Wpis do rejestru wyborców przez ePUAP. Dlaczego część osób nie mogła zagłosować?

Zdjęcie ilustracyjne | fot. shutterstock

To nie problem z systemem ePUAP, a wina samorządów, które po otrzymaniu wniosku nie wydały decyzji o wpisie do rejestru wyborców.

Osoby, które mieszkają w innej gminie niż ta, w której są zameldowane mogły uzyskać wpis do rejestru wyborców w miejscu swojego zamieszkania. Wniosek o taki wpis mogły złożyć osobiście, udając się do danego urzędu gminy, ale mogły to zrobić również drogą elektroniczną.

Przed wyborami samorządowymi z możliwości takiej skorzystało ponad 46 tys. obywateli. Kiedy przyszedł czas wyborów osoby te spotkały się z wielkim zdziwieniem. Okazało się, że nie zostały dopisane do rejestru wyborców, mimo złożonego wcześniej wniosku przez system ePUAP.

Kto za to odpowiada?

Jest nam przykro i jesteśmy zaskoczeni informacjami o tym, że niektóre osoby, które składały wnioski elektronicznie nie mogły ostatecznie zagłosować.  Powodów takiej sytuacji może być wiele, jednak z pewnością żadnym z nich nie jest wadliwa e-usługa, czy też platforma ePUAP.” – zapewnia Ministerstwo Cyfryzacji w oświadczeniu.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji, wina leży po stronie urzędów gmin. „Zawiódł element organizacyjny w samych gminach, bo wnioski do gmin wpływały poprawnie. Niemniej z tej lekcji musimy wyciągnąć wnioski i zastanowić się jak to poprawić.” – czytamy w oświadczeniu.

– Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało formularz zgodnie z przepisami i zgodnie z wymogami Kodeksu wyborczego. Rola ministerstwa cyfryzacji kończy się wtedy, kiedy obywatel wypełnił wniosek i wysłał za pośrednictwem ePUAP. Reszta zadania należy do samorządu, który ma obowiązek zweryfikować taki wniosek, w ciągu trzech dni wydać decyzję i doręczyć ją niezwłocznie – mówił Marek Zagórski, Minister Cyfryzacji.

Nie dołączyli dokumentów

Minister wyjaśnił, że według Kodeksu Wyborczego w formularzu powinny znaleźć się dwa załączniki – skan dowodu osobistego i deklaracja w sprawie miejsca zamieszkania.

– Wniosek ma zawierać tylko dwa załączniki. Następnie gmina ocenia deklarację złożoną przez obywatela i może zażądać ewentualnie jakichś dodatkowych dokumentów w ciągu tych trzech dni. I musi się zwrócić w tej sprawie do obywatela – wyjaśniał Zagórski.



WASZE KOMENTARZE

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.