Jak prawidłowo holować samochód [PORADNIK]

Holowanie polega na ciągnięciu pojazdu silnikowego przez drugi pojazd silnikowy na połączeniu giętkim lub sztywnym. Prosta w teorii definicja wcale nie jest łatwa w praktyce. Przynajmniej dla niektórych.

Wszyscy kierowcy, którzy legalnie poruszają się po drogach publicznych, musieli zdać egzamin obejmujący zasady użytkowania aut i poruszania się nimi. Zakres tematyczny, przynajmniej w teorii, powinien dotyczyć również zagadnienia jakim jest holowanie. Skąd więc wynikają problemy i nieodpowiednie poruszanie się takim zestawem? Najczęściej z tego, że wiedza na ten temat jest kompletnie nieprzydatna, póki nie musimy ,,wziąć kogoś na hol”.

Warto najpierw wyjaśnić na czym polega ten manewr. Pojazd holujący (ten z przodu) ma za zadanie pociągnąć za sobą pojazd holowany (ten z tyłu). W tym celu stosuje się tzw. hol giętki (najczęściej jest to wytrzymała lina), lub hol sztywny w postaci grubej, metalowej rury. W zależności od sposobu połączenia, zachowana musi być odpowiednia odległość między pojazdami. Powinna ona wynosić 4-6 metrów dla holu giętkiego i nie więcej niż 3 metry dla sztywnego. Połączenie musi być oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi lub chorągiewką barwy żółtej lub pomarańczowej.

Manewr holowania wymaga zachowania szczególnej ostrożności przez obu kierowców, gdyż łatwo jest stworzyć zagrożenie w ruchu drogowym. Dotyczy to zwłaszcza połączenia giętkiego. Przed rozpoczęciem jazdy zaleca się aby kierowcy ustalili między sobą znak, który informował ich będzie o problemach oraz będzie jasnym sygnałem do zatrzymania całego zestawu. Następnie przymocowanie linki do aut powinno być dokładnie sprawdzone przed wykonaniem manewru tak, aby uniemożliwić jej odczepienie się od któregoś z pojazdów w trakcie jazdy. Kierowcy powinni przewidywać sytuację na drodze i unikać gwałtownych reakcji. Co więcej kierujący autem holowanym powinien zwracać uwagę na linę, aby ta była odpowiednio naprężona i nie zaplątała się między koła. Ograniczy to również szarpanie przy ruszaniu i zmniejszy przy tym siły działające na nią tak, by nie doprowadzić do jej zerwania lub zniszczenia. Ważną kwestią jest aby samochód z tyłu zaczynał hamowanie wcześniej niż auto z przodu. Należy tutaj zaznaczyć, że nie należy przez całą drogę trzymać nogi na hamulcu. Może to wpłynąć na przegrzanie układu i w konsekwencji utratę hamulców, lub w najlepszym przypadku do ich nadmiernego zużycia.

Holowanie na połączeniu sztywnym jest mniej problematyczne. Nie oznacza to jednak, że taki sposób jazdy wyklucza wszelkie problemy. Nie musimy tutaj hamować wcześniej od pojazdu holującego, ale pomocne jest kiedy auto holowane wspomaga w tym manewrze pojazd poprzedzający. Szczególna jest sytuacja, w której w pojazdach sprawny jest tylko jeden układ hamulcowy. Wtedy samochód z niesprawnymi hamulcami holowany może być tylko i wyłącznie na holu sztywnym. W przypadku kiedy holowany jest motocykl, należy zastosować wyłącznie połączenie giętkie z możliwością łatwego odczepienia przez motocyklistę. Pojazdy z niesprawnym układem kierowniczym lub hamulcowym mogą być holowane w sposób, który wyklucza potrzebę używania tych układów, czyli np. na lawecie.

Prędkość takiego zestawu nie może przekraczać 30 km/h w obszarze zabudowanym i 60 km/h poza nim. Pojazd holujący musi mieć włączone światła mijania. Holowany natomiast, powinien korzystać ze świateł pozycyjnych, jednak tylko w przypadku niedostatecznej widoczności. Ponadto pojazd holowany (z wyjątkiem motocykla) musi być oznakowany ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, który powinien znajdować się z lewej strony. Można również użyć żółtych sygnałów błyskowych w sposób widoczny dla innych użytkowników ruchu. Ważne jest, aby w tym celu nie używać świateł awaryjnych, ponieważ uniemożliwiają one porozumiewanie się z innymi uczestnikami drogi za pomocą kierunkowskazów co może spowodować zagrożenie w ruchu drogowym.

Zabrania się również holowania:

– pojazdu przy pomocy połączenia giętkiego, jeżeli układ hamulcowy działa w nim tylko przy włączonym silniku, a ten jest unieruchomiony,

– więcej niż jednego pojazdu, za wyjątkiem pojazdu członowego, np. ciągnik z naczepą,

– pojazdem z przyczepą lub naczepą,

– na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy do tego przeznaczone i tylko do najbliższego zjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

laweta

 

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.