Prawidłowa pozycja za kierownicą. Czy robisz to dobrze?

Zdjęcie ilustracji: pixabay.com

Jak prawidłowo siedzieć w aucie, by panować nad wszystkim, a jednocześnie nie tracić komfortu jazdy? Sprawdźcie sami!

Poruszając się po naszych drogach możemy obserwować ogromną różnorodność pozycji, jakie kierowcy przyjmują za kierownicą. Niestety zdecydowana większość z nich robi to źle. Nie trudno przytoczyć przykłady leżących młodzieńców w swoich podrasowanych Seicento czy paniach, które do kierowania mogą używać biustu zamiast rąk, a do tego ich oczy odciśnięte w przedniej szybie. Poprawna pozycja za kierownicą nie jest magią. W każdym samochodzie można usiąść tak, by było nam wygodnie i żebyśmy byli bezpieczni.

Jak ustawić fotel?

Pierwszą czynnością, od której powinniśmy zacząć próbując przyjąć poprawną pozycję za kierownicą jest regulacja fotela. Rozpocząć należy od regulacji wysokości siedziska, gdyż manipulacja nim zmienia naszą pozycję nie tylko w płaszczyźnie pionowej (góra-dół), ale również poziomej (przód-tył). Przy odpowiednim ustawianiu siedziska nie wolno przesadzić. Jeśli usiądziemy za nisko będziemy widzieć tylko deskę rozdzielczą, kierownicę i ogrom nieba, a gdy za wysoko na wybojach będziemy odbijać się od sufitu. Co więcej podczas dachowania (oby nigdy nikomu się to nie zdarzyło) odległość głowy od dachu może mieć kluczowe znaczenie dla naszego zdrowia, a nawet życia.

Kolejnym etapem jest odległość fotela od kierownicy oraz pedałów. Powinna być ona ustawiana dla pedału sprzęgła (lub hamulca dla samochodów z automatyczną skrzynią biegów). Przy maksymalnie wciśniętym sprzęgle noga powinna być znacznie ugięta w kolanie, a tylna część uda powinna przylegać do siedziska.

Oparcie powinno zapewniać nam wygodną pozycję oraz ubezpieczać Nas w razie zderzenia czołowego, abyśmy nie przelecieli na tylne siedzenia. Ponadto konstrukcja kręgosłupa sprawia, że najzdrowiej jest ustawić oparcie w pozycji jak najbardziej pionowej.

Po ustawieniu fotela czas na kierownicę. W większości pojazdów jest ona regulowana przynajmniej w jednej płaszczyźnie. Jej ustawienie powinno zapewniać dobrą widoczność zegarów pojazdu, nie zasłaniać widoku na wprost oraz możliwość sprawnego operowania nią bez konieczności odrywania pleców od fotela.

Teraz zajmijmy się pasem bezpieczeństwa. Jego ustawienie powinno zapewniać przytrzymanie naszego ciała podczas uderzenia. Zbyt nisko poprowadzony pas może nas nie utrzymać bądź spowodować uraz obojczyka. Zbyt wysoko również nas nie utrzyma, a dodatkowo może zarysować nam szyję bądź podczas wypadku może uszkodzić kręgosłup w odcinku szyjnym.

Ostatnim elementem, o którym należy pamiętać jest zagłówek. Powinien być ustawiony tak, aby jego środek wypadał na wysokości środka naszej głowy. Tylko w takim ustawieniu zapewni odpowiednie wsparcie głowy podczas kolizji drogowej lub wypadku.

Jak trzymać kierownicę?

Źródło: www.technikajazdy.info
Źródło:
www.technikajazdy.info

Sposobów, w jaki kierowcy trzymają kierownice są niezliczone ilości. Jedną ręką czy oburącz, na górze czy na dole. Prawie każdy trzyma ją inaczej. Ale jak powinno się ją trzymać, aby mieć jak najlepszą kontrolę nad kierowanym pojazdem. Nazywana jest ta metoda różnie: za piętnaście trzecia, za dziesięć druga, czy dziesięć po dziesiątej. Zależne jest to przede wszystkim od konstrukcji samej kierownicy. Pamiętać należy, że kierownicę trzymamy bezwzględnie oburącz (jeśli nie wymagana jest zmiana biegów, czy inne regulacje i manipulacje podczas jazdy). Dzięki temu wiemy, w którą stronę skręcone są koła i co się z nimi dzieje. Ponadto nie trzymajcie kierownicy kurczowo kciukami. Niech nie będą one wewnątrz koła kierownicy, gdyż podczas zderzenia czołowego zwyczajnie zostaną wyłamane.

Jak ustawić lusterka boczne i wsteczne?

Źródło: http://www.smartdriver.pl
Źródło:
http://www.smartdriver.pl

Teorii i sposobów jest mnóstwo. Wg Dz. U. 2005 Nr 217 poz. 1834:

„w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem”

 

„w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem”

W rzeczywistości wygląda to nieco inaczej, bardzo podobnie, ale inaczej. Aby optymalnie ustawić lusterka boczne należy ustawić je tak jak opisano to w Dzienniku Ustaw z jednym zastrzeżeniem, a mianowicie widzeniem w lusterku boku pojazdu. Do jazdy na wprost nie jest nam ten widok w zupełności potrzebny, a tylko zabiera część cennego obszaru widzianego w lusterku. Osobiście uważam, że najlepszym rozwiązaniem jest takie ustawienie lusterka, aby przy niewielkim przesunięciu głowy czy to w lewo czy w prawo ten bok pojawił nam się w lusterku.

Jeżeli chodzi o lusterko wewnętrzne wsteczne należy je ustawić tak, aby siedząc i patrząc na wprost kątem oka widzieć wszystko, co dzieje się za samochodem. Nie służy ono do przeglądania się czy sprawdzania, czy dzieci są grzeczne z tyłu, a do obserwacji sytuacji na drodze za pojazdem.

Te kilka cennych rad pozwoli Wam poprawnie i wygodnie zasiąść za kierownicą Waszego auta.

WASZE KOMENTARZE

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.