Nowe trolejbusy dla pasażerów
Umowę podpisano w środę, 17 grudnia. Zakup obejmuje 20 standardowych, 12-metrowych trolejbusów, które będą w pełni niskopodłogowe i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Każdy z pojazdów pomieści 80 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących.
Nowe trolejbusy zostaną wyposażone m.in. w:
- klimatyzację,
- monitoring,
- głosowe zapowiedzi przystanków,
- biletomaty,
- liczniki pasażerów,
- dodatkowy napęd umożliwiający jazdę bez sieci trakcyjnej,
- udogodnienia do przewozu rowerów.
Sprawdź, co oferują i czego szukają mieszkańcy Lublina
Większe bezpieczeństwo na ulicach
Istotną nowością będą zaawansowane systemy bezpieczeństwa zgodne z normą GSR2. Wśród nich znajdzie się m.in. system wykrywania rowerzystów w martwym polu (BSIS) oraz system ostrzegający kierowcę o obecności pieszych i rowerzystów przed pojazdem podczas ruszania (MOIS).
– Trolejbusy to znak rozpoznawczy Lublina. Zakup nowych pojazdów oznacza wyższy komfort podróży i większe bezpieczeństwo pasażerów – podkreśla prezes MPK Lublin Bogdan Kołciuk.
Ile to kosztuje i kiedy wyjadą na trasy?
Przetarg na dostawę 20 trolejbusów został rozstrzygnięty 1 października. Solaris Bus & Coach zaproponował najkorzystniejszą ofertę – blisko 69 mln zł brutto. Aż 47,6 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021–2027.
Zgodnie z umową wszystkie pojazdy mają zostać dostarczone do Lublina do końca pierwszego kwartału 2027 roku.
Zobacz również
Lublin stawia na elektromobilność
– To kolejny krok w stronę czystego i przyjaznego miasta. Inwestycje w zeroemisyjny transport realnie poprawiają jakość życia mieszkańców – mówi Tomasz Fulara, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju.
Obecnie MPK Lublin dysponuje 99 trolejbusami, a średni wiek tej części floty wynosi 9 lat. Po zakończeniu realizacji wszystkich zakontraktowanych dostaw udział pojazdów zeroemisyjnych w taborze miejskiego przewoźnika przekroczy 41 procent.
Lublin pozostaje jednym z zaledwie trzech miast w Polsce, w których funkcjonuje sieć trolejbusowa – i wszystko wskazuje na to, że jeszcze długo się to nie zmieni.
Najnowsze posty
Dodaj opinię