Pasażerowie narzekają na działanie Lubiki. „Zawiesza się, sama wylogowuje użytkownika”

Aplikacja Lubika na telefon android
Aplikacja Lubika na telefon android | fot. Dominik Wąsik

Pasażerowie komunikacji miejskiej korzystają z aplikacji Lubika na telefonach już od sześciu miesięcy. Postanowiliśmy sprawdzić opinie użytkowników aplikacji. Nie jest dobrze.

Lubika zbiera fatalne oceny

Wraz z wdrożeniem w październiku 2021 r. Systemu Biletu Elektronicznego LUBIKA pasażerowie otrzymali dostęp do aplikacji mobilnej Lubika na telefony z systemem Android i iOS. Zdanie na temat aplikacji jest – mówiąc kolokwialnie – chłodne.

Wystarczy spojrzeć na oceny. W skali 1-5, Lubika ma ocenę 1,9 (średnia 552 opinii) w Google Play i 1,6 (średnia 120 opinii) w App Store. Liczba negatywnych komentarzy jest przytłaczająca. Pozytywne także się zdarzają, ale giną w morzu krytyki. Do tego stopnia, że słupki symbolizujące oceny na trzy, cztery i pięć gwiazdek, nie mają nawet połowy tego, co oceny jednogwiazdkowe.

Jakie są komentarze użytkowników? Przytoczmy kilka z nich (pisownia oryginalna):

„W czasie kontroli biletów nie można zakupić biletu. Kontrolerzy po przejechaniu jednego przystanku nie wysiedli i aplikacja blokowała zakup. Kasowniki były odblokowane – bilet papierowy można było zeskanować”.

„Zawiesza się, sama wylogowuje użytkownika. Tak jak przy mPay nie wiadomo czy wsiadać do autobusu, czy aplikacja tym razem zadziała? Jeśli ktoś nie ma gotówki przy sobie, w razie zawieszenia aplikacji nie kupi biletu w biletomacie, a nawet jeśli ma często biletomaty w autobusie nie działają. Co robić w razie kontroli? Chyba że ktoś myśli tak jak kierowca autobusu, który ostatnio w takiej sytuacji powiedział „ważne, że jedziemy””.

„Bardzo często są problemy z działaniem aplikacji. Albo zawiesza się na ekranie startowym, albo wyrzuca z aplikacji i trzeba się zalogować. W biletach przystankowych nie da się wprowadzić numeru pojazdu, a jeśli się to uda, to często jest tak, że ledwo się wysiądzie z autobusu, a według listy on już jest na następnym przystanku”.

„Portmonetka miała być zasilone przez blik. Z konta zniknęły pieniądze, ale w portmonetce się już nie pojawiły. Trochę jednak kpina z użytkowników, tym bardziej, że jak widzę po innych opiniach, ten problem nie wystąpił tylko u mnie”.

„Problem z kupnem biletów jest notoryczny, chcąc zakupić bilet pojawiają się błędy typu: nie można kupić biletu z powodu trwającej kontroli biletów, gdzie w autobusie dwóch pasażerów i nie ma miejsca taka sytuacja. Wylogowanie samoistne standardowy problem co parę dni. Sama zmienia kolory aplikacji, gdzie nie widać na czarnym tle szarych napisów ilości pieniędzy w e-porftelu. Dane pasażera na pierwszej stronie, kupując bilet reszta pasażerów z łatwością może odczytać moje imię i nazwisko. Masakra!”.

„Pomysł w teorii dobry, ale działanie aplikacji to totalna porażka. Skomplikowana i niejasna rejestracja na bank wykluczy część osób starszych, których to po prostu przerośnie. Nieintuicyjny interfejs również jest bardziej utrudnieniem, niż ułatwieniem. Oprócz tego część pojazdów check-in (kod QR) nie działa. Aplikacja bardziej w fazie pre-alpha, niż gotowa do użytku”.

„Tragedia i dramat. Konto na www i to w aplikacji wydają się być zupełnie niezależne od siebie, co samo w sobie jest idiotyzmem. Na www dodatkowo nie działa połowa funkcji kluczowych dla korzystania z systemu. To jakieś celowe działanie, żeby zmusić ludzi do płacenia więcej za bilety? Ogarnijcie to, robicie Lublinowi wstyd na całą Polskę tym potworkiem! Dopisek z 13.01.2022 – aplikacja nagle mnie wylogowała, zalogować powtórnie się nie mogę, nie mogę też zresetować hasła, bo wyrzuca błąd. Zero!”.

ZTM: „aplikacja działa stabilnie i prawidłowo”

Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie w odpowiedzi na nasze zapytanie dotyczące negatywnych opinii użytkowników aplikacji Lubika zaznacza, że „aplikacja działa stabilnie i prawidłowo”. Według ZTM-u, ma o tym świadczyć ilość zarejestrowanych użytkowników w systemie Lubika – niemal 60 tysięcy – i ilość sprzedanych za pośrednictwem aplikacji biletów – 200 tys. biletów czasowych i 300 tys. biletów przystankowych. Liczba transakcji kasownikach EMV to ponad 44 tys.

Jak dodaje ZTM, jedynym zdarzeniem, poza punktowymi i technicznymi aspektami zgłaszanymi przez użytkowników, jakie wpłynęło na jej użytkowanie był globalny problem systemu zewnętrznego operatora płatności elektronicznych – spowodowany awarią komponentu, z którego wysyłane są powiadomienia.

„Pasażerowie mogli sporadycznie spotkać się z opóźnioną prezentacją w aplikacji mobilnej Lubika lub w koncie na Portalu Pasażera potwierdzenia realizacji doładowania elektronicznej portmonetki lub zakupu biletu okresowego przy płatnościach internetowych (w szczególności BLIK)” – mówi Monika Białach z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Czy ZTM czyta opinie użytkowników?

„Duża część problemów na początkowym etapie wdrażania aplikacji dotyczyła nieznajomości funkcjonalności aplikacji Lubika. Od początku funkcjonowania systemu Lubika sporadycznie otrzymujemy zgłoszenia dotyczące problemów z aplikacją. Po weryfikacji tych zgłoszeń, jeśli błąd nie leżał po stronie użytkownika, przesyłamy je do producenta oprogramowania. Skutkiem tego jest wprowadzenie czterech poprawek – aktualizacji do aplikacji Lubika. Ostatnia taka aktualizacja miała miejsce w grudniu zeszłego roku” – wyjaśnia Monika Białach.

Bilety komunikacji miejskiej pasażerowie z Lublina mogą kupić także w aplikacjach moBILET, mPay, SkyCash, zbiletem.pl, Jakdojade, oraz GoPay.

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.