Split payment działa od 1 lipca 2018 roku. Na czym polega i kogo dotyczy?

Zdjęcie ilustracyjne | fot. shutterstock
PARTNER SERWISU

Split payment to nic innego jak mechanizm podzielnej płatności. Przedsiębiorcy otrzymają dwa przelewy za wystawione faktury – jeden z kwotą netto, drugi z naliczonym podatkiem VAT.

Z dniem 1 lipca 2018 roku wszedł w życie tzw. Split payment, czyli podzielona płatność. Przez pierwszych sześć miesięcy korzystanie z tego rozwiązania będzie dobrowolne, natomiast wszystko wskazuje na to, że od 1 stycznia 2019 będzie ono już obligatoryjne.

Na czym polega Split payment?

Cała procedura polegać będzie na zapłacie jednej faktury na dwa oddzielne konta. Przykładowo, przedsiębiorca otrzymał fakturę na kwotę 1000 zł netto (1230 zł brutto) i tym samym, aby ją uregulować musi zrobić niejako dwa przelewy – kwota netto zostanie przelana na docelowe konto firmowe, a kwota podatku VAT na subkonto przeznaczone na cele split paymentu.

Znaczna część banków już stworzyła dla swoich klientów subkonta, które przynajmniej teoretycznie mają być darmowe w prowadzeniu.

Wracając do naszego przykładu, wspomniany przedsiębiorca w tym samym okresie rozliczeniowym wystawił fakturę sprzedażową na kwotę 500 zł netto (615 zł brutto) i analogicznie otrzyma dwa przelewy. Konto docelowe pozostaje do dyspozycji przedsiębiorcy, natomiast nie może on pobrać środków z subkonta do podatku VAT.

Zwrot nadwyżki VAT

W przypadku, kiedy z rozliczenia danego okresu wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym – nadpłata podatku VAT, przedsiębiorca może się zwrócić do Naczelnika Urzędu Skarbowego o zwrot nadwyżki podatku (warto pamiętać, że Naczelnik może odmówić przelania środków), a czas wymagalności wynosi w tym przypadku 60 dni.

Odmowna decyzja może wystąpić w przypadku kiedy np. występują zaległości wobec Urzędu Skarbowego, lub kiedy Naczelnik uzna, że istnieją obawy co do terminowej płatności daniny przyszłych okresów. Szczególnie ta druga opcja wzbudza dużo kontrowersji, ponieważ daje szerokie spektrum możliwości dla Urzędu.

Warto pamiętać także, że w przypadku wniosku o zwrot nadwyżki, historia danego przedsiębiorstwa zostanie skrupulatnie przeanalizowana.

Split payment wydaje się być szczególnie kłopotliwe dla przedsiębiorstw, które dokonują sprzedaży towarów lub usług ze stawkami 8% lub 5%, ponieważ tutaj najczęściej występuje nadwyżka podatku VAT – tym samym aby „uwolnić” środki i zapewnić przedsiębiorstwu płynność trzeba będzie znacznie częściej wnioskować o zgodę Naczelnika.

Analizując poczynania Ministerstwa Finansów jasno widać, że realizowany jest schemat, w którym przedsiębiorstwa nie będzie miał fizycznego kontaktu w podatkiem VAT – ma to rzekomo usprawnić cały system i ułatwić życie przedsiębiorcom, chociaż Ministerstwo nie ukrywa, że Split payment ma za zadanie usprawnić wpływy z podatku VAT na konta Urzędów Skarbowych.

Materiał został przygotowany przy współpracy z Łukaszem Danilukiem z Biura Rachunkowego GLOBAL INCOME

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.