Chia – niewielkie nasiona o wielkiej mocy

Nasiona chia są skarbnicą błonnika, witamin oraz składników mineralnych. Zawierają 6 razy więcej wapnia niż mleko i 8 razy więcej kwasów tłuszczowych omega-3 niż łosoś atlantycki.  Jakie jeszcze wartości odżywcze posiadają nasiona chia i dlaczego warto wprowadzić je do swojej diety?

Kilka cennych właściwości nasion:
– nasiona chia są obfitym źródłem kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6. Kwasy omega-3 wspomagają pracę mózgu – ułatwiają uczenie się, poprawiają pamięć i koncentracje;
– są cennym źródłem witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Zawierają witaminy z grupy B, witaminę E – zwaną witaminą młodości oraz minerały, takie jak: wapń, fosfor, żelazo, cynk, niacynę i magnez. W 100 g znajduje się ponad dwa razy więcej wapnia niż w szklance mleka;
– obniżają poziom złego cholesterolu oraz poprawiają przemianę materii;
 cechuje je duża zawartość błonnika, nasiona posiadają go 2 razy więcej niż otręby, co korzystnie wpływa na układ trawienny. Nasiona chia pęcznieją w żołądku, przez co na długo zapewniają uczucie sytości i wspomagają proces trawienia w przewodzie pokarmowym.

13274972_1007875799266972_1942134347_o


Zastosowanie w kuchni:
Ze względu na swoje wspaniałe właściwości nasiona chia powinny znaleźć się w menu każdej Lublinianki. Wprowadź je do swojej diety, możesz to zrobić na wiele sposobów i to zależy jedynie od Twojej wyobraźni. Możesz używać nasion między innymi do:
– sałatek, omletów, owsianek, jogurtów oraz koktajli;
– z nasion możesz przyrządzić smaczne puddingi, które ozdobisz ulubionymi owocami;
– zmielone nasiona chia możesz połączyć z mąką do wypieku ciast, chleba, a także naleśników.


Co nasiona chia zrobią dla Ciebie?
Przede wszystkim poprawią przemianę materii, zwiększą poziom energii. Dzięki dużej zawartości wapnia wzmocnią Twoje kości. Uzupełnią brakujące witaminy i minerały w organizmie. Odzyskasz spokój i równowagę, dzięki pozytywnym wpływom tłuszczów na układ nerwowy.

A oto nasza propozycja na wykorzystanie nasion chia w kuchni:

Pudding z musem truskawkowym (składniki na 2 porcje)

– 1 szklanka mleka (zwykłego, migdałowego, kokosowego albo ryżowego)
– 3 łyżki nasion chia
– 1 łyżeczka stevii, miodu lub cukru brązowego
– garść truskawek

Przygotowanie:
Nasiona zalewamy mlekiem, słodzimy i dokładnie mieszamy. Odstawiamy na 15-20 minut i potem jeszcze raz mieszamy. Wkładamy do lodówki na 5-6 godzin (najlepiej na całą noc). Truskawki blendujemy na mus i dekorujemy nim gotowy pudding.

Nasiona chia stały się bardzo popularne w Polsce, znajdziesz je niemal w każdym sklepie na półce ze zdrową żywnością. Ich cena waha się od 10 do 30 zł za około 250 g. Zaleca się spożywać je regularnie w ilości ok. 3 łyżeczek dziennie.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.