Lublin: Pracują nad interaktywnymi przystankami. Mają być zasilane słońcem i wiatrem (zdjęcia)

21246185 1489810587723299 3687962943829541211 o 1

Interaktywny przystanek autobusowy zasilany słońcem i wiatrem już niedługo może być obecny na ulicach naszego miasta. Ma posiadać również dostęp do internetu czy ładowarkę.

 

ZTM w Lublinie razem z MPK Lublin pracują nad nową koncepcją wiat przystankowych. – Na razie jest to koncepcja – mówi Weronika Opasiak, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie. – Powstały cztery wersje, ale ostatecznie nie została jeszcze żadna wybrana.

 

Wszystkie cztery koncepcje są zaprojektowane jako modułowe, czyli taką wiatę w każdej chwili będzie można w miarę potrzeby rozbudować. Ma być to przystanek proekologiczny, czyli samodzielnie wytwarzający potrzebną energię elektryczną oraz wykonany po części z materiałów ekologicznych.

 

– Będzie wyposażony w panele fotowoltaiczne i turbinę wiatrową, które będą zasilać zainstalowane na nim urządzeni – wyjaśnia Opasiak. Będą to m.in. informacja pasażerska online, ładowarka indukcyjna, oświetlenie zmierzchowe czy WiFi.

 

W wiacie przystankowej zainstalowany ma być również system kamer oraz przycisk bezpieczeństwa, za pomocą którego będzie można poinformować odpowiednie służby np. o akcie wandalizmu, czy ewentualnej niebezpiecznej sytuacji.

 

– Jeśli się uda, wiata zostanie przetestowana jeszcze w tym roku – zapowiada rzeczniczka MPK. Przystanek stanie na terenie zajezdni MPK Lublin przy ul. Grygowej. Testy mają odbyć się w porze zimowej, ponieważ wtedy jest mniejsze nasłonecznienie.

 

– Razem z naszym podmiotem wewnętrznym szukamy nowych rozwiązań podnoszących komfort i bezpieczeństwo mieszkańców. Chcielibyśmy w Lublinie sprawdzić i wdrożyć takie innowacyjne rozwiązanie – mówi Monika Fisz, rzecznik prasowy ZTM w Lublinie.

 

Która z koncepcji podoba Wam się najbardziej? A która nie powinna być brana pod uwagę? Czekamy na Wasze komentarze poniżej materiału.

 

Wizualizacje

10 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. żadna – tzn jeżeli już to połączenie 1 z 4 – w 1 brak ściany tylnej – przy częstych wiatrach ludziom będzie zimno a w deszczu będzie zacinać A w czwartej za delikatny dach – popada trochę śniegu i taki daszek z bateriami słonecznymi szybko pęknie Wniosek do 1 wersji dobudować tylną ścianę i będzie okey

    1. Zgadzam się z Jackiem, najlepiej prezentuje się wariant pierwszy jednak będzie tam po prostu zimno. Pasażerowie muszą mieć gdzie się schować przy gorszej pogodzie.

  2. Wersja 1 lub dwa ale jak kolega napisał wcześniej weźcie pod uwagę wiatr, śnieg i deszcz bo mam wrażenie że nikt o tym nie pomyślał

  3. mi sie podoba 2 i 1 chociaz dalabym cos z tylu i calkiem fajny pomysl nasze miasto jest i tak piekne ale bedzie nowoczesniejsze

  4. 1 i 2 zdecydowanie najlepsze po co ekran na pol przystanku a tak super to wyglada i nie bedzie az tak mysle duze zapotrzebowanie na energie chodz moze sie myle pozostale wcale mi sie osobiscie nie podobaja jesli maja robic duze wrazenie i maja sporo woecej kosztrowac wymiany po zniszczeniu przez jakis wandali to warto mysle je odpuscic a wziasc pod uwage 1 lub 2 i najlepiej duza kamere

  5. Estetycznie może i nawet fajne lecz mało praktyczne w naszych warunkach klimatycznych. Zacinający deszcz lub silny wiatr spowoduje, ze taki przystanek nie da schronienia pasażerom czekającym na autobus. Plus za pomysł za wykorzystanie energii odnawialnej lecz popracujcie jeszcze za praktycznością.

  6. Na pewno nie 3 i 4. 1 i 2 sa bardzo ladne. Aczkolwiek uwagi dotyczace wiatru i deszczu sa trafne. Moze jakas szyba z tylu…

  7. Wiaty super,stawiam na 1, ale obserwując zachodnie kraje to do tego jeszcze powinny być automaty z kawą oraz napojami, jak zimno dla rozgrzania i jak ciepło dla schłodzenia dla poprawienia komfortu użytkowników.

  8. Moim zdaniem pomysł z automatami z napojami to lekka przesada. 1 i 2 są moim zdaniem najbardziej komfortowe lecz jak wcześniej wspomniano wadą jest ta „tylna ściana ” może autor wstawił tam szybę lecz po prostu tego nie widać na zdjęciu. Dużym plusem też by byla wieksza przestrzeń. Czesto można spotkac sie z tym że na przystanku jest brak miejsc do stania ( żeby się schronic przed warunkami atmosferycznymi, bo nie tylko miejsca siedzące są ważne. Moim zdaniem dużym plusem dla modeli 1 i2 by było powiekszenie dachu, czyli wciśnięcie to po prostu do przodu i wstawienie szyby z tylu. ( dach moim zdaniem mogły byc dobrym pomysłem na wydłużenie przystanku- do przodu lub po prostu w bok, gdyz niektórzy obywatele mają problem ze zwierzętami stojącymi na przystanku , żeby po prostu schronic się takim przeciętnym Azorem podczas deszczu gdy chcemy skorzystać z transportu miejskiego )