Najnowsze spoty
Państwowa Inspekcja Pracy zapowiada kontrole przestrzegania ograniczeń w handlu. W najbliższą niedzielę, 13 lutego inspektorzy inspekcji pracy wybiorą się do otwartych sklepów.
Kontrole otwartych sklepów w lutym
Kontrole otwartych sklepów ruszą już w najbliższą niedzielę, 13 lutego – zapowiada Państwowa Inspekcja Pracy. Kontrolerzy mają sprawdzić, czy otwarte placówki handlowe działają legalnie. Od 1 lutego 2022 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące handlu w niedziele. W niedziele niehandlowe mogą być czynne m.in. placówki pocztowe, w których działalność pocztowa ma charakter przeważający (obroty powyżej 40%).
„Media donosiły o próbach przedefiniowania sklepu w poczekalnię dworca autobusowego lub w czytelnię. Pojawiły się także próby zatrudnienia pracowników w sklepach samoobsługowych, które teoretycznie nie zajmowały się handlem, jednak ich czynności nadal ściśle wiązały się z procesem sprzedaży towarów. Państwowa Inspekcja Pracy będzie reagować, analizować i weryfikować wszystkie sygnały wskazujące na nieprawidłowości w korzystaniu z rozwiązań zawartych w omawianej ustawie” – mówi Katarzyna Łażewska-Hrycko, Główny Inspektor Pracy.
Inspektorzy w najbliższą niedziele odwiedzą otwarte sklepu i przeprowadzą postępowania kontrolne mające na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o ograniczeniu handlu, a w razie stwierdzenia ich naruszenia będą podejmować określone środki prawne.
„Jeżeli stwierdzimy ponad wszelką wątpliwość, że ma miejsce celowe obchodzenie obowiązujących przepisów, będziemy zdecydowanie stosowali wszelkie dostępne nam środki prawne. Istnieje możliwość zakwalifikowania takiego działania jako wykroczenie, a wtedy kary finansowe wynoszą nawet 100 tysięcy złotych. W uzasadnionych przypadkach można też zakwalifikować ten czyn jako przestępstwo naruszające prawa pracownicze” – przestrzega szefowa PIP.
Przypomnijmy, że ustawa wprowadziła możliwość korzystania przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną, który prowadzi handel wyłącznie osobiście, we własnym imieniu i na własny rachunek, z nieodpłatnej pomocy, np. małżonka, dzieci, rodziców, rodzeństwa, wnuków, dziadków, którzy nie są pracownikami lub zatrudnionymi w placówce handlowej u przedsiębiorcy korzystającego z ich nieodpłatnej pomocy.
„Obowiązująca ustawa ma zapewnić pracownikom prawo do odpoczynku i spędzania niedzielnego czasu z rodziną. Państwowa Inspekcja Pracy istnieje, by stać na straży wszelkich praw pracowniczych, będziemy więc chronić liczną rzeszę ludzi zatrudnionych w polskim handlu” – komentuje Łażewska-Hrycko.
Ważny temat? Prześlij newsa!
Czekamy na Wasze informacje, zdjęcia i filmy.
Bądź na bieżąco z Lublinem!
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w naszym mieście.
Najciekawsze wiadomości ze spottedlublin.pl znajdziesz w Google News!
Dodaj opinię