Lublin. Nowa siatka połączeń autobusowo-trolejbusowych gotowa. Pierwsze zmiany od stycznia 2024

Trolejbus przegubowy na linii nr 151
Trolejbus przegubowy na linii nr 151 | fot. Dominik Wąsik

Nowa siatka połączeń autobusowo-trolejbusowych zacznie funkcjonować po otwarciu Dworca Lublin. Już wiadomo, że wszystkie zmiany nie zostaną wprowadzone w jednym czasie, a podzielone na poszczególne etapy.

Rewolucja komunikacyjna w Lublinie

Pierwsze zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w mają zostać wprowadzone w styczniu 2024. Wtedy to bowiem, według najnowszych informacji, planowane jest otwarcie Dworca Lublin. Przypomnijmy, że według pierwotnych planów nowy dworzec autobusowy miał być gotowy w lipcu 2022. Opóźnienie powstało m.in. zlecenie dodatkowych robót, problemów z dostępem do materiałów i urządzeń budowlanych, a także wydłużony czas na uzgodnienie dokumentacji i podpisanie aneksu do umowy związanej z fotowoltaiką.

Zobacz także: Dworzec Lublina ma być gotowy do piątku, ale na otwarcie jeszcze poczekamy

Planowana przez Zarząd Transportu Miejskiego nowa siatka komunikacji autobusowej i trolejbusowej również ma spore opóźnienie, bo powinna być już gotowa w przyszłym roku, kiedy miały zakończyć się prace przy nowym dworcu. W połowie października ZTM poinformował o zakończeniu konsultacji społecznych. W czasie ich trwania mieszkańcy zgłosili ponad 2,7 tysiąca uwag do przedstawionej propozycji przebiegu linii autobusowych i trolejbusowych.

O tym pisaliśmy tu: To będą duże zmiany. Mieszkańcy wnieśli ponad 2,7 tys. uwag do projektu nowej siatki połączeń w Lublinie

Jakie uwagi mieli pasażerowie?

Najwięcej uwag (ponad 300) dotyczyło funkcjonowania linii nr 21 – postulat odnośnie pozostawienia jej w obecnym kształcie został w całości spełniony. Podobnie jak w przypadku pozostawienia linii nr 3 na obecnej trasie (ponad 150 uwag). Niektóre postulaty zostały uwzględnione częściowo, zapewniając zaspokojenie potrzeb podróżnych w zakresie dotarcia do konkretnych miejsc, np. zapewnienie połączenia dzielnicy Czuby z ul. Wyścigową czy kursowanie linii nr 7 na ul. Chemiczną.

Jak przekazał ZTM, w kategoriach zgłoszeń, najwięcej wniosków dotyczyło m.in. zwiększenia częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej – ten postulat zostanie spełniony. Ponadto padały propozycje nowych połączeń, wydłużenia tras, funkcjonowania linii nocnych, przyspieszonych, obsługi Dworca Lublin, zmian numeracji linii czy rozkładu jazdy.

„Wspólnie z mieszkańcami wypracowaliśmy kompromisowe rozwiązania. Z jednej strony udało się uwzględnić w koncepcji kluczowe postulaty zgłaszane podczas konsultacji społecznych, a z drugiej zachowano nadrzędne cele nowej siatki połączeń” – podkreśla Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Zmiany w siatce połączeń wprowadzane etapami

„Z uwagi na to, że cały proces wdrażania funkcjonalności dworca i przejścia przewoźników będzie rozłożony w czasie, a dodatkowe funkcjonalności będą uruchamiane stopniowo, uzupełniając całość zadań, wdrożenie zaproponowanych zmian w ramach projektu będzie odbywać się etapami” – mówi Monika Fisz, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Już wiadomo, że w pierwszej kolejności nastąpi wzmocnienie dotychczasowej obsługi w okolicy Dworca Lublin, kierując linie nr: 5, 22, 24, 52 i 74 bezpośrednio pod obiekt. Wówczas w pierwszym etapie funkcjonowania obiektu, pasażerowie będą mogli dojechać bezpośrednio do niego aż 12 liniami komunikacji miejskiej.

Ponadto obsługa tej części miasta odbywa się także dzięki skomunikowaniu ul. Wolskiej i Kunickiego. Tym samym, po pierwszych zmianach w okolice dworca dojedzie aż 23 linii, w tym jedna linia nocna (1, 3, 5, 6, 11, 13, 17, 20, 22, 24, 25, 29, 30, 34, 45, 52, 74, 151, 154, 155, 160, 161, N3).

Zakres zmian wprowadzonych do projektu siatki w odpowiedzi na wnioski złożone w czasie konsultacji:

