Ważny temat? Prześlij newsa!

Mieszkaniec Świdnika padł ofiarą oszustów, stracił z konta blisko 50 000 złotych

Spotted Lublin

  • Data publikacji: 27 czerwca 2023, 17:18
  • Region

Ostrożność podczas rozmów telefonicznych oraz dokładne czytanie wiadomości tekstowych autoryzujących operacje bankowe to najlepsza metoda, aby nie dać się oszukać przestępcom działającym metodą „na pracownika banku”. Nieprzestrzeganie tych zasad spowodowało, że 65-letni mieszkaniec Świdnika stracił z konta blisko 50 000 złotych. Złożył zawiadomienie o oszustwie na swoją szkodę Do Komendy Powiatowej Policji w Świdniku stawił […]

Starszy mężczyzna z telefonem w dłoni

Fot. zdjęcie ilustracyjne

Ostrożność podczas rozmów telefonicznych oraz dokładne czytanie wiadomości tekstowych autoryzujących operacje bankowe to najlepsza metoda, aby nie dać się oszukać przestępcom działającym metodą „na pracownika banku”. Nieprzestrzeganie tych zasad spowodowało, że 65-letni mieszkaniec Świdnika stracił z konta blisko 50 000 złotych.

Złożył zawiadomienie o oszustwie na swoją szkodę

Do Komendy Powiatowej Policji w Świdniku stawił się 65-letni mieszkaniec Świdnika. Oświadczył, że telefonicznie skontaktował się z nim mężczyzna, który stwierdził, że ktoś próbował wziąć na jego dane pożyczkę i że w dalszej kolejności skontaktuje się z nim pracownik banku.

Następnie zadzwoniła do niego rzekoma pracownica banku, która zaoferowała pomoc przy zablokowaniu wypłaty środków na czekach technicznych. Poleciła zgłaszającemu podawanie kodów autoryzacyjnych przychodzących mu w wiadomościach tekstowych. 65-latek nie czytając treści wiadomości, przekazał wszystkie kody.

Podczas rozmowy telefonicznej do domu wszedł syn pokrzywdzonego, który szybko zorientował się, że rozmowa to oszustwo i kazał się ojcu rozłączyć. Gdy odczytali treści SMS-ów autoryzacyjnych, okazało się, że dotyczyły: odblokowania serwisu WWW, pierwszego logowania, nadania hasła do czeków BLIK, zmian ustawień w serwisie WWW, akceptacji regulaminu, otwarcia rachunku walutowego, kilku transakcji walutowych, oraz zerwania lokaty. Tym sposobem mężczyzna stracił z konta 48 000 złotych.

Jak działają oszuści przez telefon

Pamiętajmy! Scenariusz oszustów działających przez telefon jest zwykle zbliżony. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe, zagrożonych pieniądzach i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy.

Na telefonie często wyświetla się numer infolinii banku, dlatego połączenie nie wzbudza żadnych podejrzeń. Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy, podanie danych konta bankowego czy kodu systemu płatności mobilnych powinno się traktować jako próbę oszustwa.

Jak postępować w takich sytuacjach

W kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłącz się i skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Można też osobiście udać się do oddziału, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Przestrzeganie kilku zasad sprawi, że nie utracimy swoich oszczędności.

Dodaj opinię

Powiadomienia
Powiadom o

Dodając opinię akceptujesz regulamin. Administratorem Twoich danych osobowych jest Grupa Spotted Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

0 opinii
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Od 2016 roku piszemy o życiu mieszkańców Lublina. Jesteśmy zawsze z nimi: informujemy, interweniujemy, pomagamy. Każdego dnia dostarczamy czytelnikom informacje z naszego miasta i regionu. Wielokrotnie zdobyte przez nas newsy trafiły do ogólnopolskiej prasy, telewizji, radia i Internetu. Jesteśmy jednym z największych portali w Lublinie, który według wyników oglądalności Google Analytics, w marcu 2022 r. odwiedziło ponad 1,7 mln UU.

Pozostałe teksty autora

Najnowsze teksty

Najnowsze opinie:

facebook instagram pinterest twitter youtube linkedin tiktok twitch search menu close arrow-left-short arrow-right-short arrow-right-long arrow-left-long arrow-down check check