W 2023 roku w Polsce odnotowano znaczący wzrost sprzedaży aut z napędem elektrycznym. Według informacji przekazanych przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, pod koniec listopada poprzedniego roku zarejestrowanych zostało łącznie 94,5 tysiąca samochodów osobowych i użytkowych, które były całkowicie elektryczne (BEV). Oznacza to niemal 60% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Auta elektryczne – jeszcze dużo się musi w tej kwestii zmienić
O tym, czy auta elektryczne są dobrą alternatywą, wobec tych na paliwa kopalne nie będziemy dyskutować. Każdy ma swoje racje w tej kwestii. Skupmy się na ich walorach funkcjonalnych dla biznesu. Dlaczego więc rośnie popyt na elektryki? Odpowiedzi należy szukać w specyficznych branżach, które koncentrują się na transporcie towarów i usług wokół aglomeracji miejskich, gdzie zawsze mają przysłowiowe gniazdko ładowania w zasięgu.

To właśnie takie branże jak usługi lokalne, transportowe, handlowe, kurierskie – które w różnych indywidualnych przypadkach nie wymagają dużych odległości od miejsca pracy, decydują się na auta z napędem EV. Takich przedsiębiorców kuszą również korzystne leasingi i dopłaty do zakupu aut elektrycznych.
Więcej dopłat na elektryki – wniosek zaakceptowany
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaaprobował wniosek Banku Ochrony Środowiska o zwiększenie funduszy przeznaczonych na finansowanie leasingu pojazdów o zerowej emisji o dodatkowe 100 milionów złotych. W efekcie całkowity budżet na pokrycie wkładu własnego klientów ubiegających się o leasing został zwiększony do 600 milionów złotych.
– Program „Mój elektryk” stwarza możliwość dofinansowania leasingu samochodów zeroemisyjnych, co znacząco przyczynia się do popularyzacji sektora elektromobilności w naszym kraju. Kolejne zwiększenie puli środków na dopłaty to dobra wiadomość dla przedsiębiorców, którzy myślą o leasingu samochodu elektrycznego, a jeszcze nie zdążyli złożyć odpowiedniego wniosku – mówi Marek Szczepański, dyrektor Departamentu Programów Ekologicznych w Banku Ochrony Środowiska. – O niesłabnącym zainteresowaniu programem, a także jego realnym wpływie na wybór aut elektrycznych, świadczą liczby. Od początku jego realizacji bank ocenił wnioski o dopłaty do ponad 13 tys. pojazdów elektrycznych, co pozwoliło NFOŚiGW na przyznanie dotacji na łączną kwotę ponad 426 mln zł. Zdecydowanie przeważają wnioski dotyczące pojazdów osobowych (M1) – było ich 76%. – dodaje Szczepański.

Dla kogo dopłaty do samochodu elektrycznego
Program dotacji do leasingu, obsługiwany przez Bank Ochrony Środowiska, kierowany jest do różnych podmiotów, takich jak osoby fizyczne, przedsiębiorcy, rolnicy indywidualni, samorządy, fundacje, kościoły i związki wyznaniowe.
Aby skorzystać z dofinansowania, konieczne jest złożenie wniosku o dotację oraz zawarcie umowy leasingu u jednego z trzydziestu leasingodawców współpracujących z Bankiem Ochrony Środowiska. Pełną listę firm leasingowych biorących udział w programie można znaleźć na stronie: https://www.bosbank.pl/moj-elektryk.
Najnowsze posty
Dodaj opinię