Kolejni przewoźnicy przenoszą się na Dworzec Lublin. Od 1 lutego do obecnych przewoźników dołączy Contbus i Sindbad. Tym samym zrealizują dziennie blisko 30 kursów do Warszawy, Opola, Chełma i Nowego Dworu Mazowieckiego.
Nowe kierunki z Dworca Lublin
„Od 1 lutego z Dworca Lublin przewoźnicy będą realizować blisko 200 kursów w 34 kierunkach. Stanowić to będzie ok. 35% dostępnego potencjału całego rynku krajowego, a to faza startowa zmian” – informuje Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.
Przewoźnik Contbus będzie realizował kursy z Dworca Lublin do Warszawy, wykorzystując jednocześnie możliwość zatrzymywania się na przystanku Dworzec Główny PKS 04, który dotychczas był nieodstępny dla komunikacji busowej.
Taka opcja jest możliwa dzięki realizacji postulatów pojawiających się na etapie spotkań z przewoźnikami i ich stowarzyszeniami, jeszcze przed uruchomieniem obiektu. Wówczas przedsiębiorcy mogli zobaczyć z bliska kompleks dworcowy, warunki tam panujące oraz poznać zasady ruchu drogowego i korzystania z obiektu.
„Efektem tych rozmów są m.in. decyzje o możliwości korzystania z przystanków, które dotychczas były niedostępne dla komunikacji busowej np. przystanek Dworzec Główny PKS 04, Tarasy Zamkowe 01 czy przystanki w kierunku Krasnegostawu. Ponadto zrealizowano na wniosek przewoźników, lokalizację buspasów na al. Unii Lubelskiej” – wyjaśnia Monika Fisz.

Kolejne kierunki w lutym i marcu
Jak przekazał Zarząd Transportu Miejskiego, prawie 50% wszystkich przewoźników ze „starego” dworca przy al. Tysiąclecia uzgodniła zasady korzystania z Dworca Lublin tzn. złożyli do ZTM wniosek, otrzymali tzw. promesę, czyli przydzielono ich do konkretnego stanowiska i nadano stosowne uprawnienie o możliwości korzystania z Dworca Lublin.
Z dokumentem „promesy” każdy przewoźnik kieruje się do organu wydającego zezwolenie, uruchamiając procedurę. W większości przypadków jest to Marszałek Województwa Lubelskiego, ale są też inne organy zezwalające np. Mazowiecki czy Małopolski Urząd Wojewódzki. Ten proces wymaga uzgodnień i opinii zarządców przystanków na trasie (gminnych, powiatowych czy wojewódzkich) i formalnego uzgodnienia starostów terenów, przez które przebiega linia.
Zobacz także: Bezpłatna linia autobusowa kursująca pomiędzy dwoma dworcami autobusowymi na dłużej
„Jest to proces dość złożony i jego czas trwania jest różny w zależności od zasięgu linii czy liczby przystanków. Dotyczy to m.in. kierunków takich jak: Zamość, Puławy, Opole Lubelskie, Kraśnik, Tomaszów Lubelski, Milejów, Parczew, Włodawa, Biała Podlaska, Przemyśl, Kraków, Poznań, Toruń, Bydgoszcz” – mówi Monika Fisz.

Jak zapewnia zarządca Dworca Lublin, zasadniczej części kierunków należy się spodziewać w lutym-marcu (np. Puławy, Opole, Kraśnik, Nałęczów). W efekcie, w lutym – marcu z Dworca Lublin odjeżdżać będzie 60% przewoźników z całego rynku krajowego w ok. 70 kierunkach.
„Chodzi o to, żeby przewoźnicy równocześnie rozpoczęli odjazdy w danym kierunku. Takie rozwiązanie zostało ustalone z przewoźnikami, w celu uniknięcia sytuacji, że np. jeden przewoźnik na kierunku nie uzyskał zezwolenia” – wyjaśnia Fisz.
Ważny temat? Prześlij newsa!
Czekamy na Wasze informacje, zdjęcia i filmy.
Bądź na bieżąco z Lublinem!
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w naszym mieście.
Najciekawsze wiadomości ze spottedlublin.pl znajdziesz w Google News!
Dodaj opinię