(Nie)głupie pytania do dietetyka

Monika Popik Dietetyk Lublin
Monika Popik Dietetyk Lublin

Osoby pojawiające się w gabinecie dietetyka często mają w głowie szereg obaw i pytań o to, jak powinien przebiegać właściwy proces odchudzania. Media i Internet każdego dnia podają nam 100 kolejnych magicznych sposobów na szybkie pozbycie się kilogramów — czy jednak warto z nich korzystać?

Podczas dzisiejszej rozmowy dietetyk mgr Monika Popik z Centrum Dietetycznego PROJEKT ZDROWIE Lublin Czechów odpowie na najbardziej nurtujące pytania dietetyczne.

Ile kalorii powinnam/powinienem jeść na diecie?

1600? 1800? A może 1200 lub 800? Dostępnych w Internecie kalkulatorów jest całe mnóstwo — czy jednak są one wiarygodne? Wpływ na to, ile powinniśmy zjadać na diecie, aby schudnąć, zależy od bardzo wielu czynników: wiek, wzrost, masa ciała, masa mięśniowa, aktywność fizyczna, rodzaj pracy, rytm okołodobowy, ilość snu, stresu, występujące choroby… można wymieniać i wymieniać! Dlatego najlepszym sposobem na ustalenie dziennego zapotrzebowania jest wizyta w gabinecie dietetyka, który przeprowadzi analizę składu ciała, wywiad zdrowotny oraz żywieniowy, oraz uwzględni Twój tryb życia przy wyliczaniu odpowiedniej dla Ciebie kaloryczności.

Nie daj się nabrać na niskokaloryczne diety – w tym przypadku naprawdę mniej NIE ZNACZY lepiej. Jedząc mniej, niż wynosi nasze podstawowe zapotrzebowanie, narażamy się na ryzyko niedoborów, problemów ze skórą, włosami, ciągłym głodem, utratą mięśni, a później szybkim efektem jo-jo.

Przykład pacjentki: Pani Marysia, 68 lat

Dietetyk mgr Monika Popik: Pani Marysia to prawdziwa petarda, która udowadnia, że wiek nie jest przeszkodą, żeby zacząć wprowadzać zmiany w swojej diecie! Pamiętam jak dzień po naszym pierwszym spotkaniu, kiedy ustaliłam dla Pani Marysi kaloryczność i przygotowałam jej plan żywieniowy, zadzwoniła do mnie bardzo zmartwiona i przejęta. Szybko rozwiałam jej wątpliwości i poprosiłam, żeby mi zaufała i stosowała się do wytycznych – dzisiaj możemy oglądać efekty po 3 miesiącach naszej współpracy:

  • Prawie 18 kilogramów mniej
  • 10 kilogramów mniej tkanki tłuszczowej (to aż 90 kostek masła!)
  • W sumie 39 centymetrów w obwodach
Dziennik pomiarów w Gabinecie PROJEKT ZDROWIE LUBLIN CZECHÓW, w którym na cotygodniowych spotkaniach dietetyk monitoruje efekty
Dziennik pomiarów w Gabinecie PROJEKT ZDROWIE LUBLIN CZECHÓW, w którym na cotygodniowych spotkaniach dietetyk monitoruje efekty
Wyniki z pomiarów na profesjonalnym analizatorze składu ciała, które ukazują spadek masy ciała w ciele pacjentki na przestrzeni 3 miesięcy
Wyniki z pomiarów na profesjonalnym analizatorze składu ciała, które ukazują spadek masy ciała w ciele pacjentki na przestrzeni 3 miesięcy
Wyniki z pomiarów na profesjonalnym analizatorze składu ciała, które ukazują spadek tkanki tłuszczowej w ciele pacjentki na przestrzeni 3 miesięcy
Wyniki z pomiarów na profesjonalnym analizatorze składu ciała, które ukazują spadek tkanki tłuszczowej w ciele pacjentki na przestrzeni 3 miesięcy
Spadek masy tłuszczu pacjentki na przestrzeni 3 miesięcy
Spadek masy tłuszczu pacjentki na przestrzeni 3 miesięcy

Aż tyle kalorii?! To za dużo! Na pewno nie schudnę!

Niestety bardzo często w naszym przekonaniu będąc na diecie, powinniśmy być ciągle głodni — przecież wtedy rzeczywiście czujemy, że się odchudzamy. Prawda jest zupełnie inna! Dobrze zbilansowana dieta, dostosowana do Twojego stylu życia powinna sycić na długo i dawać niezbędną energię, nawet jeśli jest redukcyjna. Pamiętaj: „redukcja” NIE RÓWNA SIĘ „restrykcja”.

Posiłki, które są bardzo obfite objętościowo, mogą być równocześnie niskokaloryczne – wszystko w zależności, jakich użyjemy produktów do ich skomponowania. Dla przykładu: batonik Snickers ma około 250 kcal. Tyle samo ma poniższa sałatka, którą jako przekąskę chętnie stosują moi pacjenci.

Sałatka kurczak w sosie musztardowym (2 porcje) – PRZEPIS

Składniki: 100 g pomidorków koktajlowych, 100 g mieszkanki sałat, 2 małe filety z kurczaka (ok. 300 g), 2 łyżki musztardy, 1 łyżka oliwy, 1 łyżka płynnego miodu, 1 ząbek czosnku, przyprawa do kurczaka, sól, pieprz.

