Można już złożyć wniosek o dodatek osłonowy za prąd i gaz

Urząd Miasta Lublin przy ul. Wieniawskiej
Urząd Miasta Lublin przy ul. Wieniawskiej | fot. Dominik Wąsik

Można już składać wnioski o przyznanie dodatku osłonowego. Jest to specjalne, jednorazowe świadczenie, które ma rekompensować rosnące ceny energii elektrycznej, gazu i żywności.

Dodatek osłonowy

Aby dodatek osłonowy został przyznany przeciętne, miesięczne dochody osoby członków gospodarstwa domowego nie mogą przekroczyć kryterium dochodowego. W przypadku osoby samotnej ten próg wynosi 2100 zł, a gospodarstwa wieloosobowego 1500 zł na jednego jego członka.

W przypadku przekroczenia kryterium dochodowego, dodatek osłonowy przysługuje w wysokości różnicy pomiędzy kwotą dodatku, a kwotą przekroczenia – według zasady „złotówka za złotówkę”. Jeżeli wysokość dodatku, ustalona według tej zasady będzie niższa niż 20 zł, dodatek ten nie przysługuje.

Gospodarstwu wieloosobowemu przysługuje tylko jeden dodatek. W przypadku gdy w gospodarstwie wieloosobowym wniosek o dodatek osłonowy złoży więcej niż jedna osoba, świadczenie otrzyma ta, która pierwsza złoży wniosek. Dodatkowo należy pamiętać, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.

Wysokość dodatku osłonowego uzależniona jest od liczby osób w gospodarstwie domowym oraz stosowanego w nieruchomości źródła ogrzewania. Dodatek osłonowy wyniesie rocznie:

  • gospodarstwo jednoosobowe – 400/500 zł*
  • gospodarstwo 2-3 osobowe – 600/750 zł*
  • gospodarstwo 4-5 osobowe – 850/1 062,50 zł*
  • gospodarstwo 6 i więcej osobowe – 1 150/1 437,50 zł*

Podane wyższe kwoty dotyczą gospodarstw stosujących następujące źródła ogrzewania: kocioł na paliwo stałe, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa, piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi – wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Gdzie złożyć wniosek o dodatek osłonowy w Lublinie?

Urząd Miasta Lublin w związku z wejściem w życie ustawy o dodatku osłonowym uruchamia w Biurach Obsługi Mieszkańców przyjmowanie wniosków o przyznanie tego świadczenia. Mieszkańcy, którym na mocy wprowadzonych przepisów przysługuje prawo do dodatku będą mogli składać wnioski od poniedziałku, 10 stycznia.

Wnioski o dodatek osłonowy można złożyć do 31 października 2022 r. Wymagane dokumenty należy dostarczyć osobiście do Biur Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Lublin lub za pośrednictwem poczty na adres: Wydział Spraw Mieszkaniowych, ul. Peowiaków 13, 20-007 Lublin.

Adresy Biur Obsługi Mieszkańców w Lublinie:

  • BOM ul. Wieniawska 14;
  • BOM ul. Filaretów 44;
  • BOM ul. Szaserów 13-15;
  • BOM ul. Franciszka Kleeberga 12a;
  • BOM ul. Wolska 11.

Biuro Obsługi Mieszkańców jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.45 do 15.15.

Osoby dysponujące kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym mogą składać wnioski przez Internet, np. za pomocą platformy ePUAP. Wypłata dodatków zostanie realizowana w 2022 r. w dwóch równych ratach, tj. do 31 marca i do 2 grudnia.

Wniosek złożony do 31 stycznia oznacza, że dodatek osłonowy zostanie nam wypłacony w dwóch równych ratach: do 31 marca i do 2 grudnia. Natomiast wniosek złożony od 1 lutego lub później spowoduje, że dodatek zostanie nam wypłacony w całości do 2 grudnia.

7 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Jakoś nigdzie na ePUAP nie widzę takich wniosków? Może jestem ślepy albo są tak dobrze ukryte by jak najmniej ludzi dostało te 20 zł rocznie?

  2. Owszem, wniosek jest i można pobrać, ale nie można otworzyć pliku. Natomiast instrukcję do wniosku można pobrać, ale co z tego. Jak zwykle wszystko niedopracowane.

  3. Wniosek ponoć należy pobrać ze strony Urzędu Miasta, a potem dodać jako załącznik zielonym plusem już na stronie epuap. Teraz nie mogę na stronie urzędu wyszukać formularza 😃😂 nie wiadomo czy śmiać się, czy płakać, czy pojechać do urzędu.

  4. Brak aktualizacji informacji na dzień 006.04.2022r. Nie wymaga się już, aby np. piec kaflowy na paliwo stałe był wpisany do centralnej ewidencji emisyjności budynków. Wystarczy, że jest faktycznie to główne źródło ogrzewania i np. przyznano w przeszłości zasiłek celowy na zakup tego paliwa stałego (węgla) wypłacany przez MOPR.

  5. Brak opcji wysłania w ePUAP trzeba urywać się z pracy i osobiście ganiać z papierami.