Mandaty za brak maseczek – kontrole w galeriach, sklepach i restauracjach

Kontrole maseczek w Leroy Merlin
Kontrole maseczek w Leroy Merlin | fot. KMP Lublin

Policjanci oraz inspektorzy lubelskiego sanepidu prowadzą wzmożone kontrole przestrzegania obostrzeń sanitarnych w miejscach, gdzie obowiązują przepisy nakazujące noszenie maseczek.

„Dzień dobry. Maseczka do kontroli”

„Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w galeriach handlowych, sklepach wielkopowierzchniowych, restauracjach mogą przebywać klienci z zachowaniem reżimu sanitarnego. W wielu miejscach istnieje obowiązek noszenie maseczek zasłaniających usta i nos” – przypomina kom. Kamil Gołębiowski, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Lublinie.

Powiązany artykuł: Kontrole maseczek w galeriach i autobusach. Sypią się mandaty

Funkcjonariusze policji wspierani przez inspektorów Powiatowej Stacja Sanitarno-Epidemiologicznej w Lublinie prowadzą wyrywkowe kontrole w galeriach handlowych, sklepach wielkopowierzchniowych, restauracjach, kinach, na dworcach autobusowych i kolejowych oraz w innych miejscach, gdzie obowiązują obostrzenia.

„18 i 19 października ujawniono łącznie 137 wykroczeń. W tej liczbie zawierają się zarówno mandaty, wnioski do sądu oraz pouczenia” – mówi kom. Gołębiowski.

Policjanci zgodnie z kodeksem wykroczeń mogą ukarać mandatem w wysokości do 500 złotych osoby niestosujące się do ograniczeń, skierować sprawę do sądu lub przekazać notatkę do sanepidu, który nakłady kary administracyjne.

Sprostowanie

Policjanci oraz inspektorzy lubelskiego sanepidu prowadzą wzmożone kontrole, które nie mają umocowania prawnego. Podstawy prawne Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21.12.2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, tj. zakrywania ust i nosa za pomocą maski w brzmieniu obowiązującym w chwili popełnienia czynu [28.12.2020 r., jak i aktualnych jw. rozporządzeń], tj. art. 46a i 46b ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi z dnia 05.12.2008 r. [Dz. U. 2008 nr 234 poz. 1570 z późn. zm.] mogą co najwyżej być podstawą ustanawiania określonych ograniczeń, nakazów i zakazów na fragmentach terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale nie na całym jej obszarze jak to się dzieje obecnie. Z dalszej treści postanowienia wynika, iż Rozporządzenia Rady Ministrów nie mogą ograniczać praw i wolności obywatelskich, jak to w chwili obecnej ma miejsce na terenie całego kraju.

Funkcjonariusze policji wspierani przez inspektorów Powiatowej Stacja Sanitarno-Epidemiologicznej w Lublinie prowadzą wyrywkowe kontrole w galeriach handlowych, sklepach wielkopowierzchniowych, restauracjach, kinach, na dworcach autobusowych i kolejowych oraz w innych miejscach, pomimo iż obostrzenia, do których odnoszą się kontrole funkcjonariuszy, nie mają podstawy prawnej zgodnie z wyżej przytoczonymi uzasadnieniami sądów.

Policjanci zgodnie z kodeksem wykroczeń nie mogą ukarać mandatem osób niestosujących się do bezprawnych ograniczeń. Tłumaczy to postanowienie Sądu Rejonowego w Mińsku Mazowieckim, II Wydział Karny, sygn. II W 155.21 w postanowieniu z dnia 02.04.2021 r. stwierdził m.in., że:

A. środki wskazane w art. 46b ustawy mogą dotyczyć tylko ściśle wskazanego obszaru, a więc pewnego fragmentu Rzeczypospolitej. Tymczasem § 1 tegoż rozporządzenia ustanawia stan epidemii wywołany zakażeniami wirusa SARS-CoV-2 na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Rada Ministrów wydając rozporządzenie, którego zakres nie jest ograniczony terytorialnie, zdaniem Sądu wystąpiła ponad ustawową delegację”,

B. z uwagi, iż obowiązek zasłaniania ust i nosa pochodzi z rozporządzenia a nie z ustawy, nie pozwala uznać czynu opisanego we wniosku o ukaranie. To powoduje, iż stosownie do przepisu art. 1 § 1 kodeksu wykroczeń odpowiedzialności za wykroczenie podlega ten tylko, kto popełnia czyn społecznie szkodliwy, zabroniony przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia [nullum crimen sine lege]”,

C. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej zabrania ograniczania tak istotnych praw obywateli, za wyjątkiem opisanym w przepisach art. 228 Konstytucji. Tym samym wydane i ogłoszone rozporządzenia [niewątpliwie dodatkowo często zmieniane] nie mogą same w sobie ograniczać praw obywatelskich”.

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.