Lublin poznał oferty firm na odbiór odpadów – większość przekracza budżet miasta. W 6 z 7 części przetargu kwoty zaproponowane przez firmy są wyższe od założeń finansowych miasta. W dwóch przypadkach urzędnicy byli zmuszeni unieważnić postępowanie, ponieważ proponowane stawki znacznie przewyższały budżet. Co więcej, w przyszłym roku w Lublinie może zmienić się sposób naliczania opłat za śmieci.
Lublin. Znowu problem ze śmieciami
Lublin został podzielony na siedem sektorów obsługi odbioru odpadów: I (dzielnice Abramowice, Głusk, Dziesiąta, Kośminek, Bronowice), II (Kalinowszczyzna, Tatary, Hajdów-Zadębie, Felin, Ponikwoda), III (Czechów Południowy, Czechów Północny, Sławin), IV (Stare Miasto, Wieniawa, Śródmieście, Za Cukrownią), V (Czuby Północne, Węglin Północny, Węglin Południowy), VI (Konstantynów, Sławinek, Szerokie, Rury), VII (Czuby Południowe, Wrotków, Zemborzyce).
W październiku miasto ogłosiło przetarg na wybór firm, które przez trzy lata, począwszy od 1 kwietnia 2025 r., będą świadczyć usługi odbioru odpadów od mieszkańców. Pod koniec miesiąca urzędnicy zapoznali się z ofertami złożonymi przez zainteresowane podmioty. Zamówienie zostało podzielone na siedem części obejmujących VII sektorów. W sześciu z siedmiu części przetargu zaproponowane przez firmy kwoty przekroczyły budżet założony przez miasto.
KOM-EKO i KOMA Lublin nie wchodzą sobie w paradę
W przetargu na odbiór odpadów wpłynęły oferty od dwóch wykonawców: KOM-EKO z ul. Metalurgicznej oraz KOMA z ul. Mełgiewskiej.
Spółka KOM-EKO zaproponowała realizację usług w:
- części 1 za 61,2 mln zł (budżet: 60,6 mln zł),
- części 2 za 58,7 mln zł (budżet: 58,2 mln zł),
- części 5 za 27,8 mln zł (budżet: 29,0 mln zł),
- części 6 za 52,3 mln zł (budżet: 52,1 mln zł).
Z kolei KOMA przedstawiła oferty na:
- część 3 za 40,7 mln zł (budżet: 37,2 mln zł),
- część 4 za 31,4 mln zł (budżet: 22,4 mln zł),
- część 7 za 49,6 mln zł (budżet: 36,4 mln zł).
Zamówienia dla dwóch części unieważnione
„W trwającym postępowaniu przetargowym na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych na realizację zamówienia w sektorze IV i VII, postępowanie zostało unieważnione. W tych częściach ogłosimy ponownie przetarg. Liczymy, że w kolejnym postępowaniu przetargowym kwoty zaproponowane przez potencjalnych wykonawców będą niższe” – mówi Monika Głazik z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin.
W pozostałych częściach zamówienia, tj. 1, 2, 3, 5 i 6, złożone oferty będą podlegały dalszej merytorycznej analizie oraz ocenie w zakresie spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu, oraz podstaw wykluczenia. W tych przypadkach różnica pomiędzy budżetem a zaproponowanymi kwotami jest niewielka, dlatego miasto rozważa możliwość dołożenia brakującej kwoty, aby móc rozstrzygnąć postępowania.
Nowy sposób naliczania opłat za śmieci
Aktualnie w Lublinie opłata za zagospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczana jest na podstawie deklaracji złożonej przez właściciela nieruchomości, w której podawana jest liczba osób zamieszkujących daną nieruchomość. Od 1 lipca 2023 r. stawki wynoszą:
- 29,50 zł miesięcznie na osobę w zabudowie wielorodzinnej,
- 33,50 zł miesięcznie na osobę w zabudowie jednorodzinnej.
Rodziny wielodzietne objęte Kartą Dużej Rodziny mogą skorzystać ze zwolnienia, jeśli suma opłat przekroczy miesięcznie 147,50 zł w zabudowie wielorodzinnej lub 167,50 zł w jednorodzinnej. Opłata jest naliczana tylko dla 5 osób z takiej rodziny, a każda kolejna nie zwiększa kwoty. Ponadto właściciele domów jednorodzinnych kompostujących bioodpady mogą liczyć na ulgę – 4,00 zł miesięcznie na osobę.
Mieszkańcy zapłacą więcej
Jednak już teraz wiadomo, że w przyszłym roku sposób naliczania opłat za odpady może ulec zmianie. Przypomnijmy, że wpływy do budżetu miasta powinny zbilansować system gospodarowania odpadami komunalnymi (dochody = wydatki).
„Podobnie jak inne samorządy analizujemy różne metody wyboru ustalenia opłaty, w tym także metodę od zużycia wody tak, żeby system w pełni się bilansował zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków. Chcemy, aby opłata za gospodarowanie odpadami była dostosowana do realnych możliwości mieszkańców, a jednocześnie rekompensowała koszty związane z usługami i infrastrukturą, a także zapewniała sprawne funkcjonowanie całego systemu odbioru i zagospodarowania odpadów” – wyjaśnia Monika Głazik.
W projekcie uchwały budżetowej na zadanie gospodarka odpadami komunalnymi w ramach całego systemu miasto planuje w 2025 roku przeznaczyć kwotę 146,6 mln zł.
„Są to wszystkie wydatki ponoszone w związku z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, nie tylko w zakresie odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, ale również tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, edukacji ekologicznej oraz obsługi administracyjnej systemu” – informuje Głazik.
Ważny temat? Prześlij newsa!
Czekamy na Wasze informacje, zdjęcia i filmy.
Bądź na bieżąco z Lublinem!
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w naszym mieście.
Najciekawsze wiadomości ze spottedlublin.pl znajdziesz w Google News!
Dodaj opinię