To tutaj odbierają połączenia z numeru alarmowego 112. CPR przeniosło się na ul. Wojciechowską

Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Lublinie
Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Lublinie | fot. Dominik Wąsik

1 grudnia był pierwszym dniem pracy dyspozytorów Centrum Powiadamiania Ratunkowego i Dyspozytorni Medycznej w nowej siedzibie przy ul. Wojciechowskiej w Lublinie. Koszt inwestycji wyniósł ponad 22 miliony złotych.

Nowa siedziba CPR Lublin

Nowo powstały budynek spełnia najwyższe standardy m.in. w zakresie telekomunikacji, informatyki i elektroniki, które są niezbędne do sprawnego funkcjonowania Centrum Powiadamiania Ratunkowego i Dyspozytorni Medycznej. W budynku znajdują się nowoczesne sale operatorów numeru 112 i dyspozytorów medycznych oraz pomieszczenia z pełnym zapleczem sanitarnym i wypoczynkowym, a także pomieszczenia szkoleniowe. Budynek jest sześciokondygnacyjny i ma powierzchnię użytkową 2,1 tys. mkw.

W przyszłości wojewoda lubelski planuje tu jeszcze przenieść Wydział Zarządzania Kryzysowego i WKRM (wojewódzcy koordynatorzy ratownictwa medycznego).

To właśnie numer alarmowy 112 przekierowuje połączenia m.in. do dyspozytorów medycznych, którzy odpowiadają za kierowanie karetek pogotowia ratunkowego do osób w zagrożeniu życia. Dyspozytorzy medyczni dysponują 93 zespołami ratownictwa medycznego. Współpracują również ze śmigłowcem Lotniczego Pogotowia Ratunkowego zlokalizowanym w bazie HEMS w Janowicach k/Świdnika. Na każdej z pięciu zmian dyżuruje całodobowo 12 dyspozytorów z podziałem na 7 dyspozytorów przyjmujących zgłoszenia alarmowe oraz 4 dyspozytorów wysyłających.

Na każdej zmianie całodobowo pełni dyżur główny dyspozytor medyczny i zastępca dyspozytora głównego. Są to osoby odpowiedzialne za prawidłowy przebieg dyżuru oraz sprawną logistykę w dysponowaniu zespołami ratownictwa medycznego z terenu województwa lubelskiego, a także za współpracę z Wojewódzkim Koordynatorem Ratownictwa Medycznego.

Według danych do końca września 2022 r. średnia liczba połączeń obsługiwanych na stanowisku dyspozytora przyjmującego w ciągu 12-godzinnego dyżuru wyniosła 70, liczba odebranych połączeń z numeru 999 oraz 112 – łącznie 308 659, średni czas oczekiwania na odebranie połączenia 6 sekund, a średni czas trwania połączenia 2 minuty i 19 sekund.

CPR w roku 2021 przyjął 792 851 zgłoszeń, w tym 314 388 zgłoszeń zasadnych. W tym roku liczba przyjętych zgłoszeń przekroczyła już 800 000, a odsetek zgłoszeń zasadnych wzrósł do około 47 proc. W roku 2021 największą ilość zgłoszeń przekazano do policji tj. 45 proc. (156681), 44 proc. stanowiły zgłoszenia skierowane do pogotowia ratunkowego (156430), do straży pożarnej przekazano 6 proc. (20793), 5 proc. (18806) zgłoszeń stanowiły zgłoszenia do służb pomocniczych.

Średni czas oczekiwania na odebranie połączenia w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Lublinie wyniósł w 2021 roku 8,88 sekundy i był najniższy w Polsce. Średni czas odbioru zgłoszenia zasadnego wyniósł 2 minuty i 15 sekund, a średni czas obsługi zgłoszenia fałszywego to 27,5 sekundy. W trakcie zmiany dziennej (7.00-19.00) operator numerów alarmowych średnio obsługuje 130 połączeń, zaś w trakcie zmiany nocnej (19.00-7.00) – ponad 70 połączeń.

W roku 2021 CPR Lublin odebrał 64909 zgłoszeń z innych obszarów niż województwo lubelskie (obsługiwanych przez inny CPR), przekazując jednocześnie tylko 5761 zgłoszeń. W tym roku liczba odebranych połączeń z innych obszarów to około 100 tys., zaś liczba przekazanych – około 10 tys.

Nowa siedziba CPR przy ul. Wojciechowskiej w Lublinie
Dyspozytor medyczny na stanowisku
Dyspozytor medyczny na stanowisku
Dyspozytor medyczny na stanowisku

WASZE KOMENTARZE

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.