W 2021 r. gotowa ma być koncepcja Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. Zakłada ona m.in. budowę nowych linii kolejowych z Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraju oraz z Lublina do Łęcznej.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z Zarządem Województwa Lubelskiego porozumienie dotyczące współpracy w zakresie opracowania koncepcji programowo-przestrzennej na potrzeby powstania Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. Dokument pozwoli opracować kierunki rozbudowy sieci linii kolejowych na terenie aglomeracji lubelskiej.
LKA ma umożliwiać szybki i sprawny dojazd do stolicy województwa m.in. z Puław, Parczewa, Chełma i Kraśnika. Przeanalizowana zostanie możliwość budowy nowych linii kolejowych z Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraju oraz z Lublina do Łęcznej. Rozważona zostanie też elektryfikacja odcinka Lublin – Łuków, a także budowa nowej łącznicy do Lotniska Lublin od Chełma.
„Województwo lubelskie dysponuje jedną z najrzadszych sieci kolejowych w kraju. Dlatego wierzę, że Lubelska Kolej Aglomeracyjna poprawi dostępność transportową, tak aby mieszkańcy mogli szybko i swobodnie przemieszczać się korzystając ze modernizowanych linii kolejowych” – wyjaśnia Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.
W celu sprawnej i komfortowej obsługi podróżnych zakładana jest modernizacja istniejących i budowa nowych przystanków kolejowych. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Obok przystanków możliwe będzie tworzenie węzłów przesiadkowych – integracja kolei z innymi z innymi środkami transportu publicznego.
Opracowanie koncepcji planowane jest w latach 2020-2021. Jej koszt szacowany jest na ok. 400 tys. zł. Województwo lubelskie zobowiązało się pokryć połowę kosztów opracowania, a pozostałą część sfinansują PKP Polskie Linie Kolejowe, które zajmą się też m.in. przeprowadzeniem przetargu na wybór wykonawcy koncepcji oraz będą sprawowały nadzór nad jej przygotowaniem.
Realizację robót budowlanych w ramach Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej zaplanowano w nowej perspektywie finansowej na lata 2021-2027.
Proponuję także rozważenie budowy 2 innych nowych linii kolejowych oraz wydłużenia planowanej linii w ramach LKA:
LINIA LUBLIN-OPOLE LUBELSKIE
Linia mogłaby biec przez takie miasta, jak Bełżyce, Poniatowa, Opole Lubelskie, (ew. dalej)Lipsko, Iłża, nawet do Skarżyska Kamiennej.
ŁĄCZNIK LUBARTÓW-RADZYŃ PODLASKI
Przez: Firlej, Kock
Ten łącznik znacznie odciążyłby DK19, ponieważ Lublinianie często korzystają z wypoczynku nad j.Firlej
Tym łącznikiem mogłyby jeździć pociągi Intercity, ponieważ nie musiałyby zbaczać na wschód w stronę Parczewa (tam mogłyby jeździć pociągi regio i LKA).
Byłaby to także korzyść dla Radzynia Podlaskiego, ponieważ mogłaby powstać stacja/przystanek Radzyń Podlaski Centrum (obecna linia omija miasto o kilka kilometrów)
WYDŁUŻENIE PLANOWANEJ LINII (DO ŁĘCZNEJ) DO WŁODAWY
Linia mogłaby biec przez Cyców, Puchaczów, Urszulin, Okuninkę.
Ta linia odciążyłby DK82, ponieważ Lublinianie często korzystają z wypoczynku nad jeziorami poj.Lubelskiego, a także nad j.Białym
W pewnym miejscu mogłaby się połączyć z linią 81 (Chełm-Włodawa)
Skoro Łęczna i Janów Lubelski „dostaną” LKA, to czemu nie Opole Lubelskie, Firlej, Kock, Urszulin…?
Można by także rozważyć remont Nadwiślańskiej kolei wąskotorowej, a także ją rozbudować do Kazimierza Dolnego oraz przestać jej używaż wyłącznie do celów rekreacyjnych (jest to propozycja mniej realna niż te powyższe, aczkolwiek także warta uwagi)
Pozdrawiam i mam nadzieję,że moje propozycje zostaną rozważone.
