Kierowca lexusa jechał przez al. Solidarności w Lublinie z prędkością 136 km/h przy ograniczeniu do 70 km/h w terenie zabudowanym. Poznaliśmy najnowsze statystyki fotoradaru, który w tym miejscu działa od końca marca.
Przypomnijmy, że fotoradar na al. Solidarności został przełączony w tryb rejestracji naruszeń pod koniec marca tego roku. O instalację fotoradaru, ze względu na dużą liczbę niebezpiecznych zdarzeń drogowych, wnioskowała policja. W ciągu tylko jednego miesiąca funkcjonowania, urządzenie zarejestrowało ponad 500 przekroczeń dopuszczalnej prędkości.
Jak się mają sprawy po ponad 7 miesiącach? Postanowiliśmy to sprawdzić. Główny Inspektorat Transportu Drogowego przekazał, że fotoradar działający w Lublinie przy al. Solidarności zarejestrował dotychczas (stan na 9 listopada 2022) 2 379 wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości. W miejscu działania fotoradaru obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h.
Największym wykroczeniem było naruszenie popełnione 16 kwietnia przez kierującego lexusem, który jechał tam z prędkością 136 km/h.
Taryfikator mandatów z fotoradaru
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości w zakresie od kilku do 30 km/h oznacza mandaty w wysokości od 50 zł do 400 zł. Powyżej 30 km/h stawki rosną już znacząco — od 800 zł do 2,5 tys. zł (w przypadku jazdy powyżej 70 km/h ponad limit).
- do 10 km/h – mandat 50 zł
- o 11-15 km/h – mandat 100 zł
- o 16-20 km/h – mandat 200 zł
- o 21-25 km/h – mandat 300 zł
- o 26-30 km/h – mandat 400 zł
- o 31-40 km/h – mandat 800 zł
- o 41-50 km/h – mandat 1000 zł
- o 51-60 km/h – mandat 1500 zł
- o 61-70 km/h – mandat 2000 zł
- o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł
Jak działa fotoradar?
Fotoradar wykrywa, z jaką prędkością porusza się zbliżający pojazd. Urządzenie wysyła wiązkę mikrofal w kierunku zbliżającego się auta, a fale te odbijają się od pojazdu i, w zależności od docelowej prędkości samochodu, zmieniają częstotliwość. Fotoradar analizuje odbite fale i właśnie na tej podstawie wylicza prędkość pojazdu.
W momencie, w którym urządzenie wykryje, że pojazd przekroczył prędkość, automatycznie rejestruje auto za pomocą zdjęcia. W Polsce wszystkie fotoradary wchodzą w skład Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) i są zarządzane przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD).
Tam powinno byc 90…
Lepiej zamiast pisać jak działa fotoradar napiszcie jak wygląda wystawianie mandatów kierującym autami na ukraińskich numerach lub na polskich blachach ale wskazującym że ich autem kierował obcokrajowiec , nawet nie koniecznie istniający ? 😆😆😆
Lepiej napisać też ile mandatów (o ile były takie…. ) nałożono na sprawców wykroczeń na zagranicznych blachach. Może też warto przeanalizować ile w tej lokalizacji było by ujawnionych wykroczeń, gdyby był tam zainstalowany odpowiedni przyrząd dla tej lokalizacji. Jak wynika z instrukcji obsługi tego konkretnego fotoradaru, to nie ma on funkcjonalności jednoczesnego ujawniania sprawców na wszystkich pasach ruchu. Wiec to taki niemiecki radar ale o zasadzie działania rosyjskiej ruletki. Jeśli do tego uwzględnimy zdjęcia automatycznie wykluczane (dwa pojazdy w kadrze) to sprawność tego fotoradaru w tej lokalizacji to ok 50%.