Ważny temat? Prześlij newsa!

Umowa podpisana. Arthur Bus dostarczy 20 wodorowych autobusów dla Lublina do 2026 roku. Miasto nie wyda ani złotówki

Spotted Lublin

MPK Lublin podpisało we wtorek umowę na dostawę aż 20 wodorowych autobusów. Pojazdy o zasięgu minimum 300 km trafią do miasta najpóźniej do końca marca 2026 roku. Całość inwestycji pokryje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Autobus wodorowy na linii nr 35

fot. DW

Nowoczesne i ekologiczne autobusy dla Lublina

Nowe autobusy będą niskopodłogowe, klimatyzowane i dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Każdy pomieści 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Na jednym tankowaniu przejadą minimum 300 kilometrów. Autobus wodorowy to mobilna elektrownia – wodór ze zbiornika łączy się z tlenem z powietrza, tworząc prąd zasilający silnik. Efekt? Zero spalin – tylko para wodna i woda.

W pojazdach znajdą się: automaty biletowe, system zliczania pasażerów, monitoring, zapowiedzi głosowe, tzw. ciepłe guziki, porty USB oraz mobilna ładowarka niskiej mocy.

Wodorowce dla Lublina dostarczy spółka ARTHUR BUS. Wartość kontraktu to blisko 64 mln zł brutto. Cała kwota pochodzi z programu „Zielony Transport Publiczny” finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy. Lublin nie dopłaci ani złotówki.

Lublin liderem elektromobilności w Polsce

Już dziś 40% taboru w Lublinie stanowią pojazdy zeroemisyjne – to więcej niż wymaga ustawa (30% do 2028 r.). Miasto wyprzedza więc krajowe wymogi i konsekwentnie rozwija ekologiczną komunikację.

To nie koniec inwestycji w zielony transport

Obecnie w Lublinie kursują już 4 autobusy wodorowe. Działa także stacja tankowania wodoru przy ul. Plewińskiego. Miasto planuje kolejne zakupy – 20 autobusów hybrydowych, 9 dodatkowych przegubowych „hybryd” oraz 20 trolejbusów z dodatkowym napędem.

Nowy rozdział dla komunikacji miejskiej

Projekt „Rozwój zintegrowanego systemu transportu publicznego” zakłada zakup 15 elektrycznych autobusów przegubowych oraz modernizację infrastruktury. Budżet? Aż 45 mln euro z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.

Dodaj opinię

Powiadomienia
Powiadom o

Dodając opinię akceptujesz regulamin. Administratorem Twoich danych osobowych jest Grupa Spotted Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

2 opinii
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
pytam
1 miesiąc temu

Albo chińskie, albo niemieckie…. wiadomo Solaris też nie jest już polski, ale przynajmniej produkcja jest w naszym kraju. Czy chociaż z uwagi na to, że to jest wydawanie pieniędzy podatnika, to przynajmniej w tych przypadkach nie można kupować pojazdów od 'krajowych’ dostawców. Jakoś inne państwa potrafią zadbać o własny interes, a tylko u nas macha się flagą narodową na debatach, a potem ładuje się pieniądze do obcych kieszeni. Przecież KPO to KRAJOWY Plan Odbudowy, a nie ZAGRANICZNY Plan Odbudowy. To niekompetencja, czy urzędnicy mają coś tego na boku?

zonk
1 miesiąc temu

Fakt – poprzenia ekipa powstała razem z wygraną PiS w 2015 :)))

Od 2016 roku piszemy o życiu mieszkańców Lublina. Jesteśmy zawsze z nimi: informujemy, interweniujemy, pomagamy. Każdego dnia dostarczamy czytelnikom informacje z naszego miasta i regionu. Wielokrotnie zdobyte przez nas newsy trafiły do ogólnopolskiej prasy, telewizji, radia i Internetu. Jesteśmy jednym z największych portali w Lublinie, który według wyników oglądalności Google Analytics, w marcu 2022 r. odwiedziło ponad 1,7 mln UU.

Pozostałe teksty autora

Najnowsze teksty

facebook instagram pinterest twitter youtube linkedin tiktok twitch search menu close arrow-left-short arrow-right-short arrow-right-long arrow-left-long arrow-down check check