Skoro Łęczna i Janów Lubelski „dostaną” LKA, to czemu nie Opole Lubelskie, Firlej, Kock, Urszulin…?
Do tych linii, warto by było rozważyć odbudowę linii do młynu Krauzego oraz jej rozbudowę do dworca PKS. Dobrze byłoby stworzyć w tamtych okolicach przystanek Lublin Śródmieście.
Linia powinna biec w miejscu byłej bocznicy. Tj:
Przyjazd kolejowy przez Łęczyńską
Dalej wzdłuż Firlejowskiej
Most nad Bystrzycą
Wzdłuż Działkowej
Przystanek Młyn Krauzego
Oraz dalej:
Wzdłuż Działkowej
Estakada nad al.Tysiąclecia i ul.Podzamcze
Przystanek Lublin Śródmieście na estakadzie (tak jak przystanek Kraków Podgórze).
Budowa tej linii oraz puszczenie nią LKA przyczyniłoby się do znaczącego zmniejszenia natężenia ruchu w centrum miasta.
Skoro już rozwijamy komunikację miejską i aglomeracyjną, można by pomyśleć nad Lubelskim Szybkim Trolejbusem. Coś jak poznańska PeSTka, tylko że w tunelu jeździłyby trolejbusy.
LINIA 1
Majdanek-Węglin
Przez:
Basen Łabędzia, Kaufland Droga Męczenników Majdanka, Dworzec Główny PKP, Arena Lublin, Politechnika, Globus, Leclerc Zana, Szpital Kraśnicka, Kaufland Orkana.
LINIA 2
Węglin-Ikea
Przez:
Os.Poręba, Os.Widok, Wąwóz, Globus, Park Akademicki, Liceum Staszic, Galeria Labirynt (tu wyjazd z tunelu i wyjazd na wiadukt), Orfeusz (tu znowu do tunelu), Auchan Czechów, Olimp, Dożynkowa.
LINIA 3
Skansen-Felicity
Przez:
Generała Zajączka, R.Krwiodawców, Liceum Staszic, KUL, Ogród Saski, Plac Litewski, Brama Krakowska, Dworzec Autobusowy, Młyn Krauzego, Lublin Północny PKP, Carrefour.
LINIA 4 „CIRCLE”
Dworzec Autobusowy-Dworzec Autobusowy
Przez:
Park Bronowice, Dworzec Główny PKP, Arena Lublin, Politechnika, Globus, Leclerc, ZTM, R.Krwiodawców, Galeria Labirynt, Hotel Hampton by Hilton, IMW Chodźki
LINIA 5
Ikea-Słoneczny Wrotków
Przez:
Dożynkowa, Olimp, Unicka, Dworzec Autobusowy, Park Bronowice, Dworzec Główny PKP, Herbapol, Os.Nałkowskich, Kościół Św. Jana Pawła II, Os.Marina.
Takie rozwiazanie byłoby doskonałym lekarstwem na korki w mieście. Ludzie dojeżdzający do Lublina, zachęciliby się do korzystania z MPK, dzięki czemu zwolniłyby się także miejsca parkingowe w centrum miasta (można je wtedy zamienić na tereny zielone). Lubelski Szybki Trolejbus byłby bardzo ekologicznym środkiem transportu. Koszt tej inwestycji byłby spory, lecz napewno mniejszy niż Szybki Tramwaj, czy metro, ze względu na brak konieczności kładzenia torów. Dużą część sfinansowałaby Unia Europejska. W przyszłości można pomyśleć o rozbudowie LST do Świdnika i na lotnisko.
Linie LST mogłyby być obsługiwane przez trolejbusy Trollino24 (3-członowe, z dwoma gumami). Na chwilę obecną Lublin nie ma takie pojazdów, ale w przypadku LST, zakup ich będzie bardzo opłacalny (na raz może on zabrać ponad 200 osób).
Szybki Trolejbus to bardzo „zielony”, szybki i bezpieczny sposób transportu, dlatego uważam (jako mieszkaniec Lublina), że będzie on doskonały dla Lublina.
Pozdrawiam i mam nadzieję, że moja koncepcja nie zostanie odrzucona.
Udostępnij proszę mój komentarz, gdzie tylko możesz. NIECH LUBLINIANIE ZDECYDUJĄ, CZY CHCĄ LST!!!