Już wkrótce prawo jazdy będzie o wiele łatwiej stracić. Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało, by prawo jazdy zatrzymywać za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 50 km/h również poza terenem zabudowanym.
Do Rządowego Centrum Legislacji wpłynął projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami. Rzecz dotyczy pieszych i kierowców. Co konkretnie proponuje Ministerstwo Infrastruktury?
„Ustawa przygotowana przez działającą przy Ministerstwie Infrastruktury Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przewiduje szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym pojazdem nie mają żadnych szans” – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h także poza obszarem zabudowanym
Projekt zawiera regulacje mające na celu ograniczenie przypadków rażącego przekraczania dopuszczalnej prędkości. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym będzie skutkowało zatrzymywaniem prawa jazdy.
Zmianie ulegnie także przepis ustawy o kierujących pojazdami, na podstawie którego starosta wyda decyzję administracyjną o zatrzymaniu prawa jazdy w przypadku, gdy kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h, bez względu na to, czy przekroczenie prędkości nastąpiło na obszarze zabudowanym czy poza obszarem zabudowanym.
Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy
Projekt noweli ustawy zakłada też obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h. Ta zmiana ma na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego.
„Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych” – czytamy w wyjaśnieniu nowelizacji ustawy.
Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.
Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2020 r.
Już widze jak każdy to stosuje
A co z pieszymi i rowerzystami?Chodzą po zmroku bez kamizelek,przechodzą przez jezdnie gdzie chcą,jeżdżą rowerami jak chcą.Pieszy jest niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego,ale często do tego się sami przyczyniają,że są ofiarami.