Budimex wycofał się z budowy nowego mostu w Łęcznej. Poznaliśmy powód takiej decyzji

Most w ciągu DK82 w Łęcznej
Most w ciągu DK82 w Łęcznej | fot. GDDKiA

Wielkie zamieszanie z budową nowego mostu w ciągu drogi krajowej nr 82 na wjeździe do Łęcznej. Pierwotnie wybrany w postępowaniu wykonawca – Budimex S.A. – nie zdecydował się na podpisanie umowy.

Budimex nie wybuduje nowego mostu w Łęcznej

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała w piątek (8.04), że pierwotnie wybrany w postępowaniu wykonawca budowy nowego mostu w Łęcznej w ciągu drogi krajowej nr 82 – Budimex S.A. – nie zdecydował się na podpisanie umowy. W ogłoszonym we wrześniu 2021 r. przetargu oferta Budimexu (ok. 36,6 mln zł) została wybrana jako najkorzystniejsza.

„W kwietniu wykonawca odstąpił jednak od podpisania umowy. Niezwłocznie przystąpiliśmy do ponownego badania i oceny ofert, w ramach tego samego przetargu. W kwocie, którą możemy przeznaczyć na realizację inwestycji (43,2 mln zł), zmieściło się w sumie siedem ofert” – mówi Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA.

Dlaczego Budimex nie podpisał umowy?

„Pod koniec marca 2022 r. poinformowaliśmy GDDKiA, że od momentu złożenia oferty w tym postępowaniu (listopad 2021 r.) dynamicznie zmieniła się sytuacja rynkowa spowodowana inwazją Rosji na Ukrainę – co skutkuje diametralnym wzrostem ryzyka finansowego po stronie wykonawcy, a tym samym narażałoby też na straty zamawiającego, gdyby zdecydował się realizować to zamówienie” – mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimex S.A.

Budimex wyjaśnia, że „w porównaniu do listopada 2021 r. znacząco wzrosły ceny materiałów budowlanych takich jak asfalt, przewody elektryczne czy wyroby stalowe oraz surowców, w tym cen paliwa i robocizny”.

„W niektórych rodzajach wyrobów budowlanych od lutego 2022 roku ceny niektórych materiałów wykorzystywanych w budownictwie drogowym (stal, ropa, aluminium, asfalty) wzrosły w ciągu miesiąca o ok. 80%. Ceny wyrobów stalowych od 2020 roku wrosły ogółem już o 270%. Ceny asfaltu zaś wzrosły w tym samym okresie o 95%. O ile duże firmy, jak nasza miały zabezpieczone dostawy paliwa, o tyle u części naszych podwykonawców wystąpiły trudności spowodowane reglamentacją. Cena aluminium wzrosła o blisko 200% w porównaniu do 2020 roku, cyna: 250%” – wymienia Wrzosek.

Budimex w przesłanej do naszej redakcji odpowiedzi deklaruje, że jest gotowy do złożenia nowej oferty w przetargu.

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.