Wycieraczki samochodowe. Użytkowanie i wymiana [PORADNIK]

drive 863057 960 720

Codziennie dbają o przejrzystość szyb w Twoim samochodzie. Wykonują wiele pracy, aby usunąć z okna brud, krople deszczu, czy innego rodzaju zanieczyszczenia. Słowem – mała rzecz o wielkim zastosowaniu.

 

Historia samochodowych wycieraczek sięga początków XX wieku. Właśnie wtedy pojawiły się pierwsze rozwiązania tego typu. Na kartach historii w tej dziedzinie zapisał się również Polak. Kompozytor, pianista, dyrygent  – Józef Hoffman. Poza osiągnięciami w muzyce, zasłynął także jako autor wynalazku, który na stałe zagościł w motoryzacji.

 

Rodzaje wycieraczek

Wycieraczki dzielą się na dwa rodzaje: przegubowe i bezprzegubowe – zwane przez niektórych ,,bananami”. Można je rozpoznać w bardzo prosty sposób – wystarczy spojrzeć na wycieraczkę. Jeśli gumowa część przymocowana jest do metalowego, kilkuelementowego stelaża mamy do czynienia z wycieraczkami przegubowymi. Były one montowane w starszych samochodach. Ich budowa miała za zadanie równo docisnąć gumową część do szyby, aby zapewnić jak najlepsze zbieranie. Zostały one wyparte przez wycieraczki bezprzegubowe, które również łatwo rozpoznać. Brak tutaj metalowego stelaża, a całe pióro składa się z samej gumy i elementu mocującego, znajdującego się na środku pióra.

 

Odpowiednia eksploatacja

Niskie temperatury, brud czy przymarzanie – to wszystko sprawia, że elastyczne, kauczukowe elementy zużywają się szybciej zimą, niż chociażby latem. Należy tutaj zaznaczyć, że mimo wszystko nie należy oszczędzać swoich wycieraczek. W końcu po to zostały stworzone, aby zapewnić przejrzystość  szyby nawet w najcięższych warunkach. Należy jednak korzystać z nich z głową i warto o nie dbać. W zimie wystrzegać się ich używania w przypadku, kiedy szyba jest zamarznięta lub wręcz mocno oblodzona. Kiedy temperatura na dworze osiąga wartości dodatnie, należy unikać korzystania z wycieraczek po wysuszonej, czy nagrzanej szybie, bez uprzedniego jej ,,nawilżenia” płynem do spryskiwaczy.

 

Czas na zmiany

Wiosna zbliża się coraz większymi krokami i warto zacząć zastanawiać się nad wymianą wycieraczek. Oczywiście kiedy wycieraczka przestaje zbierać lub widzimy, że jej praca nam nie odpowiada warto ją wymienić natychmiastowo. Bez różnicy, czy mamy środek zimy, lata, czy jakąkolwiek inną porę roku. Jednak nawet jeśli Twoje wycieraczki ,,przejeździły” już kolejny sezon i nadal całkiem dobrze się spisują – również warto pomyśleć o nowym komplecie. Elastyczne elementy tracą swoje właściwości ze zbiegiem czasu, podobnie jak opony.

 

Jakie wycieraczki wybrać

Jednoznaczne odpowiedzenie na pytanie ,,jakie wycieraczki wybrać?” jest niemożliwe. Na pewno należy szukać wycieraczek pasujących do modelu posiadanego przez nas samochodu – te wypisane są zwykle na opakowaniu. Należy również zwracać uwagę na dodatkowe oznaczenia, aby nie kupić omyłkowo tylnej wycieraczki, gdy potrzebujemy przedniej – albo na odwrót. Przy obecnym wyborze trudno również ocenić czy najtańszy zestaw będzie dobrym wyborem. Często nawet średnia półka cenowa nie jest warta swojej ceny. Najlepiej jest jednak zawsze dopytać sprzedawcę o szczegóły dotyczące oferowanych wycieraczek oraz ewentualnej reklamacji.

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.