Kierowcy boją się fotoradarów. Jadą dużo wolniej, niż pozwalają na to przepisy

Zdjęcie ilustracyjne | fot. shutterstock

Eksperci przeanalizowali zachowania kierowców przejeżdżających obok fotoradarów. Okazuje się, że większość zmotoryzowanych mija fotoradary ze zdecydowanie mniejszą prędkością niż pozwalają na to przepisy, by po chwili wyraźnie przyspieszyć.

Yanosik to aplikacja, która każdego miesiąca skupia średnio 1,5 mln polskich kierowców. To system, dzięki któremu zmotoryzowani informują się nawzajem o zagrożeniach i zdarzeniach drogowych, kontrolach prędkości czy fotoradarach. I to właśnie na podstawie tych danych fachowcy z Yanosika mogą analizować zachowania kierowców w różnych sytuacjach. Tym razem pod lupę wzięli ich reakcje na fotoradary.

Na terenie kraju nad prędkością kierowców czuwa: 430 fotoradarów oraz 30 odcinkowych pomiarów prędkości. Dodatkowo na drogach znaleźć można 20 rejestratorów przejazdów na czerwonym świetle. W samym województwie lubelskim liczby przedstawiają się następująco: 29 fotoradarów, 2 odcinkowe pomiary prędkości i 1 kamera monitorująca przejazdy na czerwonym świetle.

Dużo wolniej niż ograniczenia

System Yanosik skupia średnio 1,5 mln aktywnych kierowców w miesiącu. To daje nam wiarygodną próbę badania. W analizie uwzględniliśmy wszystkie fotoradary w Polsce. Jako miernik zachowań kierowców uznaliśmy zmianę średniej prędkości w okolicach fotoradarów. W ten sposób sprawdziliśmy czy kierowcy redukują swoją prędkość, a jeśli tak to o ile km/h” – komentuje Magda Zglińska, Yanosik. – „Taka analiza pokazała nam ciekawą tendencję: znaczna większość kierowców, bo ponad 80 proc., przy miernikach prędkości jeździ wolniej niż obowiązujące na danym odcinku ograniczenia” – dodaje.

Jak dokładnie wyglądają reakcje kierowców? W odległości od 800 m do 650 m przed fotoradarem kierowcy poruszają się nieco szybciej (maksymalnie o 2 km/h) od obowiązującego ograniczenia prędkości, przy czym ich jazda jest w miarę jednostajna. W okolicach 500 m, średnia prędkość zaczyna widocznie spadać poniżej obowiązujących ograniczeń. 50 m przed fotoradarem kierowcy poruszają się aż o 20 km/h wolniej niż wskazują na to znaki. Następnie tuż przed samym fotoradarem średnie prędkości rosną aż do momentu ok. 250 m za urządzeniem, kiedy to kierowcy ponownie zaczynają płynną jazdę ze średnią prędkością zgodną z obowiązującymi ograniczeniami.

Ciekawa tendencja pojawia się przy fotoradarach ustawionych w miejscu ograniczenia prędkości do 70 km/h. W tym przypadku średnia prędkość użytkowników spada aż do 40 km/h. Kierowcy poruszają się zatem o 30 km/h wolniej niż wskazują na to ograniczenia” – komentuje Magda Zglińska, Yanosik. – „Może być to spowodowane tym, że kierowcy „dla pewności” redukują prędkość do wartości ograniczeń obowiązujących w terenie zabudowanym” – dodaje.



WASZE KOMENTARZE

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.