W środę rusza nowy sezon Lubelskiego Roweru Miejskiego. Na użytkowników miejskiej wypożyczalni czeka 700 rowerów oraz blisko 130 stacji, w tym 38 pasywnych.
Lubelski Rower Miejski od 23 czerwca
Największą nowością jest przejście systemu Lubelskiego Roweru Miejskiego do tzw. IV generacji – wszystkie rowery standardowe są wyposażone w nadajnik GPS. Rowery 26″ już nie posiadają elektrozamków, a ich pozostawienie jest możliwe również w tzw. stacjach pasywnych, które w zależności od lokalizacji są uzupełnione stojakami lub poziomym wytyczeniem kontur miejsca wypożyczenia/zwrotu.
Infrastruktura nowego systemu składa się z 700 rowerów, z czego 12 to rowery dziecięce oraz z 127 stacji (82 standardowych na terenie Lublina, 5 standardowych na terenie Świdnika, 2 dziecięcych w Lublinie, 38 pasywnych na terenie Lublina). Wszystkie rowery są siedmiobiegowe.
Zmieniła się forma zwrotu rowerów standardowych. Sposób zabezpieczenia został przeniesiony z przodu na tył, aby zabezpieczyć rower należy zamknąć blokadę znajdującą się na tylnym kole. W przypadku rowerów dziecięcych, będą one dalej zwracane za pomocą elektrozamka na stacji, tak jak było w poprzednich sezonach. Rowery dziecięce będzie można zwrócić tylko na dwóch dedykowanych stacjach.
Wystarczy aplikacja mobilna
Lubelski Rower Miejski przeszedł niemal całkowicie na obsługę mobilną. Terminal, choć pozostał w 20 lokalizacjach, nie jest już konieczny do rozpoczęcia jazdy rowerem 26″ i zakończenia wypożyczenia, wystarczy aplikacja, którą rozbudowano o nowe funkcje: rezerwacje i postój.
Użytkownik ma możliwość zarezerwowania roweru, a postój umożliwia pozostawienia roweru bez konieczności zwrotu. W przypadku rezerwacji, wybrany rower czeka 30 minut po zarezerwowaniu. Koszt rezerwacji to 1 zł (bez abonamentu) lub 50 groszy (z abonamentem). Natomiast postój jest wliczany w czas wypożyczenia i nie jest traktowany jako zwrot roweru.
Cennik Lubelskiego Roweru Miejskiego
Nowy system jest nastawiony przede wszystkim na stałych użytkowników i z myślą o nich przygotowano ofertę abonamentów. Do wyboru są trzy wersje opłat: miesięczny w cenie 20 zł, kwartalny za 55 zł oraz sezonowy w kwocie 125 zł. W zależności od taryfy dostępnych będzie od 25 do 175 godzin jazdy, naliczanych w trybie minutowym, wliczonych w cenę pakietu.
Pozostali użytkownicy nie mogą skorzystać z opcji darmowego czasu wypożyczenia ani naliczania minutowego. Wraz z nowymi rowerami obowiązuje nowa opłata przy rejestracji konta – 20 zł. Nie zmienia to minimalnego stanu konta, który nadal wynosi 10 zł.
Ponadto, system będzie częściowo całoroczny. W okresie zimowym, czyli od 1 listopada do końca marca, nastąpi ograniczenie floty poprzez pozostawienie w ruchu 210 rowerów 26″.
Operatorem Lubelskiego Systemu Miejskiego jest spółka Nextbike Polska. Umowę podpisano na okres dwóch lat, a jej wartość to ponad 7,5 mln zł.
Użytkownicy karty miejskiej mieli mieć o połowę taniej.. Nie wspomniano o tym w artykule..
Wygaszanie popytu
A rowery to najtańszy i najzdrowszy środek transportu