Zapytają pasażerów, jak podróżują po Lublinie. Wiemy, jakie pytania padną i na jakich przystankach będzie można ich spotkać

Przystanek komunikacji miejskiej Zamojska 01
Przystanek komunikacji miejskiej Zamojska 01 | fot. Dominik Wąsik

Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie szuka firmy, która przeprowadzi diagnozę stanu komunikacji miejskiej w mieście. Wyniki posłużą do przygotowania nowej siatki połączeń, która zacznie obowiązywać wraz z uruchomieniem Dworca Metropolitalnego w 2024 r.

Jak podróżują mieszkańcy Lublina?

Zarząd Transportu Miejskiego na początku lutego ogłosił przetarg na wykonanie analizy rynku komunikacji miejskiej w Lublinie wraz z optymalizacją oferty przewozowej. Głównym zadaniem wyłonionej firmy będzie na przeprowadzenie w formie wywiadu bezpośredniego badań rynku komunikacji miejskiej.

Pozyskane dane posłużą do określenia kierunków popytu na usługi komunikacji miejskiej, poprzez analizę preferencji komunikacyjnych pasażerów, ocenę dotychczasowych tras linii komunikacyjnych, rozkładów jazdy i dostępności przestrzennej komunikacji, oraz identyfikację najważniejszych generatorów ruchu.

ZTM na oferty zainteresowanych firm czekał do poniedziałku (20.02). W przetargu wpłynęła jedna oferta od wrocławskiej spółki Trako Projekty Transportowe Szamborski i Szelukowski, która wyceniła swoje usługi na 325,5 tys. zł. Choć ZTM na realizację tego zadania zabezpieczył 313,6 tys. zł, raczej nie będzie większego problemu ze znalezieniem dodatkowych ok. 12 tys. zł.

Ankieterzy zapytają pasażerów

Zbieranie wyników odbędzie się metodą wywiadu bezpośredniego. Ankieterzy przeanalizują więźby ruchu pasażerskiego oraz jakość podróży. W przypadku badania więźb ankieterzy pojawią się na 153 przystankach, na których zapytają pasażerów o to, skąd i dokąd obecnie podróżują, gdzie się przesiedli oraz z jakich linii korzystali.

W przypadku badania jakości podróży jeden wywiad będzie trwał kilka minut, a w jego trakcie ankieter wypełni wraz z ankietowanym „dzienniczek podróży”. Podczas badania ankieter zapyta o status zawodowy, rodzaju biletu, częstotliwości korzystania z komunikacji miejskiej i rodzaj środków transportu w trakcie codziennych podróży.

Pasażer zostanie zapytany również o ilość przesiadek w codziennej podróży, czas, jaki zajmuje mu dotarcie z miejsca zamieszkania do przystanku, ogólną ocenę komunikacji miejskiej.

W przypadku kolejnego pytania ankietowany będzie musiał uporządkować cechy jakości przewozów od najważniejszej: cena biletu, częstotliwość kursowania, punktualność, połączenia bezpośrednie, dogodność przesiadania się, informacja w pojazdach i na przystankach, komfort podróży, bezpieczeństwo osobiste pasażera.

Ankieter zapyta również o dopuszczalne odchyłki (opóźnienia/przyspieszenia) w rozkładach oraz dopuszczalny czas oczekiwania na przesiadkę.

Respondenci w tym przypadku będą musieli przeprowadzić łącznie 100 wywiadów na 47 przystankach wyznaczonych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie.

Zebrane wyniki zostaną wykorzystane do zbudowania modelu ruchu, który posłuży do przygotowania koncepcji nowej siatki połączeń po uruchomieniu Dworca Metropolitalnego w 2024 r. Na realizację zamówienia firma ma 5 miesięcy, w tym 30 dni na przeprowadzenie ankiet.

4 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Ludzie, dopóki w zarządzie ztmu siedzą ci co siedzą, zapomnijcie o jakichkolwiek zmianach na lepsze (w sensie dla pasażerów), ci z zarządu prawdopodobnie częściej jeżdżą prywatnymi samochodami i w ogóle nie widzą jaka jest rzeczywistość – maile i skargi są często ignorowane. Nie wierzę, że te ankiety cokolwiek lepszego przyniosą – skończy się na Przykładów absurdów jest dość sporo: 1. Wiele linii częściej jeździ w soboty przez cały dzień, niż w okresie poniedziałek-piątek przed godzinami szczytu. 2. Przystanki na Wyścigowej stoją puste od dłuższego czasu. 3. Wiele pętli – jak na przykład Węglin Wróbla, obsługują bardzo mało linii. 4. Brak połączenia z Hajdowa/Tatar do ul. Kunickiego. 5. Brak połączenia z Turki na Czechów. 6. Linia „22”, krótki autobus, kursuje strasznie rzadko do Zawieprzyc, to jest smutny żart. 7. Linie 34 i 45 w niedzielę jeżdżą prawie w tym samym czasie, potem stój nie wiadomo ile. 8. Częstotliwość linii 11, która jeździ przez centrum Lublina, Czuby i Dziesiątą oraz Czechów, też jest żenująco śmieszna. 9. Trolejbus na linii 155 wiecznie jest zatłoczony i do tego w 99% nieprzegubowy. widziałem, raz wyjątek zrobili ósmego listopada. 10. Autobusy z poprzedniej epoki nadal jeżdżą ulicami Lublina. Tego oczywiście jest o wiele więcej, książkę by można było napisać.

  2. Przede wszystkim należy zlikwidować ztm. Tu ankiety śmety a i tak poukładają wszystko po swojemu, tak jak im będzie pasować bo są najmądrzejsi i nie przyjmują żadnej krytyki. Autobusy i trolejbusy będą jeździły opóźnione bo pan jeden z drugim uważa że na przejazd między przystankami wystarczy minuta,a że po drodze na światłach stoi sie 3 to już go to nie interesuje.

  3. Ale wam odmiękło !!! Jeżdze gdy mam wolny dzień celowo cały dzień między 7 a 16 tą, i żaden autobus nie jest zapchany nawet na 95proc nie mówić o 100proc żaden!!! Kiedyś było to 26 czy 31 o 7.20 , oraz 150 ,26,31 między 15.20-15.40 dziś wszędzie 4-drzwiowe to rozwiązuje problem całkowicie. Ktoś tu pisał o 155 też to monitoruje , one też w 100proc się nie zapychaja przy KUL i dalej nigdy !!! Mało ludzi jeździ MPK tylko starcy i dzieci mało studentów!!! Ludzi w średnim wieku prawie nie ma!!!

  4. Analiza lbn bardzo proszę mnie nie przywoływać, bo ja z propagandzistami nie mam zamiaru pisać. Głupota nie lata ale gdyby latała, byłbyś na szczycie.