Minęły już dwa lata od podpisania umowy na budowę S19 Lublin – Lubartów. Prace nawet się jeszcze nie rozpoczęły

DK19 od węzła Lublin Rudnik w kierunku Lubartowa
DK19 od węzła Lublin Rudnik w kierunku Lubartowa | fot. GDDKiA

Mota-Engil Central Europe, generalny wykonawca budowy S19 Lublin-Lubartów, złożyła wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jej uzyskanie da zielone światło dla rozpoczęcia budowy, która według pierwotnego planu powinna się zakończyć… za rok.

S19 do Lubartowa złapała niezły poślizg

Dokładnie 26 lutego 2023 r. minęły dwa lata od podpisania umowy pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a generalnym wykonawcą budowy drogi ekspresowej S19 – firmą Mota-Engil Central Europe. Podpisana umowa opiewająca na ponad 835 milionów złotych miała zagwarantować, że na początku 2024 r. kierowcy będą mogli skorzystać z nowego odcinka trasy.

To już pewne, że generalnemu wykonawcy nie uda się dotrzymać tego terminu. Kilka dni temu dopiero do wojewody lubelskiego trafił wniosek o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi S19 Lublin – Lubartów, który według wcześniejszych założeń miał zostać złożony przez wykonawcę w 2022 r.

Od rozpoczęcia budowy dzieli tylko podpis wojewody lubelskiego. Pozwoli to na rozpoczęcie prac w terenie.

Przejmą nieruchomości pod budowę S19

Wydana decyzja ZRID określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził wojewoda lubelski Lech Sprawka.

„Powołani przez niego niezależni biegli oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości” – mówi Łukasz Minkiewicz, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.

Przebieg drogi

Mowa o odcinku liczącym ok. 23 kilometry pomiędzy węzłami Lubartów Północ i Lublin Rudnik. W ramach kontraktu powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz rezerwą pod trzeci pas.

Trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie Lubartowa, wykorzystując korytarz obecnej obwodnicy miasta, a od wschodu ominie miejscowość Niemce. W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód.

Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 828 powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą do Leonowa węzeł Niemce Południe. Trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.

W ramach inwestycji powstaną też m.in. wiadukty, tunele kolejowe, kładki dla pieszych, drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Według pierwotnego planu nowa droga powinna powstać do 2024 r.

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.