Lublin ze strategią rozwoju elektromobilności do 2036 roku

Trolejbus na skrzyżowaniu widziany z lotu ptaka
Trolejbus na skrzyżowaniu | fot. Miasto Lublin

Dokument strategii rozwoju elektromobilności określa cele, jakie miasto chce osiągnąć poprzez rozwój elektromobilności. Priorytetami są ochrona środowiska, poprawa jakości podróżowania, bezpieczeństwo elektroenergetyczne miasta oraz szeroka współpraca międzysektorowa w zakresie elektromobilności.

Lublin ze „Strategią rozwoju elektromobilności”

„Strategia rozwoju elektromobilności w Lublinie zawiera opis aktualnego systemu komunikacyjnego w mieście – transportu publicznego, komunalnego i prywatnego oraz wyznacza główne działania dla Miasta w zakresie rozbudowy systemu. Rozpowszechnienie pojazdów elektrycznych jest dużą szansą dla zrównoważonego rozwoju miasta” – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju.

Głównym celem strategii jest stworzenie warunków dla rozwoju elektromobilności w mieście. Cel ten obejmuje między innymi rozwój elektromobilności w transporcie publicznym, komunalnym i prywatnym, w jednostkach administracji publicznej, u dostawców usług publicznych, w przedsiębiorstwach, uczelniach, u zarządców i właścicieli budynków, a także elektromobilność mieszkańców i osób odwiedzających Lublin.

„Wyznaczone kierunki mają przyczynić się do stworzenia w Lublinie systemu transportu zrównoważonego, opartego na rozwoju systemu komunikacji publicznej i alternatywnych form komunikacji wewnątrz miasta” – mówi Monika Głazik z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin.

Od przyszłego roku samorządy powinny zapewnić 10% pojazdów elektrycznych w swojej flocie, a od 2028 roku będzie obowiązywał 30% udział autobusów bezemisyjnych w komunikacji miejskiej. Od 1 stycznia 2022 roku zadania publiczne o wartości powyżej 30 tys. euro samorząd może zlecać podmiotom, które do wykonywania zadań wykorzystują co najmniej 10% pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym. Ustawa określa też minimalną liczbę ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych na terenie miasta, która dla Lublina wynosi 210.

„Istniejący system elektroenergetyczny pokrywa bieżące zapotrzebowanie Lublina na moc i energię elektryczną oraz będzie w stanie obsłużyć ładowanie 10 tys. pojazdów elektrycznych, nawet w szczycie obciążenia. Wskazuje to na gotowość miasta do zrealizowania planów zawartych w Planie Rozwoju Elektromobilności w Polsce” – informuje Monika Głazik.

Zeroemisyjny transport

W taborze lubelskiej komunikacji publicznej ponad 30% pojazdów spełnia definicję autobusu zeroemisyjnego, tym samym Gmina Lublin już posiada wymagany od 1 stycznia 2028 r. udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów. Lublin dąży do rozwijania transportu zeroemisyjnego. W kolejnych latach planowane jest wyposażenie floty miejskiej komunikacji publicznej w kolejne pojazdy elektryczne wraz z budową dedykowanej dla nich infrastruktury ładowania.

Na lata 2020-2023 zaplanowane zostały dostawy 15 trolejbusów o długości 18 m i 39 autobusów elektrycznych o długości 12 m (32 szt.) oraz o długości 18 m (7 szt.). Planowana jest budowa punktów ładowania autobusów elektrycznych na węzłach (pętlach) zlokalizowanych na obrzeżach miasta i przy Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym dla LOF oraz na terenie zajezdni przy ul. Grygowej.

Na koniec 2020 r. w Lublinie zarejestrowanych było łącznie 135 samochodów elektrycznych, w tym 122 samochodów osobowych i 13 samochodów ciężarowych. Na terenie miasta zainstalowanych było również 20 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Przyjęty „Plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania na terenie Miasta Lublin”, zakłada budowę jeszcze 192 ogólnodostępnych punktów ładowania, co pozwoli Gminie Lublin zrealizować do 2022 r. obowiązki w zakresie ogólnodostępnej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.