W województwie lubelskim trwa budowa drogi ekspresowej S19 między węzłami Lublin Węglin a Lasy Janowskie. Pierwszymi odcinkami kierowcy pojadą już w 2021 r.
Budowa S19 Lublin – Rzeszów została podzielona w województwie lubelskim na sześć odcinków realizacyjnych, na których postępy różnią się w zależności od tego, kiedy wydana została decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i kiedy rozpoczęły się prace w terenie.
Obecnie na części trasy ułożona jest już warstwa ścieralna (ostatnia warstwa nawierzchni). Trwają też intensywne prace przy budowie wiaduktów, mostów i pozostałych obiektów inżynierskich. Pierwszymi odcinkami kierowcy pojadą już w 2021 r., a cała droga S19 między węzłami Lublin Węglin i Sokołów Małopolski Północ gotowa będzie w 2022 r.
S19 Lublin – Niedrzwica
Trwają roboty bitumiczne na trasie głównej, wykonywane są prace związane m.in. z betonowaniem ustrojów nośnych obiektów inżynierskich. Niedawno zmieniła się organizacja ruchu na odcinku o długości ok. 1,4 km. Ruch został przełożony z lewej na prawą jezdnię budowanej drogi ekspresowej S19.
Na wysokości przyszłych Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP Zemborzyce oraz MOP Radawiec) przebieg drogi wrócił na lewą nitkę budowanej S19. Zmiana organizacji ruchu ma związek z rozpoczęciem kolejnego etapu prac na lewej jezdni przyszłej drogi ekspresowej. Zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi ok. 62 proc.
S19 Niedrzwica – Kraśnik
Na 20,5-kilometrowym odcinku codziennie pracuje kilkaset osób i ponad 150 maszyn budowlanych. Powstanie tu węzeł Wilkołaz, a także 17 obiektów inżynierskich, w tym dwa przejścia dla dużych zwierząt. Obecnie trwają prace ziemne, przebudowywane są także sieci.
Powstają obiekty inżynierskie: wiadukty, przejścia dla zwierząt i kładki dla pieszych. Wykonawca prowadzi też prace bitumiczne. Ułożonych jest już ok. 5 km bitumicznej warstwy wiążącej nawierzchni i 7,5 km podbudowy bitumicznej. Zaawansowanie prac wynosi ok. 39 proc.
S19 obwodnica Kraśnika
W ramach budowy obwodnicy miasta powstanie ok. 10 km trasy ekspresowej, a także m.in. 12 obiektów inżynierskich, dwa węzły, drogi serwisowe i dojazdowe do obsługi ruchu lokalnego, przejścia dla średnich i małych zwierząt oraz miejsca obsługi podróżnych (MOP Słodków).
Trwają prace ziemne, coraz bardziej zaawansowane są roboty przy obiektach mostowych. Wykonawca planuje na początku roku dopuszczenie do ruchu wiaduktu nad powstającą S19, między miejscowościami Słodków i Rzeczyca Księża.
Na części trasy głównej ułożona jest już masa bitumiczna. Na MOP Słodków powstają toalety, natomiast w okolicach węzła Kraśnik Południe przy DK74 – gdzie znajdzie się Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej – powstają budynki socjalno-biurowe i garażowe. Zaawansowanie robót na obwodnicy Kraśnika wynosi ok. 60 proc.
S19 Kraśnik – Janów Lubelski
Na 18-kilometrowym odcinku prace ziemne ukończone są w ok. 90 proc., a wykonawca prowadzi m.in. roboty bitumiczne. Na ok. 14 km, w ciągu trasy głównej, ułożona jest już warstwa wiążąca, czyli przedostatnia warstwa nawierzchni. Na końcowym fragmencie, od węzła Modliborzyce do okolic węzła Janów Lubelski Północ, ułożono już warstwę ścieralną – czyli ostatnią – nawierzchni bitumicznej.
Coraz bardziej zaawansowane są prace przy obiektach inżynierskich (trwa betonowanie ustrojów nośnych, a na części obiektów prowadzone są prace wykończeniowe). Kierowcy mogą już korzystać z wiaduktu nad powstającą S19 w ciągu drogi powiatowej między Polichną Pierwszą a Hutą Józefów.
Łącznie na odcinku między Kraśnikiem a Janowem Lubelskim powstanie 21 obiektów, zbudowane też zostaną dwa węzły (Szastarka oraz Modliborzyce) i para MOP Felinów. Zaawansowanie robót wynosi ok. 63 proc.
S19 obwodnica Janowa Lubelskiego
Siedmiokilometrowa obwodnica miasta jest najbardziej zaawansowanym odcinkiem na realizowanej obecnie S19. Na całej długości obwodnicy wykonana jest warstwa ścieralna nawierzchni. Trwają prace wykończeniowe przy obiektach inżynierskich, budowie odwodnienia, montowane są urządzenia bezpieczeństwa ruchu, powstaje MOP Janów Lubelski. Zaawansowanie robót wynosi ok. 92 proc.
S19 Janów Lubelskiego – Lasy Janowskie
Na ośmiokilometrowym odcinku obecna DK19 w dwóch miejscach przecina budowaną S19. Dlatego, żeby zachować ciągłość ruchu i mieć możliwość prowadzenia prac przy budowie drogi ekspresowej, zbudowano i oddano już do ruchu pięciokilometrowy nowy fragment drogi, która w przyszłości będzie obsługiwać ruch lokalny.
Niemal zakończone są roboty ziemne, a półmetek przekroczyły prace związane z układaniem warstwy ścieralnej. Prowadzone są też roboty przy obiektach inżynierskich, a na wysokości Łążka Ordynackiego trwają prace przy budowie węzła drogowego. Zaawansowanie robót wynosi ok. 83 proc.
Dodaj swój komentarz