Ważny temat? Prześlij newsa!

MPK Lublin kupuje 20 nowych trolejbusów. Umowa podpisana, dostawy do 2027 roku

Dominik Wąsik

Tabor lubelskiej komunikacji miejskiej wkrótce znów się powiększy. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie podpisało umowę na zakup 20 nowoczesnych, zeroemisyjnych trolejbusów. Pojazdy dostarczy firma Solaris Bus & Coach, a inwestycja została sfinansowana głównie ze środków unijnych.

Trolejbus linii 150

fot. DW

Nowe trolejbusy dla pasażerów

Umowę podpisano w środę, 17 grudnia. Zakup obejmuje 20 standardowych, 12-metrowych trolejbusów, które będą w pełni niskopodłogowe i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Każdy z pojazdów pomieści 80 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących.

Nowe trolejbusy zostaną wyposażone m.in. w:

advertisement

Sprawdź, co oferują i czego szukają mieszkańcy Lublina

Większe bezpieczeństwo na ulicach

Istotną nowością będą zaawansowane systemy bezpieczeństwa zgodne z normą GSR2. Wśród nich znajdzie się m.in. system wykrywania rowerzystów w martwym polu (BSIS) oraz system ostrzegający kierowcę o obecności pieszych i rowerzystów przed pojazdem podczas ruszania (MOIS).

– Trolejbusy to znak rozpoznawczy Lublina. Zakup nowych pojazdów oznacza wyższy komfort podróży i większe bezpieczeństwo pasażerów – podkreśla prezes MPK Lublin Bogdan Kołciuk.

Ile to kosztuje i kiedy wyjadą na trasy?

Przetarg na dostawę 20 trolejbusów został rozstrzygnięty 1 października. Solaris Bus & Coach zaproponował najkorzystniejszą ofertę – blisko 69 mln zł brutto. Aż 47,6 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021–2027.

Zgodnie z umową wszystkie pojazdy mają zostać dostarczone do Lublina do końca pierwszego kwartału 2027 roku.

Lublin stawia na elektromobilność

– To kolejny krok w stronę czystego i przyjaznego miasta. Inwestycje w zeroemisyjny transport realnie poprawiają jakość życia mieszkańców – mówi Tomasz Fulara, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju.

Obecnie MPK Lublin dysponuje 99 trolejbusami, a średni wiek tej części floty wynosi 9 lat. Po zakończeniu realizacji wszystkich zakontraktowanych dostaw udział pojazdów zeroemisyjnych w taborze miejskiego przewoźnika przekroczy 41 procent.

Lublin pozostaje jednym z zaledwie trzech miast w Polsce, w których funkcjonuje sieć trolejbusowa – i wszystko wskazuje na to, że jeszcze długo się to nie zmieni.

Dodaj opinię

Powiadomienia
Powiadom o

Dodając opinię akceptujesz regulamin. Administratorem Twoich danych osobowych jest Grupa Spotted Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

0 opinii
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

Redaktor naczelny Spotted Lublin, związany z portalem od jego powstania w 2016 roku. Na co dzień śledzi to, czym żyje miasto – od zdarzeń drogowych, przez miejskie inwestycje, po historie mieszkańców. Specjalizuje się w sprawach codziennych, które realnie wpływają na życie lokalnej społeczności. Jego materiały były wielokrotnie cytowane przez ogólnopolskie media, m.in. Onet, Interię i RMF24. Zna Lublin od podszewki – i stara się, by mieszkańcy byli zawsze na bieżąco.

Pozostałe teksty autora

Najnowsze teksty

Najnowsze opinie:

facebook instagram pinterest twitter youtube linkedin tiktok twitch search menu close arrow-left-short arrow-right-short arrow-right-long arrow-left-long arrow-down check check