W Lublinie powstaną nowe węzły przesiadkowe z parkingami i zespoły przystanków. A wszystko po to, by zachęcić kierowców, którzy przyjeżdżają spoza Lublina do zostawienia własnych aut i przesiadki do komunikacji miejskiej.
Ratusz chce ograniczyć liczbę prywatnych aut na lubelskich ulicach. Jak? Ma do tego zachęcać system „parkuj i jedź” (Park&Ride), w ramach którego na obrzeżach miasta powstaną specjalne parkingi umożliwiające zostawienie auta i przesiadkę do komunikacji miejskiej.
– Jest to kolejny z naszych projektów, którego celem jest zwiększeniu udziału podróży po mieście komunikacją zbiorową względem transportu indywidualnego. Mieszkańcy gmin przyległych będą mieli komfortowe miejsca, do tego by zostawić swój samochód lub rower i udać się w dalszą podróż miejskim autobusem – wyjaśnia Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.
Węzły mają pojawić się na kluczowych dla komunikacji zbiorowych korytarzach komunikacyjnych, bezpośrednio przy drogach wjazdowych do miasta lub ich bezpośrednim sąsiedztwie. Wartość projektu „Budowa, modernizacja przystanków i węzłów przesiadkowych zintegrowanych z innymi rodzajami transportu dla potrzeb Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego jest szacowana na 49,5 mln zł.
W ramach projektu ma powstać siedem węzłów przesiadkowych. Będą to miejsca, gdzie z prywatnego pojazdu będzie można przesiąść się do komunikacji zbiorowej. A powstaną one na ulicach: Żeglarska, Męczenników Majdanka, Kraśnicka, Osmolicka, Granitowa, Zbożowa i Józefa Franczaka. – Ponadto, w ramach innych działań inwestycyjnych węzły powstaną także przy ul. Choiny i ul. Abramowickiej – zapowiada Kieliszek.
Każdy węzeł przesiadkowy będzie posiadać parking samochodowy. – Duże parkingi mogące pomieścić od 25 do 50 aut, pojawią się przy Kraśnickiej, Drodze Męczenników Majdanka i Żeglarskiej – wylicza Kieliszek.
Mniejszy od 5 do 10 miejsc powstanie przy ul. Osmolickiej. Tam też znajdzie się zatoka typu „Kiss&Ride”, czyli „całuj i jedź”. – Służyć ona będzie będą tym kierowcom, którzy podwożą pasażera do autobusu czy trolejbusu – wyjaśnia Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.
Dokumentacja projektowa węzłów przesiadkowych, zespołów przystanków i parkingów ma być gotowa do grudnia 2018 roku. – Ogłoszony niedawno przetarg ma wyłonić projektanta, który wykona dokumentację takiego zadania – dodaje Kieliszek. Same roboty budowlane mogą potrwać nawet do 2021 roku.
W 2016 roku w samym Lublinie zostało zarejestrowanych ponad 241,3 tys. pojazdów. Do tego należy doliczyć pojazdy spoza miasta, które codziennie do niego wjeżdżają.
Dodaj swój komentarz