Kolej gotowa na atak zimy?

pkp zima

Ciepłe napoje dla pasażerów, czterokrotnie więcej lokomotyw do usuwania lodu, blisko 1500 przygotowanych wagonów PKP Intercity, pełna informacja pasażerska, dworce otwarte przez całą dobę – tak PKP mobilizuje się na trudności z kursowaniem pociągów w czasie zimy. W tym sezonie nad utrzymaniem ruchu kolejowego ma czuwać 20 tys. osób.

Kompleksowa informacja

W okresie wzmożonego ruchu pasażerskiego w trakcie zimy, pasażerowie mogą liczyć na wsparcie mobilnych informatorów, którzy pojawią się podczas zmiany rozkładu na 18 najważniejszych dworcach kolejowych. Dziennie podróżnych wspierać będzie ok. 100 informatorów.

Podróżni będą informowani o ewentualnych opóźnieniach. Pełną informację o przyczynach i wielkości opóźnień zapewniają pracownicy drużyn konduktorskich. Stosowne komunikaty będą wygłaszane również na dworcach.

Dokładny czas opóźniania i gdzie znajduje się pociąg, dzięki wbudowanym nadajnikom GPS w pociągach możemy zobaczyć na stronach testowych:

Przewozy regionalne: Opóźnienia | Monitorowany rozkład jazdy

Intercity: Informacja dla podróżnych o ruchu pociągów

Pomoc dla podróżnych

W przypadku opóźnień powyżej 30 minut, pasażerowie pociągów PKP Intercity otrzymają ciepłe napoje. Podróżni będą mieli również możliwość przesiadki – bilety PKP Intercity będą honorowane przez innych przewoźników (Przewozy Regionalne, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie). W sytuacji nieprzejezdności linii kolejowych, spółka uruchomi natomiast komunikację zastępczą dla podróżnych.
Pasażerowie, którzy zrezygnują z podróży, będą mieli możliwość zwrotu należności bez potrąceń.

Odpowiednią pomoc podróżni otrzymają również na dworcach. W przypadku opóźnień pociągów powyżej 30 minut, pasażerowie czekający na 40 największych dworcach otrzymają ciepłe napoje i przekąski. Te same obiekty będą otwarte całodobowo w sytuacji gdy temperatura na zewnątrz spadnie poniżej 10 stopni Celsjusza. Jeśli temperatura obniży się o kolejne 10 stopni, podróżnym całodobowo udostępnione zostaną wszystkie dworce w kraju.

Dodatkowe ciężkie wsparcie w czasie zimy

Na utrudnienia spowodowane zimowymi warunkami atmosferycznymi przygotowują się wszystkie spółki Grupy PKP. PKP Intercity zapewnia blisko 1500 wagonów (w tym 20% rezerwy na wypadek awarii lub konieczności dodatkowych wzmocnień pociągów). Warsztaty naprawcze przewoźnika są czynne 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. W razie potrzeby rozdysponowane zostaną również lokomotywy spalinowe PKP Intercity. Spółka wyremontowała w tym roku 10 takich lokomotyw.
W nadzwyczajnych sytuacjach elektryczne i spalinowe lokomotywy osłonowe zapewni również PKP Cargo.

Nad utrzymaniem odpowiedniego stanu linii kolejowych czuwać będą PKP Polskie Linie Kolejowe oraz PKP Energetyka. Spółki będą współpracować przy odśnieżaniu linii kolejowych oraz odladzaniu sieci trakcyjnej. Do usuwania śniegu, szronu i lodu przygotowano o jedną piątą maszyn więcej (wzrost ze 165 do 195 sztuk), czterokrotnie więcej urządzeń do usuwania oblodzenia, (wzrost z 18 do 66), 85 pociągów pogotowia sieci trakcyjnej, i 28 urządzeń do odszraniania. W gotowości będzie również specjalne urządzenie stacjonarne, zabezpieczające podwozie pociągów przed oblodzeniem.

Do pracy w warunkach zimowych wyznaczono również 172 zespoły szybkiego reagowania. W sumie nad utrzymaniem ruchu kolejowego czuwać będzie ponad 20 tys. osób.

Nowy rozkład jazdy

14 grudnia br. wchodzi w życie nowy, roczny rozkład jazdy pociągów. Wraz z nim proponują podróżnym o wiele krótsze czasy przejazdu na głównych trasach.  W przypadku połączeń z Warszawy do Gdańska i Wrocławia będą to czasy najkrótsze w historii. Pomoc podróżnym zapewnią mobilni informatorzy, obecni na największych dworcach w kraju. Pasażerowie znajdą tam również specjalne ulotki informacyjne. O wszystkich zmianach będzie można dowiedzieć się również ze stron internetowych, portali społecznościowych oraz z infolinii 19 757. Podróżni mogą również śledzić monitoring zajętości miejsc w pociągach PKP Intercity na stronie internetowej przewoźnika.

mapa pkp 20142015

Profesjonalne odladzanie wagonów

Urządzenie, które zabezpiecza podwozie przed osadzaniem się lodu i śniegu tworząc specjalną warstwę ochronną.
Lokalizacja: Warszawa Grochów
Koszt: 3 mln zł

odladzania wagonów

fot. Bartłomiej Banaszak | © Grupa PKP

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.