Pasażerowie skarżą się na czystość autobusów. „Przez szyby nic nie widać”

Brudne szyby w autobusie linii nr 13
Brudne szyby w autobusie linii nr 13 | fot. czytelniczka Agnieszka

W ostatnich dniach miejskie autobusy w Lublinie są wyjątkowo brudne. Większość z nich jest cała oblepiona błotno-solną breją, co powoduje, że pasażerowie nic nie widzą przez brudne szyby.

Brudne autobusy

Pasażerowie w ostatnich dniach zwracają uwagę na duże zanieczyszczenia, jakie panują na pojazdach komunikacji miejskiej. Drzwi i szyby są całe czarne, więc czasami trudno dostrzec, co znajduje się na zewnątrz. Problemem są również tzw. ciepłe guziki, które pokryte warstwą brudu, nie reagują na dotyk.

„Jakim cudem takie autobusy wyjeżdżają na miasto? Masakra ciepły guzik obryzgany tak, że dotykając, nie reaguje… Tak właśnie wygląda jeden z autobusów na linii nr 13”

– skarży się pani Agnieszka i przesyła zdjęcia.

Brudne szyby w autobusie linii nr 13
Brudne szyby w autobusie linii nr 13 | fot. czytelniczka Agnieszka

Dlaczego pojazdy nie są myte? Do sprawy odniosła się Weronika Opasiak z MPK Lublin.

„Autobusy i trolejbusy należące do MPK Lublin, myte są wewnątrz i na zewnątrz codziennie, po zjeździe pojazdów do zajezdni. Jeśli chodzi o mycie pojazdów na zewnątrz, to zimą uzależnione jest to od temperatury jaka panuje w nocy. Autobusy i trolejbusy nie są myte przy minusowych temperaturach, ma to bowiem negatywny wpływ na gotowość techniczną pojazdów m.in. przymarzają uszczelki drzwi. Nawet jeżeli mycie pojazdów nie jest możliwe, to w zajezdniach, w każdym autobusie i trolejbusie są czyszczone przyciski do otwierania drzwi”

– wyjaśnia Weronika Opasiak.

ZTM kontroluje

„Czystość pojazdów kursujących w komunikacji miejskiej jest poddawana kontroli przez nasze służby. ZTM zobowiązał przewoźników w zawartych umowach do utrzymywania pojazdów komunikacji miejskiej w czystości i zastrzegł sobie prawo do zastosowania sankcji finansowych z tytułu niezastosowania się do postanowień umownych. Standardem jest wyjazd na linię komunikacyjną pojazdu posprzątanego i umytego wewnątrz i na zewnątrz”

– mówi Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

„Należy jednak mieć świadomość, że utrzymywanie czystości zewnętrznej w pojazdach w okresie zimowym przebiega odmiennie niż w warunkach letnich, gdy standardem jest mycie pojazdów wodą z detergentem. W okresie zimowym, z uwagi na ujemne temperatury, nie jest to możliwe, gdyż taki pojazd pookrywałby się warstwą lodu, zaś pył wodny powstający podczas mycia mógłby spowodować uszkodzenie układów hamulcowych czy mechanizmów sterowania drzwiami”

– wyjaśnia Fisz.

Przewoźnicy muszą jednak utrzymywać w czystości elementy wyposażenia, które mają wpływ na identyfikację pojazdu. Umyte ręcznie powinny być miejsca, w których jest numer taborowy, tablice liniowe, tablice rejestracyjne, reflektory, przyciski do otwierania drzwi oraz piktogramy z informacją dla pasażerów.

„Przewoźnicy dysponujący kilkudziesięcioma czy nawet kilkuset pojazdami na noc po zakończonym kursowaniu nie są w stanie trzymać ich w ogrzewanych garażach co zapobiegałoby awariom po ich ewentualnym umyciu. Dlatego też operatorzy zobowiązani są do bezwzględnego utrzymywania w czystości tych elementów pojazdu, które umożliwiają jego identyfikację np. numerów ewidencyjnych czy wyświetlaczy z numerami linii komunikacyjnych i kierunkami jazdy, jak i elementów służących do przekazywania kierowcy sygnałów o potrzebie otwarcia drzwi czy rozłożenia platformy”

– dodaje.

W 2021 r. 3 proc. kontroli ZTM zakończyło nałożeniem kary finansowej na przewoźników. Łączna suma kar wyniosła ok. 2 tys. złotych.

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Jak pasażer nie ma co robić tylko pisać durne skarbi to niech przyjedzie na zajezdnie to dostanie ścierę, mopa i wiadro. Będzie mógł cały dzień i noc sprzątać autobusy.