  • nie zmienią się trasy linii kursujących do os. Szerokie – linia 3 wciąż będzie kursować przez rondo Honorowych Krwiodawców, a linia 54 od ul. Morwowej prosto przez ul. Zana,
  • linia 7 kursować będzie według obecnej trasy przejazdu przez ul. Chemiczną i Rataja, bez zmian pozostaną także trasy linii 50 i 70 (linia 70 zostanie jedynie wydłużona z Felina do nowej pętli Felin Kalinówka),
  • linia 8 od ul. Lipowej kursować będzie do ul. Poligonowej trasą linii 4,
  • linia 13 będzie funkcjonować bez zmian,
  • część kursów linii 18 zostanie wydłużonych ze Sławinkowskiej do Snopkowa,
  • linii 21 bez zmiany trasy,
  • linii 22 ze zwiększoną liczbą kursów w dni powszednie szkolne do Pliszczyńskiej,
  • rozszerzono liczbę linii umożliwiających dojazd z Wrotkowa do Tatar po wycofaniu linii 1, kierując linię 25 od ronda Lubelskiego Lipca ’80 do Pancerniaków Felicity śladem trasy linii 1 przez Bramę Krakowską i Kalinowszczynę, a linię 34 wydłużając z Dworca Lublin do Żeglarskiej przez Krochmalną i Romera,
  • większa liczba kursów z zachodniej części ul. Jana Pawła II do os. Świt w ramach linii 45 oraz linii 26 skierowanej do pętli Węglin Wróbla, do której dojeżdżać będzie także linia 31 wydłużona od os. Poręba,
  • dla zapewnienia połączenia nowych osiedli na Wrotkowie oraz ul. Diamentowej ze Śródmieściem, nowa linia 27 z ul. Poligonowej nie będzie kończyła trasy na Dworcu Lublin, tylko podążać będzie dalej do pętli ul. Żeglarskiej przez Krochmalną, Diamentową i Zemborzycką,
  • bezpośrednie połączenie os. Moniuszki ze szpitalami w rejonie ul. Chodźki poprzez zmianę trasy linii 29, która będzie kursowała przez ul. Jaczewskiego, Chodźki, Lubartowską, Ruską (z powrotem przez Al. Tysiąclecia, Lubartowską, Chodźki, Jaczewskiego),
  • linia 30 kursować będzie na nowej trasie Zbożowa – Dworzec Lublin przez al. Warszawską, al. Kraśnicką, Zana, Filaretów i Głęboką,
  • skomunikowanie Kalinowszczyzny z ul. Zana zapewni zmieniona linia 32 kursująca z Daszyńskiego do Lipniaka przez Lwowską, Pl. Litewski, Lipową, Nadbystrzycką i Zana,
  • dla pasażerów z os. Górki i Hajdowa-Zadębia zmodyfikowano trasę linii 39, która kursować będzie z Mełgiewskiej do os. Widok przez al. Andersa, Bramę Krakowską, Pl. Wolności, Nadbystrzycką i Jana Pawła II,
  • uwzględniono skomunikowanie ul. Nadbystrzyckiej przy os. Skarpa z ul. Zana i Szpitalem Wojewódzkim w ramach linii 161, która funkcjonować będzie na trasie z Węglina do Felina (dla zachowania połączenia ul. Filaretów z Politechniką założono skierowanie linii 44 z os. Widok przez ul. Filaretów i Zana do Nadbystrzyckiej),
  • linia 45 będzie wciąż obsługiwana przez autobusy na trasie Węglin Wróbla – Mełgiewska z przejazdem przez os. Świt i Nadbystrzycką przy Politechnice,
  • linia 150 zostanie utrzymana na niezmienionej trasie do os. Poręba przez ul. Jana Pawła II,
  • linia 153 będzie przejeżdżać ul. Muzyczną i przez Dworzec Lublin, lepiej komunikując nowy węzeł komunikacyjny z Felinem oraz Rurami,
  • dla zachowania bezpośredniego połączenia Szpitala Wojewódzkiego przy al. Kraśnickiej z ul. Filaretów oraz dojazdu z ul. Armii Krajowej do szpitali w pobliżu ul. Chodźki trolejbus 154 będzie kursował na trasie Węglin – Szpital Wojewódzki – Armii Krajowej – Filaretów – Głęboka – Dworzec Lublin – Al. Unii Lubelskiej – Chodźki – Choiny,
  • nowa linia 162 zapewni szybkie połączenie os. Poręba z Dzielnicą Dziesiąta w relacji os. Poręba – Jana Pawła II – Diamentowa – Mickiewicza,
  • nowa linia 71 zostanie uruchomiona na na trasie os. Widok – Zana – Nadbystrzycka – Diamentowa – Zemborzycka – Herberta – Wyścigowa – Inżynierska – Diamentowa – Nadbystrzycka – Zana – os. Widok.

ZTM zapewnia, że wdrożenie opracowanego projektu siatki połączeń nie zmniejszy liczby linii komunikacji miejskiej. Natomiast pasażerowie mają zauważyć wzrost częstotliwości kursowania poszczególnych linii. W dni powszednie liczba linii kursujących w szczycie porannym i popołudniowym co kwadrans ulegnie zwiększeniu z 5 do 21 linii. Częstotliwość wzrośnie także w ciągu dnia między godzinami szczytowymi – liczba linii pojawiających się na przystankach maksymalnie co pół godziny wzrośnie z 15 do 35. Zaplanowano także więcej odjazdów w niedziele – pojawią się 4 linie kursujące co pół godziny.

Dworzec Lublin będzie skomunikowany z większością dzielnic Lublina dzięki 12 liniom bezpośrednio obsługującym dworzec, które rocznie zapewnią ponad 220 tysięcy kursów. Kolejne nowe linie o charakterze przyspieszonym wraz z istniejącą linią 46 (z nowym oznaczeniem 303) dzięki atrakcyjnym trasom w pobliżu, w których mieszka prawie połowa mieszkańców Lublina, skrócą czas podróży w godzinach szczytowych.

Intensywnie rozwijające się osiedla mieszkaniowe mają być lepiej skomunikowane. Więcej kursów zostało zaplanowanych do Węglina Południowego, Zielonego Wzgórza, Czechowa Północnego na Koncertowej czy do „nowego” Wrotkowa w okolicy ul. Granata. Zapewnione będą także nowe połączenia bezpośrednie jak np. z ul. Granata do Śródmieścia, czy z ul. Koncertowej do Chodźki i na Plac Litewski.

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.