Morsowanie – dlaczego pływanie w zimnej wodzie jest zdrowe?

morsowanie pływanie w zimnej wodzie
Morsowanie, czyli kąpiel w zimnej wodzie | fot. Fotolia

Pływanie zimą staje się coraz bardziej popularne. Czy morsowanie jest zdrowe? Jak się przygotować? Ile czasu powinna trwać kąpiel i jak często?

Z tego artykułu dowiesz się jakie korzyści niesie morsowanie? Czy potrzebujesz specjalnego przygotowania żeby zacząć? Ile czasu i jak często kąpać się, aby sobie nie zaszkodzić. Kto nie powinien zażywać zimnych kąpieli?

Czy morsowanie jest zdrowe?

Morsowanie jest to kąpiel lub zanurzenie w bardzo zimnej wodzie. Za zimną wodę uznaje się wodę o temperaturze w przedziale od 8°C do 12°C, a lodowatą o temperaturze do 4°C. Regularne zimne kąpiele dają korzyści fizyczne oraz psychiczne. Zalety zdrowotne znane są od czasów starożytnych.

Zimny szok powoduje zwężenie naczyń w skórze i rozszerzenie naczyń krwionośnych wewnątrz ciała. Hormony stresu, takie jak adrenalina, stymulują krążenie, zwiększając tętno i ciśnienie krwi. Jednocześnie hormony, takie jak serotonina, wywołują uczucie szczęścia.

Lista korzyści z zimnych kąpieli jest długa. Warto wymienić, że:

  • hartuje organizm zwiększając odporność na zimno
  • poprawia krążenie i termoregulacje
  • wzmacnia system immunologiczny
  • zwiększa wydolność układu sercowo-naczyniowego
  • przyspiesza regeneracje organizmu (po intensywnym wysiłku)
  • poprawia ukrwienie skóry
  • redukuje stany zapalne
  • poprawia samopoczucie

Jak się przygotować do morsowania?

Do morsowania nie jest wymagany specjalny sprzęt. Wiele osób korzysta z czapki, rękawiczek, a także obuwia żeby zmniejszyć wychłodzenie organizmu czy zapobiec skaleczeniu stopy w wodzie.

Przed wejściem do wody bardzo ważna jest 15-20 minutowa rozgrzewka. Wzmacnia mechanizm termoregulacji i dotlenia organizm. W tym celu bieganie jest jedną z najbardziej naturalnych form ruchu.

Ile czasu powinna trwać kąpiel?

Długość kąpieli jest zależna od naszego doświadczenia, wieku, temperatury wody czy samopoczucia. Może wynosić od kilku sekund do kilku minut. Najważniejszy jest moment zanurzenia i zadziałanie mechanizmu termoregulacji.

Minimalizując ryzyko wychłodzenia warto stosować zasadę ile stopni ma woda tyle powinna trwać kąpiel. Jeżeli temperatura wody wynosi 1 stopień kąpiel powinna trwać 1 minutę, jeżeli 5 stopni – kąpiel do 5 minut.

Jak często morsować?

Częstotliwość kąpieli zależy również od zaawansowania „morsa” oraz temperatury wody. Jeżeli zaczynamy swoją przygodę wystarczy, że będziemy morsować regularnie raz w tygodniu. Wtedy organizm przyzwyczaja się i pozwala odczuć pozytywne efekty.

Dodatkowo, jeżeli mamy taką możliwość, warto też pójść na saunę raz w tygodniu.

Przeciwwskazania

Zanim zaczniemy praktykować zimne kąpiele warto zasięgnąć porady naszego lekarza rodzinnego czy nie mamy żadnych przeciwskazań. Morsowania powinny unikać osoby, które mają choroby serca, układu krążenia, epilepsję, nadciśnienie a także boreliozę.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi czy morsowanie ma wpływ na stawy. Niska temperatura wody może wpłynąć niekorzystnie na połączenia kości. Jednak krótkotrwałe kąpiele z wcześniejszą rozgrzewką nie powinny im zaszkodzić.

Czy dzieci mogą morsować? – naukowe rekomendacje, wskazują, że nawet dzieci w wieku od 3 lat mogą morsować.



WASZE KOMENTARZE

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.