Zasady i funkcjonowanie klimatyzacji w autobusach komunikacji miejskiej

mpk lublin

W taborze komunikacji miejskiej jest 167 pojazdów klimatyzowanych. Z uwagi na okres letni oraz wzrost temperatury zarówno na zewnątrz jak i w autobusach, przypominamy pasażerom zasady włączania i funkcjonowania klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej.

„Chłodzone pojazdy” można poznać po charakterystycznych urządzeniach zamontowanych na dachach. Systemy klimatyzacyjne uruchamiane są automatycznie, jeśli temperatura w przedziale pasażerskim przekroczy 22 stopnie Celsjusza. Dodatkowo kierowcy wszystkich autobusów, a w szczególności tych wyposażonych w klimatyzację mają obowiązek stosowania funkcji tzw. „ciepłego guzika”. Pasażerowie sami otwierają drzwi pojazdu, poprzez naciśnięcie przycisku. Jeśli na przystanku nie ma oczekujących i nikt nie wysiada, drzwi pozostają zamknięte i do środka nie dostaje się gorące powietrze. Samodzielne otwieranie drzwi przez pasażerów pozwala latem utrzymać optymalną temperaturę w pojazdach klimatyzowanych.

Dla efektywnego działania klimatyzacji, konieczne jest również zamknięcie okien, aby schłodzone powietrze nie wydostawało się na zewnątrz. Kierowca ma obowiązek przed rozpoczęciem kursu zamknąć wszystkie okna w pojeździe.

Dodatkowo apelujemy do pasażerów o nieotwieranie okien w pojazdach z włączoną klimatyzacją. W autobusach na szybach znajdują się stosowane naklejki przypominające o tej zasadzie. Jednocześnie na wewnętrznych wyświetlaczach autobusów pojawia się komunikat „Klimatyzacja włączona – proszę nie otwierać okien”. – mówi Justyna Góźdź

Procedury dotyczące utrzymania sprawności oraz użytkowania klimatyzacji w pojazdach są realizowane na bieżąco poprzez przeglądy wykonywane przez przeszkolony serwis oraz stałe komunikowanie kierowców o zasadach włączania klimatyzacji. Utrzymaniu standardów świadczenia usług, w zakresie korzystania z klimatyzacji służą również systematyczne kontrole przeprowadzone przez pracowników ZTM w Lublinie.

Celem poprawy efektywności wykorzystania klimatyzacji, obowiązuje jeszcze dodatkowa zasada. W pojazdach wyposażonych w mikrofon i system nagłaśniający, kierowca w czasie wykonywania kursu, gdy zauważy, że pasażerowie mimo działającej klimatyzacji otwierają okna pojazdu, ma możliwość wygłoszenia komunikatu o następującej treści: „Szanowni Pasażerowie! W pojeździe jest włączona klimatyzacja. Proszę nie otwierać okien. Otwarte okna zmniejszają efektywność działania urządzeń chłodzących.”

Ponadto ZTM zalecił wygłaszanie komunikatu przez prowadzącego pojazd profilaktycznie, 2-3 razy w ciągu każdego kursu. Powyższe działanie ma na celu jeszcze lepsze poinformowanie pasażerów, o tym że znajdują się w autobusie klimatyzowanym oraz że obowiązują w nim opisane powyżej zasady, których również powinni przestrzegać.

Na chwilę obecną, spośród blisko 380 autobusów i trolejbusów, w klimatyzację wyposażonych jest 167 pojazdów:

27 autobusów marki Mercedes Citaro G (autobusy przegubowe, 18-metrowe)
43 autobusy marki Autosan Sancity 12LF (autobusy 12-metrowe)
20 autobusów marki Autosan Sancity 9LE (autobusy 9-metrowe)
2 autobusy marki Mercedes Conecto LF (autobusy 12-metrowe)
12 trolejbusów marki Solaris (trolejbus 18- metrowy)
20 trolejbusów marki Solaris (trolejbus 12-metrowy)
33 trolejbusy marki Ursus (trolejbus 12-metrowy)

Docelowo, jeszcze w tym roku, po zakończeniu dostaw taboru trolejbusowego zakupionego przy współudziale środków unijnych oraz rozpoczęciu świadczenia usług przewozowych przez firmę Meteor 16 przegubowymi autobusami, w klimatyzację będzie wyposażonych łącznie 70 trolejbusów oraz 118 autobusów.

klimatyzacja

6 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Chu** z tego ze nawet jesli temp przekracza to kierowca i tak jej nie włącza dlatego asa otwierane okna

    1. Pragnę zauważyć że klimatyzacja włącza się automatycznie i kierowca niema możliwości kontroli. Pozdrawiam

      1. Nie wszędzie. Jakiś czas temu byłam świadkiem tego, jak pasażer poprosił kierowcę o włączenie klimatyzacji. Pan się nie zgodził, ponieważ dla nas – pasażerów – kilkuminutowa podróż klimatyzowanym autobusem jest tylko chwilową przyjemnością, natomiast on po całym dniu w takim autobusie ma problemy z gardłem, jest przeziębiony, więc nie będzie jej włączał 😉

        1. Kierowca i pasażerowie posiadają oddzielne systemy klimatyzacji.

          1. Ooo to świetnie, kierowca celowo użył takiego argumentu, bo doskonale zdawał sobie sprawę z tego, że nie każdy ma świadomość tego, że są dwa oddzielne systemy klimatyzacji. Jednak skoro sam twierdził, że nie włączy, „bo mu zimno”, to jaki sens ma mówienie, że kierowca nie ma możliwości kontroli?

  2. Mimo włączonej klimatyzacji w autobusach i tak jest gorąco zwłaszcza z tyłu pojazdu. Ta klimatyzacja kompletnie nic nie daje, a w Citaro klima jest całkowitą porażką. Za kierownicą bez otworzenia okna nie idzie w upał wytrzymać. W Citaro ustawiam klimatyzację w przestrzeni pasażerskiej na 18 stopni, a ta się wyłącza gdy w autobusie jest 30 stopni. To jest jakaś kpina.