Rowery miejskie z Lublina pojadą prosto do Szczecinka. Tam przejdą gruntowną modernizację za ponad 1,1 mln złotych

Stacja Lubelskiego Roweru Miejskiego na Placu Wolności
Stacja Lubelskiego Roweru Miejskiego na Placu Wolności | fot. Dominik Wąsik

Stan techniczny rowerów dostępnych w ramach Lubelskiego Roweru Miejskiego od dłuższego czasu pozostawiał wiele do życzenia. Wszystko na to wskazuje, że wkrótce ma to się zmienić. Nowy operator rowerów miejskich zlecił właśnie ich gruntowną modernizację za ponad 1,1 mln złotych.

Fatalny stan rowerów miejskich

Użytkownicy rowerów miejskich od dłuższego czasu zwracali uwagę na nierzadko zły stan techniczny jednośladów działających w ramach systemu Lubelskiego Roweru Miejskiego. Połamane kierownice, problemy z hamulcami, oświetleniem, siodełkami, czy też napędem.

Kolejnym problemem był brak możliwości sprawdzenia roweru przed wypożyczeniem. Użytkownicy mogli ocenić stan roweru „na oko”, bo sprawdzenie napędu nie było możliwe przez zamontowany elektrozamek na tylnym kole.

Często zdarzało się, że wypożyczony jednoślad nie nadawał się do użytku przez uszkodzony napęd, a mimo to użytkownik płacił za wypożyczenie już od momentu odblokowania elektrozamku. Urzędnicy nie mieli zamiaru zmieniać zapisów w umowie z poprzednim operatorem LRM – Nextbike Polska.

Powiązane:

MPK nowym operatorem LRM

W listopadzie 2022 r. Gmina Lublin podpisał 5-letnią umowę z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym na obsługę systemu Lubelskiego Roweru Miejskiego. Przedmiot zamówienia obejmuje zarządzanie systemem, wraz z jego bieżącym utrzymaniem w postaci kompleksowego serwisu i magazynowania rowerów wraz z elementami stacji rowerowych.

Powiązane:

Lublin zobowiązał spółkę MPK Lublin do przygotowania nowej aplikacji do wypożyczania rowerów miejskich, która ma być zintegrowana z systemem biletu elektronicznego Lubika. Ma to pozwolić pasażerom komunikacji miejskiej wypożyczyć rowery na preferencyjnych warunkach.

Rowery przejdą grubą modernizację

MPK Lublin w grudniu 2022 r. ogłosiło postępowanie ofertowe na modernizację 750 rowerów, w tym 15 dziecięcych, wchodzących w skład Lubelskiego Roweru Miejskiego. W tym przypadku żadna firma nie złożyła swojej oferty. Kolejne zapytanie ogłoszono 2 stycznia 2023 r., z identycznym zakresem zamówienia.

„W ponownym postępowaniu na przygotowanie rowerów użytkowanych w systemie Lubelskiego Roweru Miejskiego, wpłynęła jedna oferta. Złożyła ją spółka Comdrev ze Szczecinka. Zamówienie obejmuje przygotowanie 750 rowerów typu miejskiego, za co MPK zapłaci spółce 1 122 750 zł netto. Umowa w tym zakresie powinna zostać podpisana w przyszłym tygodniu” – mówi Weronika Opasiak, rzeczniczka prasowa MPK Lublin.

Do spółki Comdrev należy system roweru publicznego Filfri Bikes. Firma działa w naszym regionie, w Nałęczowie, w którym w 2021 r. uruchomiła 65 rowerów miejskich. Teraz będzie miała za zadanie zmodernizować 750 rowerów zgodnie z zakresem i harmonogramem ustalonym przez MPK.

Zakres zamówienia obejmuje gruntowną modernizację rowerów, w tym m.in. usunięcie obecnej powłoki lakierniczej i pomalowanie rowerów w nowe barwy, wymianę opon i dętek, centrowanie kół, wymianę łańcucha, zamontowanie obejmy Smart Lock z tylnej części ramy i połączenie z panelem solarnym, regulacje przerzutek, sprawdzenie oświetlenia, czy nadanie nowej numeracji rowerów.

Rowery mają zostać przygotowane i dostarczone zgodnie z poniższym harmonogramem:

  • 150 rowerów do 31 stycznia
  • 150 rowerów do 28 lutego
  • 100 rowerów do 31 marca
  • 100 rowerów do 30 kwietnia
  • 100 rowerów do 31 maja
  • 150 rowerów do 30 czerwca

Oznacza to, że użytkownicy Lubelskiego Roweru Miejskiego nie będą mieli do dyspozycji wszystkich rowerów od 1 marca, kiedy to ma wystartować sezon LRM, o czym poinformowały władze miasta we wrześniu 2022 r. Okazuje się jednak, że start sezonu rowerów miejskich też może się opóźnić.

„Zgodnie z zapisami umowy, podpisanej 18 listopada, pełne uruchomienie systemu LRM nastąpi w terminie pisemnie uzgodnionym przez strony, nie wcześniej niż 1 marca 2023 r. Nadal zakładamy, że zgodnie z planami start nowego systemu nastąpi wiosną – w marcu. Wpływ na ostateczną datę startu LRM będzie miała również pogoda” – przekazuje Justyna Góźdź z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin.

Na start LRM wpłynie tak naprawdę fakt posiadania przez MPK aplikacji, która umożliwi wypożyczenie rowerów. Jak na razie MPK takiej aplikacji nie ma, a dopiero przygotowuje się do ogłoszenia postępowania na przygotowanie dedykowanej aplikacji dla użytkowników LRM.

„Zgodnie z zapisami umowy pomiędzy Gminą Lublin a MPK, aplikacja ta ma być zintegrowana z kartą miejską i systemem LUBIKA. W praktyce oznacza to, że będzie posiadać moduł, który umożliwi weryfikację pasażera pod kątem posiadanych biletów okresowych w systemie LUBIKA oraz uprawnień do zniżki, np. ważnego znacznika Lubelskiej Karty Miejskiej” – informuje Weronika Opasiak.

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.