Lublin wygrał konkurs na Eco-miasto organizowany przez Ambasadę Francji w Polsce. W nagrodę urzędnicy będą testować przez miesiąc elektrycznego Renault ZOE.
W 2018 roku w kategorii „Mobilność zrównoważona” komisja konkursowa doceniła osiągnięcie 30% udziału taboru niskoemisyjnego we flocie transportu publicznego oraz ambitne plany podwyższenia tej liczby do 50%.
Zgodnie z art. 36 ustawy o elektromobilności miasto ma zapewnić do 2028 r. 30-procentowy udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów. Na chwilę obecną Lublin już teraz spełnia te kryteria.
„Kolejne nagrody i wyróżnienia dla Lublina pokazują, jak bardzo zmieniło się miasto w ostatnich latach. Obecnie Lublin staje się liderem w zakresie wiedzy i przygotowania dokumentacji branżowej oraz strategicznej w zakresie rozwoju elektromobilności” – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.
Efektem licznych inwestycji w tabor i zintegrowane systemy transportu miejskiego jest stale rosnąca liczba autobusów niskoemisyjnych, nowe autobusy elektryczne i kolejne ekologiczne trolejbusy.
„Do tej pory wydaliśmy już na ten cel blisko miliard złotych. Obecnie w naszym taborze dysponujemy 123 trolejbusami i jednym autobusem elektrycznym. Zaplanowane są kolejne zakupy autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania” – dodaje Artur Szymczyk.
Do 2023 r. Miasto Lublina planuje wyposażyć komunikację miejską w Lublinie w 201 pojazdów zeroemisyjnych – 135 sztuk trolejbusów i 66 sztuk autobusów elektrycznych. Udział pojazdów elektrycznych w taborze przekroczy wtedy 50%. Łączna długość trakcji trolejbusowej w mieście to około 68 km.
Nagroda trafiła do Lublina również za tworzenie infrastruktury sprzyjającej multimodalności, w tym stałe poszerzanie infrastruktury pieszej i rowerowej. Od 2015 roku, kiedy do dyspozycji rowerzystów dostępnych było 100 km ścieżek, do chwili obecnej liczba ta wzrosła do około 150 km. W związku z planowanym zakończeniem kolejnych inwestycji drogowych w tym roku, długość ścieżek rowerowych wydłuży się o kolejne 15 kilometrów.
Nagrodą w tej kategorii jest możliwość testowanie przez miesiąc samochodu elektrycznego Renault ZOE. Nagrodę ufundował partner konkursu ECO-Miasto – Renault Polska. Jest to auto elektryczne, które nie powoduje emisji spalin ani hałasu silnika, a akumulator zapewnia zasięg do 300 km latem i do 200 km zimą.
„Podczas testowania chcemy sprawdzić czas ładowania pojazdu, zmiany zasięgu w zależności od stylu i warunków jazdy oraz od warunków pogodowych. Planujemy zobaczyć jak urządzenia w samochodzie (np. radio czy klimatyzacja) wpływają na jego zasięg, jaki jest odzysk energii przy hamowaniu pojazdu i czy naprawdę jest to cichy pojazd. Testowanie pojazdu przez Urząd Miasta będzie cennym doświadczeniem, ze względu na zapisy Ustawy o elektromobilności, która zobowiązuje lubelski samorząd do posiadania wśród pojazdów obsługujących urząd 10% pojazdów elektrycznych od 2020 roku, a 30% od 2025 roku” – wyjaśnia Szymczyk.
Dodaj swój komentarz