Od 2008 roku w Polsce działa bezpłatna infolinia Dziecięcego Telefonu Zaufania Rzecznika Praw Dziecka — Dostępna pod numerem 800 12 12 12 lub bezpośrednio na czacie pod adresem https://czat.brpd.gov.pl/ W każdej chwili możesz się tam zwrócić o ciepłe słowo, lub wsparcie, którego teraz być może potrzebujesz.
Porozmawiaj całkowicie anonimowo i bez oceniania
Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka, jest miejscem, gdzie w każdej chwili dzieci i młodzież mogą zgłosić się o pomoc. Kryzysy dotykają nie tylko nas dorosłych. Często rozgrywają się w głowach, sercach naszych dzieci, kuzynów, znajomych, przyjaciół. Warto wtedy wspomnieć im, że jeżeli nie chcą się otworzyć przed nami — mogą to zrobić w pełni anonimowo w rozmowie z ekspertem.
Warto pamiętać, że dzieci na co dzień pogodne i radosne, nie wykazują żadnych oznak i sygnałów mogących świadczyć o tym, że coś się dzieje. Nie chcą rozmawiać z rodzicami, ani bliskim otoczeniem. Wtedy alternatywą może okazać się anonimowa rozmowa z jednym z ekspertów z telefonu zaufania.
Jak skontaktować się z Dziecięcym Telefonem Zaufania Rzecznika Praw Dziecka?
Informacje na temat funkcjonowania Dziecięcego Telefonu Zaufania Rzecznika Praw Dziecka, każdy zainteresowany może znaleźć na stronie internetowej https://800121212.pl/ lub wejść bezpośrednio na czat i rozpocząć rozmowę z ekspertem pod adresem https://czat.brpd.gov.pl/. Wystarczy podać imię, lub zmyślony nick i rozpocząć klikając w przycisk „Rozpocznij Czat”
Jakie sprawy poruszane są na czacie?
Do dziecięcego telefonu zaufania najczęściej zgłaszane są sprawy dotyczące przemocy, problemów emocjonalnych, w relacjach rówieśniczych, szkolnych i rodzinnych oraz wynikających z okresu dorastania. Zespół Dziecięcego Telefonu Zaufania prowadzi także edukację upowszechniającą prawa dziecka poprzez spotkania oraz zajęcia edukacyjne.
Umiejscowienie Dziecięcego Telefonu Zaufania w strukturach Biura Rzecznika Praw Dziecka umożliwia jego konsultantom możliwość zajmowania się problemem, monitorowanie sytuacji oraz organizowanie dalszej pomocy w oparciu o współpracę z wieloma instytucjami.
Jakich specjalistów można spotkać na dyżurze, Dziecięcego Telefonu Zaufania? Podział specjalizacji na dni tygodnia
Poniedziałek – ekspert z zakresu spraw socjalnych |
– świadczeń (500 plus, 300 plus, zasiłek i dodatki do zasiłku rodzinnego, pielęgnacyjne itp.); – udzielania pomocy społecznej; – spraw socjalnych dzieci wychowywanych w różnych formach opieki zastępczej, w czasie sprawowania opieki i po jej ustaniu; – działalności domów pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie; – działalności zakładów opiekuńczo-leczniczych dla dzieci; – świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa; – warunków pracy małoletnich; – spraw mieszkaniowych, lokali zastępczych, socjalnych, eksmisji; – działania domów dla matek z małymi dzieci i kobiet w ciąży; – funkcjonowania funduszu alimentacyjnego; – spraw związanych z niepełnosprawnością nieletnich, rehabilitacją, ochroną zdrowia niepełnosprawnych. |
Wtorek – ekspert z zakresu ochrony zdrowia |
– dostępności do świadczeń zdrowotnych; – praw pacjenta małoletniego; – środków prawnych przysługujących pacjentom oraz ich przedstawicielom ustawowym /opiekunom w realizacji ich praw. |
Środa – ekspert z zakresu prawa rodzinnego i postępowania w sprawach nieletnich oraz prawa i postępowania karnego dotyczącego małoletnich |
Czwartek – ekspert z zakresu edukacji i wychowania |
– pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanej w przedszkolach, szkołach i placówkach; – przemocy rówieśniczej; – spraw związanych z ocenianiem, klasyfikowaniem i promowaniem uczniów; – indywidualnego nauczania; – dowożenia uczniów niepełnosprawnych, jak również innych spraw związanych z organizacją transportu dzieci do szkół; – współpracy szkoły z rodzicami; – reorganizacji szkół, likwidacji czy łączenia oddziałów; – bezpiecznych i higienicznych warunków nauki oraz wychowania. |
Piątek – ekspert z zakresu prawa rodzinnego i postępowania w sprawach nieletnich oraz prawa i postępowania karnego dotyczącego małoletnich |
Najtrudniej się przełamać i zacząć
Jeżeli jesteś w wieku dziecięcym lub młodzieńczym i czujesz się samotnie. „Przełam się” do pierwszego kontaktu ze specjalistą. Odwlekanie i wmawianie sobie przed sobą, sprawi, że problem wróci jak bumerang ze zwiększoną siłą.
Prośba do was. Jeżeli znacie kogoś w potrzebie, komu może ten tekst się przydać. Podajcie go tej osobie i otoczcie ją uwagą i wsparciem. Dziękujemy SL
WASZE KOMENTARZE