Koniec z tanimi zakupami z Chin. Od 1 lipca towary z Aliexpress droższe o vat

paczkomat inpost aliexpress allegro
Paczkomat InPost | fot. Dominik Wąsik

Od 1 lipca wchodzi w życie nowelizacja ustawy o VAT, wdrażająca w Polsce tzw. pakiet VAT dla e-commerce. Pakiet przewiduje m.in. likwidację zwolnienia z VAT dla przesyłek spoza UE o wartości do 22 euro.

Zmiany w VAT od 1 lipca 2021

1 lipca 2021 r. wchodzi w życie ustawa z 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wprowadzająca nowe zasady opodatkowania VAT handlu elektronicznego, przewidziane w unijnym pakiecie VAT e-commerce.

Od 1 lipca operatorzy pocztowi będą odprawiać przesyłki o wartości do 150 euro, które są zwolnione od cła, ale podlegają podatkowi VAT na zmienionych zasadach. W Polsce takie przesyłki pocztowe będą zgłaszane organom celnym przez Pocztę do systemu AIS/e-COMMERCE. Zmiany wprowadzane w Polsce będą odnosiły się także do przesyłek o wyższej wartości.

Do zwykłego konsumenta wprowadzenie pakietu VAT oznacza likwidację zwolnienie z VAT dla przesyłek o wartości nieprzekraczającej 22 euro. Od lipca konsumenci będą musieli płacić podatek VAT od każdego towaru znajdującego się w przesyłce, która jest przedmiotem importu m.in. z Chin. Wysokość podatku i cła będzie zależała od kategorii produktu i jego pozycji w tabeli VAT.

Pakiet VAT dla e-commerce wprowadza również rozwiązania polegające na tym, że sprzedawcy/platformy sprzedażowe e-commerce będą mogły naliczyć i pobrać podatek VAT bezpośrednio przy zakupie towaru od zamawiającego, co oznacza, że będzie on doliczony do ceny towaru, tak jak przy zakupie towarów na platformach polskich.

W takim przypadku operator logistyczny np. Poczta Polska dokona zgłoszenia celnego dla takiej przesyłki, w którym nie będzie naliczonego podatku VAT, tak więc klient przy doręczeniu zapłaci tylko opłatę pocztową. Dotyczy to przesyłek o wartości do 150 euro.

Po wejściu w życie nowych przepisów, proces obsługi przesyłki zawierającej towary będzie wyglądał następująco (przykład dla Poczty Polskiej):   

  • Klient w Polsce zamawia towar w kraju spoza UE;  
  • Po dotarciu przesyłki do Polski pracownik Poczty dokonuje na rzecz odbiorcy elektronicznego zgłoszenia celnego, które zostaje przesłane do obsługiwanego przez Krajową Administrację Skarbową systemu AIS/e-COMMERCE ;   
  • Na podstawie danych zawartych w zgłoszeniu, Krajowa Administracja Skarbowa oblicza i przekazuje Poczcie informację o kwotach należności podatkowych albo celno-podatkowych, które Poczta jest zobowiązana pobrać i odprowadzić do KAS;  
  • Należności podatkowe albo celno-podatkowe, wraz z określoną przez Pocztę opłatą pocztową, są pobierane przy doręczeniu przesyłki przez pracownika Poczty, albo w placówce pocztowej;  
  • Finałem operacji jest rozliczenie pobranych przez pocztowców kwot należności podatkowych, albo celno – podatkowych z Krajową Administracją Skarbową.  

Jeżeli zawartość przesyłki nie będzie wiązać się z koniecznością przeprowadzenia dodatkowej kontroli przez celników, KAS dopuści towary znajdujące się w przesyłce do obrotu, a Poczta Polska wyda przesyłkę do doręczenia adresatowi. Warto zaznaczyć, że taka sama procedura będzie dotyczyć listów z towarami i paczek.  

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.