Będą ekologiczne i nowoczesne oraz wyposażone w klimatyzację, biletomaty i monitoring. W przyszłym roku na ulice Lublina wyjedzie 15 trolejbusów przegubowych, a po nich 20 autobusów elektrycznych.
Wśród nowych pojazdów zamówionych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie znajduje się 20 elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 electric i 15 przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18. Ich dostawy rozłożone są na okres od listopada 2020 roku (5 trolejbusów), do kwietnia 2021 roku (10 trolejbusów) i września 2021 roku (20 autobusów elektrycznych).
„Podpisane dzisiaj kontrakty to kolejny krok do budowania Lublina będącego centrum elektromobilności. Inwestycje w autobusy elektryczne i trolejbusy sprawiają, że Lublin już dziś spełnia 25% próg udziału pojazdów elektrycznych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie” – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Autobusy Solaris Urbino 12 electric wyposażone będą w baterie o pojemności 116 kWh, przystosowane do częstego i szybkiego ładowania. Zmagazynowana w nich energia napędzać będzie silnik trakcyjny o mocy 160 kW. Proces kilkuminutowego uzupełniania baterii nastąpi poprzez zamontowany na dachu pantograf, z kolei w nocy ładowanie nastąpi poprzez złącze plug-in na terenie zajezdni. Na dachu znajdą się także panele fotowoltaiczne pozwalające optymalizować zużycie energii przez różne systemy autobusu.
Solaris oprócz pojazdów wybuduje i zainstaluje także infrastrukturę służącą uzupełnianiu energii. Cztery ładowarki pantografowe o mocy 450 kW każda, przeznaczone do szybkiego ładowania w trakcie dnia, umiejscowione zostaną na pętli Choiny, natomiast na zajezdni przy ul. Grygowej stanie dziesięć ładowarek stacjonarnych, każda umożliwiająca jednoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą 40 kW oraz dwie ładowarki mobilne o mocy 40 kW.
Zamawianych 15 przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18 również wyposażonych zostanie w baterie o pojemności 58 kWh. Umożliwiają one poruszanie się pojazdu poza siecią trakcyjną, np. w przypadku braku prądu lub konieczności zmiany trasy. W każdym z pojazdów zainstalowany będzie silnik trakcyjny o mocy 240 kW.
Wszystkie dostarczane autobusy i trolejbusy wyposażone zostaną w elektryczną klimatyzację. Całość oświetlenia wykonana zostanie w przyjaznej środowisku i ekonomicznej technologii LED. Do dyspozycji pasażerów oddane będą ładowarki USB umożliwiające podładowanie np. telefonu. Nad bezpieczeństwem podróżujących czuwać będzie system kamer rejestrujących obraz wewnątrz pojazdów oraz przed i za nim.
Docelowo nowe przegubowce zostaną skierowane do obsługi linii nr: 156, 158 i 160, zaś elektrobusy dedykowane będą dla linii nr: 13, 23 i 29. Wartość zawartych kontraktów przekracza 106 mln złotych.
Ważny temat? Prześlij newsa!
Czekamy na Wasze informacje, zdjęcia i filmy.
Bądź na bieżąco z Lublinem!
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w naszym mieście.
Najciekawsze wiadomości ze spottedlublin.pl znajdziesz w Google News!
Dodaj opinię