Ratusz planuje nowe buspasy. Mają usprawnić obsługę komunikacyjną nowego dworca

Powstaną nowe buspasy w rejonie nowego dworca autobusowego
Powstaną nowe buspasy w rejonie nowego dworca autobusowego | fot. Dominik Wąsik

Buspasy o łącznej długości około 2,8 kilometrów pojawią się w okolicy budowanego Dworca Metropolitalnego w Lublinie. Poznaliśmy plany zmian w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone jeszcze przed zakończeniem prac.

Nowe buspasy zabiorą jezdnie kierowcom

Ratusz przekazał, że ma już gotowe projekty zmian w organizacji ruchu w rejonie budowanego Dworca Metropolitalnego w Lublinie. Wyznaczenie buspasów oznacza gigantyczne zmiany. Zastępca prezydenta Artur Szymczyk tłumaczy, że one są potrzebne, bo pozwolą na usprawnienie obsługi komunikacyjnej nowego dworca autobusowego. Gdzie dokładnie urzędnicy chcą zabrać kierowcom pasy drogowe?

Na tych ulicach planowane są kolejne buspasy

Piłsudskiego

  • kierunek od ul. Lubelskiego Lipca ’80 / al. Zygmuntowskie do ul. Dolna Panny Marii – 1072 m
  • kierunek od ul. Dolna Panny Marii do ul. Lubelskiego Lipca ’80 – 621 m

Lubelskiego Lipca ’80

  • kierunek od ul. Stadionowej do plac Bychawski – 487 m
  • kierunek od rondo Lubelskiego Lipca’ 80 do ul. Muzycznej – 311 m

Unii Lubelskiej

  • kierunek od ul. Zamojskiej do Al. Zygmuntowskich – 152 m
  • kierunek od  Al. Zygmuntowskich do ul. Zamojskiej – 147 m

Obecny buspas na ul. Lubelskiego Lipca ’80 zaczyna się od ronda przy Gali i sięga mniej więcej do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego. Po zmianach zacznie się już od skrzyżowania al. Unii Lubelskiej z ul. Zamojską i zakończy przy nowo powstałym zjeździe / łącznicy ul. Lubelskiego Lipca ’80 do ronda przy Targach Lublin.

Buspas ma powstać również na drugiej nitce ul. Lubelskiego Lipca ’80. Tutaj buspas ma zaczynać się od skrzyżowania z ul. Stadionową i zakończyć przed skrzyżowaniem z placem Bychawskim. Kolejny ok. 150 m odcinek buspasa planuje się od ronda Lubelskiego Lipca ’80 do skrzyżowania al. Unii Lubelskiej z ul. Zamojską.

Nowe buspasy na al. Unii Lubelskiej i ul. Lubelskiego Lipca '80
Nowe buspasy na al. Unii Lubelskiej i ul. Lubelskiego Lipca ’80 | OpenStreetMap

Zmiany na skrzyżowaniach

Wprowadzenie buspasów będzie wiązało się ze zmianami w organizacji ruchu na dwóch skrzyżowaniach.

Dla kierowców jadących al. Unii Lubelskiej w kierunku ul. Lubelskiego Lipca ’80 zmieni się przeznaczenie pasów na rondzie przy Gali. Skrajny prawy będzie pasem do jazdy na wprost dla autobusów oraz pasem do skrętu w prawo dla pozostałych pojazdów. Kolejny pas będzie służył tak jak obecnie – do jazdy na wprost.

Trzeci pas, licząc od strony Bystrzycy, który dziś służy do skrętu w lewo w ul. Fabryczną, będzie dodatkowo przeznaczony do jazdy na wprost. Ostatni z pasów nie zmieni swojego przeznaczenia i nadal będzie służyć do skrętu w lewo w ul. Fabryczną.

Kolejne zmiany wprowadzone zostaną na skrzyżowaniu ul. Lubelskiego Lipca ’80 – al. Piłsudskiego – plac Bychawski. Kierowcy jadący od Gali w kierunku Areny Lublin będą musieli zwrócić na pasy, bo część z nich zmieni swoje funkcje. Patrząc od prawej strony, pierwszy pas nie zmieni swojego przeznaczenia – dalej będzie służył do skrętu w prawo w al. Piłsudskiego.

Drugi pas, który obecnie służy do jazdy na wprost, będzie przeznaczony wyłącznie dla autobusów i innych pojazdów uprzywilejowanych (buspas). Trzecim pasem pojedziemy prosto. Natomiast czwarty pas, z którego obecnie kierowcy skręcają w plac Bychawski, będzie dodatkowo do jazdy na wprost. Nad pasem będą wisiały dwa sygnalizatory. Z ostatniego pasa skręcimy w kierunku ul. Kunickiego i Wolskiej.

Zmiany na tym skrzyżowaniu będą dotyczyć również kierowców jadących od Areny Lublin w kierunku Gali. Obecnie dwa prawe pasy służą do skrętu w prawo w kierunku ul. Kunickiego i Wolskiej. Po zmianach z lewego pasa będzie można pojechać dodatkowo na wprost, ale tylko dla autobusów i innych uprzywilejowanych pojazdów. Nad pasem zawisną dwa sygnalizatory.

Dodatkowy skręt w ul. Lubelskiego Lipca ’80 w kierunku Areny Lublin mają mieć też kierowcy jadący od ul. Kunickiego i Wolskiej. Skręt ma być możliwy z obecnego pasa do jazdy na wprost. Tu również nad pasem pojawią się dwa sygnalizatory.

Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Lubelskiego Lipca '80 - plac Bychawski - al. Piłsudskiego
Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Lubelskiego Lipca ’80 – plac Bychawski – al. Piłsudskiego | Mapy Google

Nowa organizacja ruchu ma zostać wprowadzona, kiedy zakończy się budowa Dworca Metropolitalnego. Obecny termin upływa 28 lutego 2023 r., ale w tym tygodniu informowaliśmy, że Budimex się nie wyrobi i w najbliższym czasie złoży wniosek o przedłużenie prac. Szczegóły: Budowa Dworca Metropolitalnego przedłuży się o kolejne miesiące. Budimex nie wyrobi się do lutego

Gdzie w Lublinie dotychczas powstały buspasy?

Obecnie buspasy w Lublinie mają ponad 14,6 km długości.

  • ul. Grygowej – 2 610,61 m
  • ul. Droga Męczenników Majdanka – 2 559,78 m
  • ul. Fabryczna – 603,19 m
  • ul. Głęboka – 55,45 m
  • ul. Lipowa – 692,54 m
  • ul. Lubartowska – 520,99 m
  • ul. Lubelskiego Lipca 80 – 342,97 m
  • ul. Łęczyńska – 139,19 m
  • ul. Muzyczna – Stadionowa – 2 411,02 m
  • ul. Narutowicza – 66,85 m
  • ul. Poniatowskiego – 796,35 m
  • Al. Racławickie – 3 425,78 m
  • al. Tysiąclecia – 377,42 m
  • Al. Zygmuntowskie – 73,31 m

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Korki witajcie ….. Nie dość że i tak stoi się długo to teraz będzie koszmar….

  2. Rozumiem, że bus pasy konieczne są do uzyskania projektu i dofinansowania do nowej drogi, ale dokładanie teraz to już przesada