Przygotowanie: Kurczaka pokroić na małe kawałki i oprószyć przyprawą do kurczaka. Podsmażyć na nieprzywierającej patelni bez tłuszczu i ostudzić. Pomidorki pokroić na połówki i wymieszać z sałatą. Następnie przygotować sos musztardowy – wymieszać miód z musztardą i oliwą, dodać przeciśnięty przez praskę czosnek, sól i pieprz. Dodać kurczaka do warzyw, polać sosem i wymieszać.

Wartości odżywcze na 1 porcję: 240 kcal | 34g białka | 7.5g tłuszczu | 8.5g węglowodanów.

Sałatka kurczak w sosie musztardowym
Sałatka kurczak w sosie musztardowym

Czy muszę to wszystko ważyć?

Dietetyk mgr Monika Popik: Według mnie szybka i prosta dieta jest najlepsza i najłatwiejsza w utrzymaniu. Żeby ułatwić moim pacjentom życie zawsze w planach żywieniowych i przepisach podaję im ilości zarówno gramaturowe, jak i w miarach domowych, czyli: łyżki, kromki, plastry, jedno opakowanie itp. Dzięki temu przygotowanie posiłków jest proste i nie zajmuje dużo czasu.

Pacjenci prowadzą również dzienniczki żywieniowe, w których notują, jak wyglądają ich posiłki w ciągu tygodnia, dzięki czemu łatwo jest mi wyłapać błędy ilościowe oraz jakościowe i podpowiedzieć pacjentowi jak skomponować ten posiłek lepiej. Kładę duży nacisk na edukację — zależy mi nie tylko na tym, żeby pacjent schudł, ale przede wszystkim, żeby jak najwięcej się nauczył, dzięki czemu nie będzie miał w przyszłości problemów z utrzymaniem prawidłowej masy ciała.

Dzienniczek posiłków, który prowadzą pacjenci PROJEKT ZDROWIE aby kontrolować spożywane przez siebie w ciągu tygodnia posiłki
Dzienniczek posiłków, który prowadzą pacjenci PROJEKT ZDROWIE aby kontrolować spożywane przez siebie w ciągu tygodnia posiłki

Czy wszystkie posiłki muszę gotować sam/-a? Co z ulubionymi przekąskami?

Każdemu z nas marzy się dieta bez gotowania – ja staram się udowodnić moim pacjentom, że przygotowanie zdrowych posiłków nie jest tak czasochłonne jak nam się wydaje. Przepisy, które dostają moi pacjenci, często są na 2-3 porcje, aby „mieć z głowy gotowanie” na kilka kolejnych obiadów. Z kolei przekąski pomiędzy posiłkami zwykle bazują na produktach, które wystarczy wyjąć z lodówki i połączyć w jedną, smaczną całość.

Co do jedzenia na mieście i ulubionych, niekoniecznie dietetycznych produktów — jestem wielką zwolenniczką metody 80/20 w odżywianiu — i tego samego uczę moich pacjentów. Takie podejście pozwala zachować pewien luz, brak wyrzutów sumienia, kiedy zjemy coś „niedietetycznego” oraz brak efektu jo-jo, kiedy wychodzimy z diety odchudzającej.

Ta metoda polega na bazowaniu na w jak największym stopniu na żywności nieprzetworzonej, warzywach, owocach, produktach pełnoziarnistych, zdrowych tłuszczach (80% diety i więcej), ALE! – pozwolenie sobie na kawałek pizzy czy ulubione lody raz na jakiś czas nie popsuje efektów naszych starań i odchudzania (20% diety). Zgodnie z tą zasadą przygotowuję pacjentom zalecenia, w których raz na jakiś czas uwzględniam ich ulubione produkty.

Przykładowy dzień z jadłospisu (około 1800 kcal) przygotowany przez mgr Monikę Popik

ŚniadanieTost z mozzarellą i warzywami
II śniadanieSkyr z prażonym jabłkiem i cynamonem + batonik MilkyWay
ObiadTarta z kurczakiem i szpinakiem
PodwieczorekCiasto bananowe do mikrofalówki
KolacjaTortilla z serkiem śmietankowym, wędliną i warzywami

Jeśli potrzebujesz wsparcia w osiągnięciu swoich celów – umów się na wizytę do Centrum Dietetycznego PROJEKT ZDROWIE Lublin Czechów. Gabinet mieści się na ulicy Górskiej 7 w Lublinie.

Trwa akcja „Zapytaj dietetyka”. Wystarczy wejść na stronę lublin-czechow.projektzdrowie.info i kliknąć ikonkę Messengera w prawym rogu strony, gdzie wyświetli się komunikator, w którym można uzyskać bezpłatną konsultację i odpowiedź na swoje pytanie. Porozmawiaj ze mną jako GOŚĆ, lub oficjalnie. Chętnie pomogę i doradzę w Twoim przypadku

Mapa dojazdu Projekt Zdrowie Lublin Czechów
Mapa dojazdu Projekt Zdrowie Lublin Czechów

CENTRUM DIETETYCZNE PROJEKT ZDROWIE LUBLIN CZECHÓW

projekt zdrowie polskie centrum dietetyczne

📞 880-447-708

📩 [email protected]

👉 www.lublin-czechow.projektzdrowie.info

Dietetyk Lublin Czechów – mgr Monika Popik

Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Pani Monika jest najlepszą specjalistka.😍😍Polecam z całego serca spotkanie z Nią,😍😍super dietetyk 😘😘