznia w Teatrze im. Juliusza Osterwy. Znajdują się one w foyer teatru. Może je oglądać od wtorku do piątku w godzinach 13.00-19.00 oraz w soboty i niedziele w godzinach 16.00 – 19.00.

Zwycięzcy konkursu na koncepcję architektoniczną otrzymali nagrody w wysokości 50 tys. zł (pierwsze miejsce), 30 tys. zł (drugie miejsce) i 20 tys. zł (trzecie miejsce).

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Ale syf na tak ładnym architektonicznie budynku, opracowano jakieś koromysło przy pomocy chyba testowych wersji programów do projektowania. No cóż forsa za nagrody rozdana komu trzeba. To co jest na wizualizacji nie jest remontem czy rewitalizacją tylko dewastacją pięknego architektonicznie obiektu.

  2. „Od strony ul. Peowiaków ochronę akustyczną ogrodu zapewniającą mu ciszę oraz niezbędną intymność stanowić ma szklana elewacja znajdująca się kilka metrów nad ziemią.” buahahahahaha no tak, dołem hałas nie przejdzie bo zachowuje się jak ciepłe powietrze 😀