Miasto nałożyło na projektanta nowego stadionu żużlowego w Lublinie kolejną karę umowną w wysokości 88 tys. zł. Łączna kwota kar wynosi obecnie 294 tys. zł, a wykonawca nadal nie wywiązał się z realizacji zlecenia, ponosząc konsekwencje za każdy dzień zwłoki w dostarczeniu poszczególnych elementów umowy.
Wysokie kary umowne za opóźnienia w realizacji projektu stadionu żużlowego
Miasto Lublin naliczyło kolejne kary umowne dla konsorcjum Kavoo Invest z Poznania i Sybilski, Wesoły and Partners Constructions, które odpowiada za opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla wielofunkcyjnego obiektu sportowo-rekreacyjnego z funkcją stadionu żużlowego. Zgodnie z umową, projektant miał przekazać miastu kompletną dokumentację, niezbędną do uzyskania pozwolenia na budowę, w tym dokumentację geotechniczną, hydrogeologiczną, projekty budowlane oraz rozbiórkowe, a także opinię środowiskową i uzgodnienia z odpowiednimi urzędami.
Jednak mimo upływu czasu i wielokrotnych ponagleń ze strony miasta, projektant dostarczył jedynie niepełną dokumentację. Jak przekonuje lubelski Ratusz, do dziś brak jest wymaganych uzgodnień z gestorami mediów, środowiskami sportowymi, a także brak jest pełnej dokumentacji geotechnicznej oraz innych elementów niezbędnych do realizacji inwestycji.
„Opóźnienie w realizacji przez wykonawcę dokumentacji projektowej jest dla nas niezrozumiałe, tym bardziej że na etapie wyboru projektanta udokumentowanie doświadczenia zawodowego było jednym z wymogów postępowania w trybie zamówień publicznych. W ten sposób chcieliśmy uniknąć komplikacji przy opracowaniu projektów dla tak wielowymiarowej inwestycji. Nadal, mimo ponagleń z naszej strony i naliczenia pierwszych kar umownych, nie otrzymaliśmy kompletnej dokumentacji projektowej” – powiedział Tomasz Fulara, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju. Miasto konsekwentnie egzekwuje zapisy umowy, wystawiając kolejne noty księgowe obciążające projektanta.
W tym roku miasto nałożyło już dwie kary umowne. Pierwsza z nich, naliczona 30 października, wyniosła 206 tys. zł. Przedstawiona przez projektanta dokumentacja, która trafiła do urzędników 9 października, była niekompletna i niezgodna z umową. Brakowało m.in. uzgodnień z gestorami mediów, właściwymi urzędami, a przede wszystkim ze środowiskami sportowymi, które są niezbędne do uzyskania pozwolenia na budowę. Projektant nie uwzględnił również wszystkich wymaganych elementów dokumentacji, co znacznie opóźnia proces inwestycyjny.
>>> SZCZEGÓŁY: 2 tysiące złotych dziennie. Kara dla biura projektowego nowego stadionu żużlowego
Miasto proponowało zmiany w umowie
Z nadesłanej notatki prasowej miasta wynika, że to, pomimo trudności, starało się rozwiązać problem. Już w czerwcu 2023 roku złożono pierwsze propozycje aneksów do umowy, które miały na celu przedłużenie terminu realizacji usługi. Kolejne propozycje aneksów, zawierające m.in. waloryzację wynagrodzenia, zostały przesłane wykonawcy w listopadzie 2023 roku. Pomimo wcześniejszych ustaleń wykonawca odmówił ich podpisania, domagając się zmian wykraczających poza zapisy umowy i niezgodnych z ustawą Prawo Zamówień Publicznych, w tym zmian w zakresie płatności.
Warto przypomnieć, że umowa na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej została zawarta w sierpniu 2022 roku na kwotę ponad 7,4 mln zł. Zgodnie z warunkami umowy, termin wykonania dokumentacji i przekazania jej miastu upływa w lipcu 2024 roku. Do tej pory miasto nie poniosło żadnych kosztów związanych z opracowaniem dokumentacji, a dalsze opóźnienia mogą prowadzić do dalszych konsekwencji finansowych dla wykonawcy.
Zmiany w projekcie i kontrowersje dotyczące parkingu podziemnego
Według miaata, niepokojący jest także fakt, że projektant, pomimo wcześniejszych ustaleń, zmienił zakres prac, w tym zaproponował alternatywne rozwiązania dotyczące konstrukcji parkingu podziemnego. Zamiast zaprojektowanego parkingu podziemnego na około 2,2 tys. samochodów, projektant zaproponował inny wariant – wolnostojący wielopoziomowy parking.
„Projektant nie przedstawił symulacji cenowej dla garażu podziemnego na kwotę 400 mln zł, jak podaje na łamach jednego z lubelskich portali (Jawny Lublin – red.). Z ustaleń z września 2022 r. szacowany koszt realizacji konstrukcji części podziemnej – dwóch kondygnacji podziemnego parkingu pod całą płytą stadionu dla około 2,2 tys. samochodów wraz z niezbędnymi instalacjami – określono na kwotę ok. 123,4 mln zł” – komentuje Joanna Stryczewska z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin.
Dodaj swój komentarz