Szpecące reklamy znikną z ulic Lublina

miasto lublin ratusz
Ratusz miasta Lublin | fot. Dominik Wąsik

Miasto rozpoczyna prace nad uchwałą regulującą możliwości reklamowania się w przestrzeni publicznej. To efekt nowej ustawy, która dała miastom większe kompetencje w zakresie ochrony krajobrazu.

Uchwała może określić liczbę i dopuszczalne rozmiary nośników reklamowych, rodzaje materiałów i ich standardy jakościowe, a także wydzielić strefy miejskie i wskazać wysokość opłat za reklamy.

Zależy nam na uporządkowaniu przestrzeni miejskiej, w szczególności Śródmieścia i Starego Miasta, które są wizytówką Lublina. Zabytkowe kamienice, element Pomnika Historii, są naszym dziedzictwem, które musimy chronić. Ustawa krajobrazowa daje nam możliwość wprowadzenia lokalnych uregulowań, dlatego rozpoczynamy prace nad dokumentem, który da nam jasne wytyczne związane z kształtowaniem przestrzeni i narzędzia skutecznego reagowania na przypadki oszpecanie miasta. – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin

Zapisami, które ostatecznie znajdą się w uchwale Rady Miasta, zajmie się zespół zadaniowy, złożony m.in. z pracowników Wydziałów: Planowania, Architektury i Budownictwa, Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków, Zarządu Dróg i Mostów oraz Podatków.

Będziemy chcieli określić jakie rodzaje reklam będzie można umieszczać na terenie miasta m.in, zależy nam na ograniczeniu ich obecności na terenie zabytkowego zespołu Starego Miasta i Śródmieścia Lublina, ale także ograniczenie ich liczby wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych. Skupimy się także na szczegółowym określeniu miejsc lokalizacji reklam na elewacjach budynków i ich maksymalnej powierzchni. Ustawa dopuszcza wprowadzenie opłat reklamowych oraz kar, za ich bezprawne umieszczanie w przestrzeni miejskiej – zapowiada Hubert Mącik, Miejski Konserwator Zabytków.

Maksymalna wysokość opłat przewidzianych przez ustawę to 2,50 zł dziennie od nośnika bądź od powierzchni (20 gr od m2 powierzchni). Ustawa wskazuje także uchwalenie opłaty karnej w przypadku, gdy reklama nie odpowiada zasadom określonym w uchwale (40-krotność opłaty określonej w uchwale).

Dotychczas skorzystanie z narzędzi wprowadzonych ustawą deklarowały m.in. Warszawa, Łódź, Poznań i Rzeszów.

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.