Od 11 grudnia 2022 dojdzie do zmian w rozkładzie jazdy pociągów w województwie lubelskim. Wśród nowości bezpośrednie połączenia z Lublina do Łukowa i Białej Podlaskiej oraz z Dęblina do Chełma. Na wybranych przystankach mogą nie zatrzymać się pociągi.
Nowy rozkład jazdy od 11 grudnia 2022 roku
„Nowy rozkład oparty jest na dotychczasowych połączeniach. W wyniku połączenia relacji kilku pociągów w nowej ofercie uruchamiane będą bezpośrednie połączenia z Lublina Głównego do Łukowa i Białej Podlaski oraz z Dęblina do Chełma” – mówi Zofia Dziewulska, rzeczniczka prasowa Polregio Lubelski Zakład w Lublinie.
W nowym rozkładzie jazdy nie ma połączeń w komunikacji przygranicznej Terespol – Brest Centralny. Nowością jest zmiana kwalifikacji kilku przystanków na linii nr 30 na odcinku Lublin Główny- Parczew Kolejowa oraz nr 69 i 72 w relacjach do i z Zamościa na odcinku Rejowiec – Zamość Wschód na „przystanki na żądanie”.
Przekwalifikowane przystanki to:
- Lublin Ponikwoda,
- Rudnik,
- Pałecznica,
- Wólka Orłowska,
- Złojec,
- Żulin,
- Mokre.
„W przypadku braku podróżnych zarówno w pociągu, jak i na przystanku pociąg może przejechać bez zatrzymania” – informuje Zofia Dziewulska.
Co należy zrobić, by pociąg zatrzymał się na powyższych przystankach? Polregio przygotowało instrukcję dla pasażerów.
- Podróżny zamierzający wsiąść do pociągu na przystanku, który jest objęty możliwością skorzystania z usługi postoju na żądanie, zobowiązany jest oczekiwać na przyjazd pociągu w miejscu widocznym dla maszynisty z zachowaniem bezpiecznej odległości od krawędzi peronu.
- Podróżny zamierzający wysiąść z pociągu na przystanku, który jest objęty możliwością skorzystania z usługi postoju na żądanie, zobowiązany jest zgłosić ten fakt obsłudze pociągu, np. w trakcie kontroli dokumentów przewozu lub za pomocą urządzeń komunikacyjnych zainstalowanych w pociągu, nie później jednak niż na stacji poprzedzającej przystanek na żądanie.
W rozkładzie jazdy „postój na żądanie” oznaczony jest znakiem „trójkąt” przy nazwie przystanku.
Na połączeniu Lublin-Zamość definitywnie więcej z nich powinno być na żądanie, pociągi regionalne często zatrzymują się bezsensownie do pustych stacji, na których nikt też nie wysiada, co tylko spowalnia niezbyt szybkie same w sobie połączenie.
Miło byłoby zobaczyć rozwiązanie rodem z komunikacji miejskiej – klikanie przycisku STOP przed stacjami na żądanie.